Det her er bilen til Joakim Stigenberg fra Stockholm! En 1994-modell Ford Escort Cosworth. I alle fall er karosseriet en Cosworth. For motoren kommer fra Audi og firehjulstrekk drivverket fra Nissan Skyline. Og veldig masse på bilen har Joakim laget selv. Målsetting – Å kjøre bredt og lage mest mulig show på Gatebil!

LINK: Her er alle datoer for Gatebil i 2017.

Bilen var klar til Bilsport Custom og Performance Motorshow i Jönköping påsken 2015. 7 år etter at Joakim startet på prosjektet.

– Ja, det stemmer, men det var de 2 siste årene det meste skjedde, sier Joakim. – Jeg kjøpte bilen i 2007 da jeg var 19 år. Cosworthen var da helt original med 227 hester. Dette syntes jeg selvsagt var for lite, så 330-kit ble montert med en gang, og ikke lenge etter ble det oppgradering til 450.

INSPIRERT AV ALM OG HAFSENGEN
– Jeg hadde sett videoer og vært på Gatebil og opplevd Alm-brødrene i Audi og Scirrocco og Stian Hafsengen i sin kjente Escort Cosworth WRC, som alle kjørte bredt og vilt med firehjulstrekk. Jeg hadde også lyst til å kjøre sånn, men med “bare” 450 hester var det selvsagt sjanseløst. Planen var derfor ganske enkel. Jeg ville bygge en helværst sladdebil med firehjulstrekk.

– Jeg viste kanskje ikke helt hva jeg gikk i gang med. Jeg er snekker og hadde ikke mye erfaring med å mekke bil. I alle fall ikke med å bygge banebil. Jeg begynte med det letteste. Å strippe bilen helt. For å skru ting fra hverandre er jo enkelt. Så sendte jeg karosseriet til bur-sveising, men jeg ble ikke fornøyd med resultatet. Jeg mente jeg skulle få til dette bedre selv, så jeg kappet vekk det meste, kjøpte rør, lånte rørbøyer, og fikk hjelp med å sveise. Men omtrent der stoppet hele prosjektet opp. Jeg viste hverken hva slags motor eller girkasse jeg skulle bruke, pluss alt mulig annet som måtte fikset. Jeg trang derfor tid til å tenke å planlegge.

Gatebil hovedpartner 2017:
570x200_shell_v2

BYGDE SIERRA FOR Å LÆRE SEG Å MEKKE.
Mens Joakim la planer for hvordan Escorten skulle bli, kjøpte han en Cosworth til. En -89 Sierra sedan. Motoren ble trimmet til 590 hester og bilen fikk mange bra deler, men allikevel mye enklere og billigere enn hva han hadde tenkt å gjøre med Escorten. Han lærte seg masse om både skruing og sveising ved å bygge opp Sierran – gode erfaringer som var viktig for Escort-prosjektet.

– Jeg var egentlig klar for å gå videre med Escorten, men så ble jeg pappa, og med jobb fra 7 til 16 og familiefar til ungen var i seng, var det liten tid igjen for å være i garasjen. Men høsten 2013 gikk jeg i gang for fult, hver eneste time jeg hadde ledig.

– Det første jeg måtte bestemme meg for var motoren. Planen hadde vært en Cosworth 2-liter på minst 8-900 hester, men jeg hadde mistet troen på at en sånn ville være hverken lettkjørt eller holdbar. Jeg prøvemonterte i stede en Volvo-femmer, men var usikker på hvor sterk alu-blokka til Volvo var over tid. Jeg viste derimot at en 2,5-liters blokk fra Audi diesel sammen med en 20-ventilert topp fra 2,2 turbo var et utprøvet holdbart konsept, så jeg bestemte at det måtte bli en sånn.

– Så var det å finne et solid drivverk, og her var jeg like usikker som med valg av motor. Oppgradert originalt Cosworth hadde jeg ingen tro på ville holde, og en full GpA/ WRC drivlinje ville bli alt for dyrt. Å bruke girkasse og fremdiff fra Audi var også uaktuelt, da motoren ville komme alt for langt frem og gi bilen en vektfordeling jeg ikke ville ha. Jeg fikk derimot trua på drivverk fra en Nissan Skyline, for en komplett GTR drivlinje kostet jo ikke mer enn en brukt drivaksel til Escort WRC.

