Her er tredje og siste del av Gatebil sin bilde-rapport fra Bilsport Custom & Performance Motorshow i Jönköping 18-21 April 2014. Gatebil deltok med stand for å profilere Gatebil på Mantorp Park 13-15 juli, samt for å vise frem de nye Gatebil klærne for 2014. I artikkelen ser du mange av bilene du kan oppleve på en eller flere av Gatebil-festivalene i sommer. Enten på utstillingen eller på banen.

Artikkelen er laget av: Camilla Smistad Tofterå og Bjørn Wahlberg

bw_elmia_2014_016Black Smoke Racing på Gatebil sin stand: Finske Temu Peltola (til høyre) er blitt superkjendis etter blandt annet drøssevis av Youtube-hits hvor han kjører heftig drifting med sin gamle Mercedes W123 300 turbo-diesel. I fjor hadde Temu klar sin nye Mercedes W203, og til 2014 blir flere oppgraderinger, som ny enda sprekere motor, fortsatt såklart turbo-diesel. Temu drakk godt med medbrakt egenlaget Finsk energidrikk hele helgen, og han solgte bøttevis med Black Smoke Racing Solbriller, t-skjorter og capser. Fortjenesten går uavkortet til kjøring på Gatebil i sommer. Mer om Temu og bilen på: www.blacksmokeracing.com. Gatebil Pit-girls Annette Soknes og Emilia Schulz Aldebjer delte ut over 5000 flyers med reklame for Gatebil på Mantorp Park 13-15 juni og 27-28 september.

bw_elmia_2014_094Smokey Nascar Camaro: Den her syntes jeg var en av de tøffeste på Bilsport Custom Motorshow. Kent Larsson fra Arlöv i Sverige sin 1968 Chevrolet Camaro, kopi av den legendariske Smokey- utgaven. I forhold til originale Smokey har denne bl.a. oppløftet gulv for enda mer senking. Motoren er en 427cid big block med 2 stykk 4-ports Edelbrock 600 forgassere og ekte Dr. Gas Nascar Eksosanlegg. Bilen har også en moderne sekstrins racing girkasse, Ford 9-toms bakaksel og bremsekraftforsterker, som ikke var standard på originalen.

bw_elmia_2014_069Rebillion R2K: Det her en Ultima GTR bygget om til en gateregistrert Le Mans-replika. Eieren heter Jon Olsson, en verdenskjent freestyle skikjører, som de siste årene også har blitt kjent for å sette sitt eget preg på heftige supersportsbiler, blant annet med takboks. Ultimaen er bygget om av Leif Tufvesson og Mattias Vöks og er registrert som ‘Rebillion R2K’. Jon Olsson kjørte Gumball 3000 med bilen i 2013.

bw_elmia_2014_008Det her er Kennet Hansen sin tidligere Rallycross Divisjon 1 Citroen Xsara «WRC», som Hansen ble Europamester med i 1998. Bilen har rørammechassi med doble A-armer både foran og bak, og WRC karosseri i glassfiber, karbon og kevlar. Den nye eieren har putta i en BMW M5 3,6 med smidd innmat, Haltech datasprud og Turbonetics GTK-1000, og målsetting er 1000 hester. Bilen har fortsatt firehjulstrekk med SAVED dog-shift sekvensiell 5-trins girkasse og egenkonstruert fordelingskasse. Fremdiffen er en ombygget bakdiff fra BMW E30 M3, og bak er det M5 E34, og både forran og bak er det Fixit drivaksler med Citroen Sport drivledd og AP Racing bremser. Vekt ca. 1100 kg. Vi håper veldig å se denne på Gatebil i sommer.

bw_elmia_2014_006Ute på restaurant på kvelden delte vi bord med de to her, og vi lovet å gjøre reklame for boken de solgte på Elmia. Bengt Blad har over 40 års erfaring som karosserimaker, og i boken ‘Plåtslageri och karosseriarbeten’ er det massevis av bilder, illustrasjoner og detaljerte beskrivelser gull verdt for alle som skal fikse opp både gamle og nye biler. Boken har hele 1500 sider og koster 960SEK. Kan bestilles på: www.bladsforlag.com

I Sverige er det enklere å få godkjent ombygde biler enn i Norge. Her er 4 litt annerledes rodder som alle er registrert. Til  venstre Bengt Wilhelmson sin ’32 Ford med Audi V8. På bildet i midten Johan Hansson sin ’64 Volvo Duett, han «bare» har brukt et år på å bygge. Motoren er en Volvo B230ET med 16v topp og KKK turbo. Christian Nyström eier den til høyre til høyre, som har V12 fra Jaguar.

bw_elmia_2014_024Ny look 2014: Hos Speedhunters sto både Fredric Aasbø sin Toyota GT86 med ny dekor, og denne ekstremt ombygde Lancia Integralen som i fjor var rød. Peter Pantell kjørte på Gatebil, men tok det noe pent for å teste at alle spesiallagde egne løsninger fungerte. I år lover han bånn gass, og med 8-900 Toyota Supra-hester og knappe 1000 kilo i vekt, bør bilen gå styggfort i Gatebil Extreme.

bw_elmia_2014_060Klar for VM I Rallycross: Marklund Motorsport, Volkswagen Polo RX Supercar (Rallycross). 2-liter turbo 560 hester 840Nm. Firehjulstrekk, sekvensiell 6-tring girkasse. 0-100 km/t på 2,1 sekund. Førere: Anton Marklund og Toomas Hekkinen.

bw_elmia_2014_093Originalt og tøft! Lars K Design sin Mercedes CLK 63AMG Black Series 2008. Black Series utgaven er lettere enn en standard CLK AMG og har racingseter, annen front, bakfanger og skjermer, stivere og lavere chassis, pluss massevis av kule Black Series detaljer.

