I et mekkelokale ikke langt unna Gardermoen, holder brødrene Fredrik og Stian Myhre til. Her bygges det for fullt til årets kommende sesong. Felles for gutta er BMW 2-serie, og begge skal kjøre på Gatebil til sesongen. Yngstemann, Fredrik er et kjent fjes i Gatebil-miljøet hvor han i flere år har rattet en blå Toyota Supra, som han ble Norgesmester med i 2015.

– Jeg gleder meg fælt til å kjøre den nye bilen, men også for å delta på alle løp i den nye GATEBIL Drift series. Det er jo påmeldt en god del flinke førere, fra både Norge og utlandet, så det blir en heftig og tight konkurranse. Jeg håper den nye driftingserien, blir tatt godt i mot blant deltagere og publikum, men også at vi som førere får litt igjen for det. God pressedekning med livestream, bilder, intervjuer vil bygge serien bra opp, og gi god status internasjonalt om Gatebil vil satse på dette sier Fredrik.

_CAM7727

DOBBELT OPP: Ja, det er helt riktig det du ser. To BMW 2-serier. Den til venstre er Fredriks BMW M2, og den til høyre er storebror Stians BMW 228i. Det er ikke helt tilfeldig hvorfor det er to ganske like biler i garasjen.

– Det har seg sånn at jeg (Fredrik) kjøpte en vannskadet BMW 228i først, fra USA. Mulig det var litt lite gjennomtenkt og på impuls, for etter en liten stund angret jeg, jeg ville ha en BMW M2 i stedet. Den er mer “riktig” til mitt bruk, og da slipper jeg gjøre alle de endringene selv som en original BMW M2 har. Heldigvis var det ikke vanskelig å bli kvitt 228, for den ville min bror leke seg med i stedet. Så da ble det to biler i samme lokalet, hvor vi utfører mye av det samme på begge, bortsett fra valg av motor og drivverk.

_CAM7898 copy

UBRUKT: Fredriks bil er ett fabrikksnytt M2 chassie fra Tyskland. Foreløbig er dette det eneste eksemplaret i Norge, enda(!) og Fredrik ønsker å beholde den originale looken utvendig, men med støpte bakskjermer i glassfiber samt rør-ramme oppsett. FIA-godkjent bur fra Linderud, Sparco Ergo stoler, M2 dashbord, Wilwood pedalsett for å nevne noe av det som blir montert inboard. Knut Langerud (på bildet) er den faste mekkisen til Fredrik og er en viktig støttespiller for å få prosjektene i havn.

_CAM7843 copy

GJENBRUK: Motoren vil være den samme som han brukte i 2016 i Supraen, en Chevrolet LS6 376 motor med Twin-turbo som vil yte rundt 900 hester og 1200Nm.

– Den har vært stabil og fungerer utmerket, så vi satser på den duger denne sesongen også. Akkurat nå er den hos ST Motor på Råholt som bydder den om til mekanisk kam, slik at vi kan dra på litt mer turtall.

_CAM7740 copy

INSPIRERT: – Jeg ville bytte ut bilen i hovedsak fordi “alle” kjører Supra på Gatebil-festivalene, man kunne kanskje telle 100 stykker i løpet av en helg. Synes det var så tøft å se Joachim Waagaard med BMW M4 på banen i fjor, så da ble jeg inspirert til å tenke ny bil jeg også. Dette er også for sporten sin interesse, nyere biler ser bedre ut, det kan øke interessen for sponsorer også,  som ser at du faktisk satser frisk. BMW er jo kjent for sportslige karosserier som er tøffe og  i god kvalitet. Valget var enkelt da det finnes 1, 3 og 4-serier på Gatebil fra før av. Da ble det en M2 på meg.

_CAM7779 copy

CUSTOM: Siden man ikke får kjøpt en M2 på Finn.no eller andre steder i Norge, tok jeg kontakt med Bavaria på Jessheim som driver med BMW, så ble det et karroseri fra dem som de skaffet nytt fra Tyskland. En god del hjelp fra dem med deler og slik gjør at jeg er kommet godt i gang med prosjektet. Nå er kjølesystemer også på plass, hvor vi har customlaget brannvegg med aluminium for å spare vekt. Akkurat samme behandling er gjort på Stians 228i også.