(I teksten under bildene kan du lese mye mer om Joakim og bilen).

ya2a9854
Teksten på spoileren er Joakim sitt “varemerke” som beskriver hva bilen er bygget for. ‘Trust it Sideways’! – I tillegg til å ha sett Gatebil-kjendisene Stian Hafsengen og Alm-brødrene kjøre, har jeg selvsagt sett masse på alla Gymkhana-filmene til Ken Block og blitt veldig inspirert, sier Joachim. – Jeg har derimot ikke veldig mye erfaring med å kjøre som alle disse, men målet er at det ikke skal stå på bilen. Den må være bra, også kan jeg bli bedre som sjåfør. For å få til en bra firehjulssladd med rumpa på bilen først inn i svingen, er den beste følelsen som finnes.

ya2a9642
En utprøvd motorpakke i Gatebil-miljøet! Joakim syntes det ble for lite volum med 2 liter Coswort, så valget sto mellom en 2,5 Volvo-femmer og Audi. Det ble en Audi med en 2,5 liters diesel blokk og 20-ventilert topp fra 2,2-liters S2/S4. Blokka har full smidd innmat, er vektet og balansert, og toppen er portet og har andre kammer. Med en spesialbestilt Precision turbo og svensk-produsert MaxxECU datasprut, ble resultatet 904 hester og 1019 Nm. En Audi motor står vanligvis på skrå, men her er den montert rettstilt som originalt på Cosworth. I motorrommet er det ellers like strøkent og ryddig som på en proffbygget rally/ racingbil. Støtdempertårna har Joakim løftet opp omtrent som på en Escort Cosworth WRC, for å få mest mulig fjæringsvei når bilen er justert på det laveste.

ya2a9666
Radiatoren har han plassert så langt det går ann, bl.a. for å få fordele vekten på bilen best mulig. 2 luftinntak på hver side (bare den ene syntes på bildet her) burde gi nok luft inn, og stor åpning i bagasjelokket slipper varmen ut. Mye av gulvet bak i bilen er sveiset om for å lage fester til nytt hjuloppheng.

ya2a9695
Hele drivlinja kommer i utgangspunktet fra Nissan Skyline R33 GTR, men girkassa har fått PPG dogbox innmat med Cusco 7,5-tommers framdiff. Bakdiffen er original Skyline 9-tommer med endret utveksling til 4,11:1. Drivaksler og ledd er også standard GTR. Bakhjulsopphenget kommer opprinnelig fra Nissan S14, men er bygget om med bl.a. justerbare lenkarmer med uniballs innfestninger. Framhjulsopphenget med senterbolt hjulnav og justerbare A-armer har Joakim konstruert selv.

ya2a9657
Det ser omtrent ut som en WRC-bil innvendig også, med bl.a. bur fra tårn til tårn. Både for å gjøre bilen stivere og ekstra sikker. Det aller meste på bilen har Joachim laget selv, men alle cnc-deler har han fått hjelp til av en kompis på Åre Mekaniske verksted. Sjekk bl.a. ut håndbrekket, tydelig inspirert etter det som er i Ken Block sine Ghymkana- biler. Sjekk også ut carbon takplate. Resten av karosseriplatene er originalt i stål.

ya2a9684
Når du skal lære deg på kjøre bredt med 900 hester og firehjulstrekk kan det fort gå sideveis over kurbsen. Det er derfor viktig med så flatt gulv som mulig for å skli glatt over. Eksosanlegget er “bygget inn” i gulvet, noe som antagelig gjør det ekstra varmt både på bena og i rumpa på de som sitter på. Sjekk forresten ut den fine karbon midtkonsollen som er bygget slik at alle brytere er litt tilgjengelig selv om Joachim sitter godt fastspent med 4-punkts belter i rallystolen.

ya2a9623
Utvendig ser bilen ganske original ut for uten om spoileren bak fra Rocket Bunny og WRC frontfanger og framskjermer. Bilen til Joakim har blitt en knalltøff banebil vi helt sikkert får se massevis av på Gatebil i årene som kommer. Escorten var forresten med i finalen til ‘Bilsport Årets Bygge 2015’ og var en av favorittene til å vinne den prestisjefylte konkurransen.

