Steffan ’Fixen’ Karlsson fra Dingle i Sverige fikk mye oppmerksomhet både i det norske og svenske Gatebil-miljøet da han i 2005 bygget denne, en GpA-inspirert 1975 Volvo 242 med 2,5-liters 20v turbomotor.

BUDSJETT-BYGGE!
– Jeg har alltid likt Volvo sine banebiler, spesielt 240 turbo fra tidlig ’80 tallet, og disse var helt klart til inspirasjon da jeg skulle bygge denne, fortalte Steffan da Gatebil var på besøk i hans 600m2 store verksted for over 10 år siden. – Å lage noe GpA-kopi var derimot ingen plan, for ideen med bilen var teste ut mange egne ideer, og samtidig gjøre ting så billig som mulig. For skal man ha tak i de rette GpA-delene, blir fort ting veldig dyrt.

LINK: Her er datoer Gatebil festivaler i 2017.

HELE GULVET ER BYGGET OM!
– Det første jeg startet med var å laget nytt gulv. Helt i fra torpedovegg til bakplate. Ikke bare for å bedre bakke-klaringen på de humpete grusveier her jeg bor, men mest for å få hjulopphenget akkurat sånn jeg ville. Jeg brukt bl.a. mye tid til å planlegge den rette styrken og geometrien på alt av egen-lagde bærearmer og innfestinger, og det er nettopp å konstruere ting selv jeg syntes er veldig moro. Det er nok også derfor jeg har fått kallenavnet ‘Fixen’.

MASSE HESTER FOR PENGENE!
– Alt kan jeg selvsagt ikke lage selv, og det dyreste på bilen er nok de 3-veis demperne fra Öhlins, som faktisk kosta mer enn motoren. Motoren er en 2 år gammel 5 syl. 2,5 liter fra Volvo S60R som kostet bare kr. 15.000,- på skroten. Originalt yter den 300 hester, men med ny turbo, intercooler, motorstyring, dyser og bensinpumpe blir effekten lett 500 hester. Med original innmat er den fortsatt veldig holdbar – selv med hard kjøring på banen.

BÅDE FOR GATE OG BANEKJØRING!
– Jeg er godt fornøyd med hvordan bilen har blitt. Jeg liker Volvo 240 best når den er enkel, clean og lav, samt har kule motorsport-felger. Jeg er også godt fornøyd med hvordan den er å kjøre, noe som selvsagt er utrolig moro siden jeg har lagt ned mye jobb i hjulopphenget. Men det beste av alt er at den også er godkjent for gatebruk, sånn at jeg enkelt kan komme meg til og fra banetreff, kjøre noen raske runder, og deretter cruise hjem, avslutter Steffan ‘Fixen’ Karlsson fra Sverige.

7 PROSJEKTER OG 600M2 VERKSTED
Nå er Volvo’n solgt til en kompis som gjør flere oppgraderinger og forhåpentligvis kommer på Gatebil med bilen i 2017. Steffan har 7 andre prosjekter på gang samtidig, pluss masse skruing for andre, så Gatebil planlegger selvsagt et nytt garasje-besøk hos ‘Fixen’ i løpet av året. Følg med!

FAKTA OM BILEN:
Bil: Volvo 242, 1975 mod. Utvendig: Utseende fra ’83 240 turbo GpA. Spesiallaget gulv i rustfritt stål fra torpedo til bakplate. Større hjulhus, polert aluminiums panser fra Volvo ambulanse, plast framlamper fra Canada modell, skjermer breddet 30mm som på GpA bilene, GpA front og bakspoiler (ikke på bilde). Original Volvo blå fra tidlig ’80 tall. Innvendig: Egenlaget aluminium bur, Cobra stoler og 6 pkt. seler, flocket dashbord med VDO instrumenter. Snap-off ratt. Motor: S60R, 04 mod. 5 syl, 2,5 liter, 20 ventiler. H-profil råder sterkere lagre, DTA Fast Pro8 datasprut, større dyser, racing bensintank med doble bensinpumper, Turbonetic turbo. Effekt: 450-550 hk. Drivverk: 6 trins kasse fra Dodge Viper, modifisert Volvo 1031 bakaksel med lamelldiffsperre. Under bilen: Öhlins dempere med hjemmelagde coilover fjørben, egenkonstruert 4-link og panhard stag, Sellholm justerbare opphengsarmer, justerbare stabstag. Bremser: Fra Porsche GT2. 6 stemplede kallipper med 365mm skiver i front, og 4 stempled med 330mm bak. Hjul: ENKEI ’DTM’ senterbolt felger i magnesium 8,25×19”. Egenlagde hjulspindler.

LINK: Sjekk også ut Stefan Olsson sin GpA replika!

fixen_10
Til daglig jobber ‘Fixen’ med ombygning av biler for funksjonshemmede, der alt handler om å lage sikre og velfungerende løsninger etter individuelle behov. Og det er nettopp å utvikle egne løsninger Steffan liker aller best ved å skru på bil. På jobben har han det derimot litt mer ryddig en her i verkstedet.

fixen_12
242’n utenfor den nå 600m2 store verkstedet hjemme på gården i Dingle. Her har Steffan bygget om en rekke biler og bl.a. to ganger tidligere vunnet førstepris på Vallåkratrëffet, verdens største Volvo-treff. PS! For de som lurer ble en 240 Turbo GpA bakspoiler montert bare dager etter at vi var på besøk.

fixen_16
Selv om det bare er Volvoer å se på dette bildet, har Steffan dilla på masse annet. Ikke minst Ford Mustang. I en annen garasje sto det flere stykker, og i dag har Steffan hele 7 prosjekter han holder på med samtidig. Det mest omfattende prosjektet er kanskje en 1956 Chevrolet Bel Air med 2008 modell Shelby GT500 drivlinje og 1200 + hk Shelby motor. Steffan har også en original Shelby GT500 han kjøpte ny – også den med 1200 + hester.

fixen_09
BILLIG-HESTER! En 2,5-liter Volvo Turbo er mye brukt i alle mulige Volvo-prosjekter i Sverige. Fra under kr. 10.000,- får du et bra eksemplar på skroten, og med original innmat holder den lenge med minst 500 hester.

fixen_03

fixen_04

fixen_06

fixen_13

fixen_07

fixen_15

fixen_18

fixen_20

fixen_19

fixen_01
– En Volvo 240 er tøffest når den er original, enkel og clean, med fete felger og GpA spoilere, syntes Steffan! Legg merke til panseret i aluminium, som ble laget til Volvo ambulanser for å spare vekt. En sjeldenhet for entusiaster.

LINK: Sjekk også ut Stefan Olsson sin GpA replika!

Gatebil hovedpartner 2017:
570x200_shell_v2