_CAM7758

NÆRMER SEG: Mye på bilen er alt klart, og det som gjenstår er egentlig stolfester, ledningsnett, rørramme bak og tilslutt lakkering. Bilen må jo testes og prøves ut, i håp om at det aller meste vil fungere slik Fredrik drømmer om.  For og bakstilling fra Wisefab er alt på plass. Nitron dempere og BMW M-performance bremser skal gjøre driftingen til en lek.

_CAM7867 copy

SPONSORER GJØR DET MULIG: Energi drikken “Madcroc” skal være med Fredrik i 2017, med profilering og han skal stå på standen dems på samtlige festivaler. BMW M2 vil dermed bli dekorert i en av Madcros farger og konsept. Fedral vil også være en del av Fredriks sponsorteam for sesongen, det kommer greit med når han også har planer om å kjøre tre løp utenlands i Drift Allstars også.

FAKTA OM FREDRIK MYHRES BMW M2:
Bil: BMW M2, 2017 modell
Utvendig: Foreløpig originalt utseende men støpte bakskjermer i glassfiber samt rør-ramme oppsett bak.
Innvendig: FIA veltebur fra Linnerud, M2 dashbord, Sparco stoler – belter. Joe’s racing bryterpanel. Snap off ratt.
Motor: LSX 6.2L med smidde råder,stempler,veiv. Oppgraderte topper og kam. Twin turbo oppsett. 900 hlk og 1200Nm.
Gearkasse: Samsonas 5-trinns sequensiell.
Under bilen: Nitron R3 3-veis dempere, WISEFAB foran + bak. BMW diff. Custom drivakslinger.
BMW Performance bremser foran og bak.

_CAM7921 copy

FOR GØY: Storebror Stian Myhre skal også kjøre drifting i år, men han har størst planer om å kose seg på Gatebil og delta R-drift cupen.
Jeg har kanskje ikke like store ambisjoner som Fredrik, men med ny bil på banen i år, er jo det helt klart at det skal driftes på Gatebil og gjøre det beste ut av det. Gatebil er jo store festivaler med mye bra kjøring, masse biler, hvor jeg håper jeg kan utvikle meg til å bli enda flinkere blant alle gærningene på banen. Så det blir kult.  Motorvalget havner på  fra en s62-motor med turbo, som opprinnelig er fra en BMW E39 M5.

_CAM7839 copy

KOPIERER: – Jeg valgte denne bilen fordi jeg ville ha noe nytt, har jo også kjørt Supra tidligere jeg også, så da var dette et perfekt utgangspunkt. Bilen min har forsåvidt kommet ca like langt i byggingen som min brors M2, da vi tar de samme oppgavene på tur og orden. Så her er det også FIA-bur på plass og egen laget brannvegg i alu på plass. A-Tech ørelapp stoler er kjøpt inn i tillegg til en del andre deler som skal på plass. Lager vi en bra løsning på ene bilen, så er jo det klart at den andre parten vil ha det samme.

_CAM7925 copy

NOEN ENDRINGER: – Utseende vil være en ganske original look i original farge i første omgang, bare med Wisefab foran, coilovers og senk.  Har planer om å sette på et breddekit i løpet av året, fra Rocket Bunny, men det blir litt mer på sikt som må tilpasses bilen. Det viktigste er å få bilen så klar som mulig til mai, slik at jeg får mest mulig ut av sesongen.

_CAM7929 copy

FAKTA OM STIAN MYHRES BMW 228i:
Bil: BMW 228i, 2014 mod.
Utvendig: Planen er M-sport fangere foran og bak, Rocket Bunny breddekit, liten spoiler på bagasjelokk. Original Lakk.
Innvendig: Linnerud FIA bur, Atech ørelappstoler/belter, Dashbord med pad. QSP ratt, Sparco Snap-off ratt.
Motor: S62B50 V8 motor, H-profil råder sterkere lagre, Maxxecu motorstyring fra RFS Performance, større dyser, Comp turbo. Effekt: 600-700 hk.
Drivverk: 5-trins 530d kasse
Under bilen: Wisefab fra E9x og Bc racing Coilovers fra BAP
Bremser: Orginale bremser
Hjul: Zito WP111

Gatebil hovedpartner 2017:
570x200_shell_v2