bw_elmia_2014_0422 x mk1: Brødrene Michael og Martin Lexman hadde bygd seg hver sin råtøffe Escort Mk1. Mange på Gatebil digger gamle Escort’er, så vi beklager veldig at vi ikke har klart å få tak i mer info om bilene.

bw_elmia_2014_068Mosler MT900: På Meguiars-standen var det naturligvis bare strøkne biler. Det her er en Mosler MT900, en supersportsbil produsert i kun 60 eksemplarer. Mosler ble laget i England og i opprinnelig bygget som racingbil til langløp for GT-biler. Motoren er en GM 7-liter LS7 V8, og bilen veier under 1200 kilo. Eies av Leif Andersson fra Solna i Sverige.

bw_elmia_2014_05150 år med Mustang: I anledning Ford Mustang sitt 50-års jubileum var det ordnet i stand en egen utstillingsplass for å gjøre stas på jubilanten. 7 Mustanger var utstilt, hvor 3 visstnok var unike ‘Pace Cars’ laget i ytterst få eksemplarer. Vi gratulerer med dagen/ året, og satser på det dukker opp massevis av gromme Mustanger på Gatebil i sommer.

_CAM8224 copy100 år med Bonneville: Bonneville Speedway er en kjempestor saltslette i Utah hvor det har blitt satt fartsrekorder med alle mulige kjøretøy helt siden 1914. På Bilsport Custom Motorshow var det utstilt 4 rodder bygget i råtøff Bonneville-stil.

bw_elmia_2014_072Trekkplaster fra USA: Til å begynne med var det nesten bare Amerikanske biler på Bilsport Custom Motorshow, og utstillingen med Amcars har fått et skyhøyt nivå og har høy status blant bilbyggere over hele verden. En av de mest strøkne bilene i 2014 var den her, en Cadillac Coupé 1940. Bilen er bygget av John D´Agostino fra California USA, som så klart også var på plass på Elmia.

bw_elmia_2014_049De her gjorde reklame for VW Importen, Classic Volkswagen Parts. John Bergman, Kaj Andersson og Andreas Andersson. Sistemann ville ikke fortelle hva han het.

_CST2680 copy
Mathias Imenes fra Grimstad stod på stand sammen med TXR Performance. Han har bygget seg BMW E60 med motor fra BMW E36 M3. Effekt og dreiemoment er fortsatt ukjent da bilen ble ferdig bare timer før avreise. Vi antar vi får se bilen i full fres på Gatebil til sommeren!

_CAM8071X copy
Simon Dannoff fra Stockholm har valgt en litt spesiell vri i sin Opel Corsa. Under panseret finner vi en Cosworth motor. Utover det vet vi veldig lite om bygget, men vi håper å se den kjøre på Mantorp på GATEBIL-festival i sommer!

_CAM8217 copy
Det var store muligheter for å oppgradere garderoben etter et besøk på Elmia. Mange stands solgte t-shirts, capser og hoodies i alle varianter.

_CAM8046 copy
Daniel Lavman fra Sverige og kjører denne gromme driftebilen med E30 Turbo m50. Bilen var opprinnelig en firedørs, men er nå blitt en todørs. Tak og store deler av karosseriet er blitt til glassfiber. Gjennom vinteren er bilen plukket helt ned, lakkert på nytt, motor mappet og alle småbugs er fikset fra fjorårets sesong.

_CAM8049 copy
Daniel er en ivrig kar, og er allerede på jakt etter nytt karosseri han kan bygge rørramme av med V8.

_CST2606 copy
Man blir aldri for stor for signerte postere. For Stig Tvergrov ble helgen reddet da han fikk signaturkort av selveste Fredric Aasbø!

_CAM8073 copy
Hva skal vi si? Clean, mean og lekker familieracer.

_CST2627 copy
Like it or not! Peter Skoglund og hans sønner har bygget en Race Rod ’33. Denne bilen kan i utgangspunktet fås kjøpt som et kit fra Factoryfive.com hvor man velger skall, motor, interiør etc. Peter har gjort mye mer ut av det fabrikken leverer. Peter har valgt en 600 hesters Ford 4.6L “Terminator” motor, Tremec 6-trinns kasse og eksos fra Ferrita Sweden til denne bilen. Race rodden ble for første gang vist på SEMA i Las Vegas i 2012. Dette bygget er antagelig det villeste kitet som er satt sammen, med en god blanding av gammel og moderne look i en og samme bil.

_CST2349 copy
Kul fargekombinasjon i bilen til Alexander Kvist. Den svenske drifteren har som mange andre gjort endringer bilen gjennom vinteren. Motorrommet i Nissan S14 ble minst like spenstig som kjøringen kommer til å bli i år. Søker du opp LMR Drift Alliance på Facebook kan du følge hele teamet i årets sesong.

_CST2243 copy
En av de mange nybygde bilene på messen var Jesper Anderssons Volvo 242 fra ’84. Et stilrent bygg med en V10 fra BMW M5 E60 som gjemmer seg under panseret med Getrag 226 girkasse. Sellholms coilovers med Bilstein-dempere, bur, og racingstoler gjør komforten helt som det skal være.

_CST2331 copy
For de motorsportsinteresserte, kunne se BMW’s nye flaggskip i DTM-serien. DTM-sesongen starter 4 mai på Hockenheim.

_CST2629 copy
Det var overraskende lite airbrush/motivlakkeringer på bilene rundt om. Denne derimot har dedikert bilen sin til avdøde Paul Walker i Fast & Furious filmene.

Diverse bilder uten tekst:

 

Bilder fra Gatebil på Elmia del 2

Bilder fra Gatebil på Elmia del 1