FORNØYD MEN MOTORTRØBBEL
– Alt virket til å fungere perfekt på de første rundene jeg testet bilen. Det var en fantastisk følelse å endelig få kjøre den på banen. Men plutselig havarerte motoren. Jeg plukket den opp og fant ut at det måtte være noe med oljetilførselen, for i bremsebenken fungerte alt som det skulle med normale temperaturer og alt, og oljen som ble tappet av motoren etter bremsing så helt fin ut. Jeg bygde ny motoren og endret på det jeg trodde var problemet med smøringen, fordi det ikke var samme smøresystem på bilen som ble brukt under bremsingen. Men BANG så røyk den nye motoren også. Da ble jeg drittlei og parkerte bilen i verkstedet for å samle både inspirasjon og penger til å bygge motor nummer 3. Nå før jul i 2016 er endelig den nye motoren klar for montering, og hele tørrsump oljesystemet er byttet ut. Ny tank, pumper og alt av slanger og koblinger.

NESTE PROSJEKT – ESCORT MK2
Mens Cosworth’en sto parkert og ventet på ny motor, startet Joakim på enda et nytt prosjekt – en Escort MK2, inspirert av Escorten til Ken Block. Dette skal bli en ren driftingbil med bakhjulstrekk, 3-liters BMW turbomotor, rørchassis og glassfiberkarosseri. Joachim driver på i verkstedet hver minutt han har tid, og planen er at også denne skal bli klar til sommeren 2017, sånn at han kan ta begge Escort’ene med på Gatebil – og i reserve har han Sierra’n.

FAKTA OM BILEN: (Fra artikkel på Speedhunters.com)

Engine: 2.5L VW Transporter block modified to fit 7A petrol head with light crank, custom 81.5mm JE forged pistons, 155mm PPF rods, original bearings with more clearance, block girdle with 12.9-bolts, line honed bored, Smudge Designs dry sump system with 4-stage Auto Verdi oil/air separator & custom oil tank, Smudge Designs head ported/prepped with bronze valve guides, Supertech valves, Catcams hydraulic cams, lightweight lifters, adjustable cam gears, machined water channels, ORG AAN trigger sensor, 60-2 VW trigger at crank, custom exhaust & inlet manifold by CP-S, modified 7A head cover to suit 115R coils, erased oil filler cap, Nissan GT-R intercooler, 4-inch downpipe into 3.5-inch exhaust system into 4-inch side pipe with one custom Feritta damper, MaxxECU engine management system, rear-mounted radiator with air intakes in fenders & rear windows, electric water pump. Max Power/Torque: 904hp/1019Nm on 2.7bar (39.7psi) boost pressure

Driveline: Nissan R33 GT-R 5-speed gearbox with PPG dog ring gear set, billet middle plate, billet shift forks, billet axles, custom 184mm flywheel, 184mm Alcon twin-plate rallycross-spec clutch, Nissan GT-R R33 front diff with Cusco 1.5-way LSD. Nissan GT-R driveshafts front/rear, custom mounting to block in front, spacers to shafts, Nissan Skyline rear LSD with 4.11 ratio, modified Nissan S14/R33 GT-R rear cradle & adjustable traction arms, modified GT-R propshafts, ETS PRO ATTESA management

Suspension/Brakes: Modified GAZ Gold coil-overs, Cosworth mounted in Nissan rear hubs, front suspension towers modified to move damper 60mm (approx) up, custom TCA in front, Volvo electric steering servo, billet pedal box, 356mm rotors with Alcon 6-piston calipers (front), 310mm rotors with Nissan GT-R calipers (rear)

Wheels/Tires: Toora 18×8.5-inch center-lock wheels front/rear, Maxxis Z1R drift 255/40R18 & Greenmax 235/35R18 tires

Exterior: All panels still in metal, widened front/rear fenders, Mk6 doors, Rocket Bunny wing, PP Makrolon windows. Audi Ibis White paint, custom carbon fiber roof

Interior: Lico Timetech (Sparco) seats, Sparco 3-inch harness belts, Sparco wheel, dashlogger, plumbed fire suppression system, radiator pipes, custom fly-off handbrake, custom gear shifter

Tack till: Min flickvän Isabella och lilleman, Robban Viklund, Ärtan, Chrille och Eddie på Cemotor, Udde och Nicklas på ÅP, Manne, Stoffe, Perman, Andreas 57ms och mina sponsorer: Custom Parts Service , Maxxtuning, Pure Performance Factory , Peter An3 parts, Däckforum, Dahlbäck Racing, Badass Parts, Smudgedesigns, Workwear i Tyresö.

LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.

Gatebil hovedpartner 2017:
570x200_shell_v2