– EN ENORM OPPLEVELSE

Søndag 02.12.2018: June Elise Marlén

Christian Bakkerud storkoste seg i Johannesburg i helgen, og endte til slutt på en 11. plass av omlag 30 deltakere i sin klasse. 

Bakkerud måtte først vente flere dager på å få bilen tilbake fra tollen. Da han omsider fikk den onsdag ettermiddag, var det rett på trening og kvalifisering torsdag. Før torsdagens kvalifisering fikk imidlertid bilen en sprekk i lokket på diffen bak, og teamet ble stresset. De hadde kun én time på seg før kvalifiseringen skulle starte, og måtte ty til nødreparasjoner. Disse skulle vises seg å holde akkurat til kvaliken var ferdig.

Bakkerud endte, som kjent, på en tiende plass i kvalifiseringen, noe han var svært godt fornøyd med. Nivået var mye høyere enn han hadde forventet.

– Når vi kjørte kvalifisering på Mantorp var det masse driftebiler til start, og med de raske tidene jeg hadde der, trodde jeg at jeg skulle kunne være i toppen her også. Slik var det ikke helt, innrømmer Bakkerud.

– Deltakerne her bygger sine biler kun for slik kjøring, hvor vekt og moderat effekt (250-400 hk.) virker optimalt. Utfordringen min har vært en stor og tung bil, med en for brutal effektkurve. Balansen mellom grep og turtall er vanskelig å treffe, og som mange vet har bilen min mye grep i utgangspunktet, så når jeg får effekten i bakken skyter vi bra fart, men vi taper i og ut av svingene.

Bakkerud hadde senket sine forventninger før finalene på lørdag, men var fast bestemt på å satse alt. 

I topp 16 skulle Bakkerud ut mot Monster-føreren Dimitriy Illyuk. Første runde var nerveprirrende jevn, og Bakkerud kom i mål 0,1 sekund bak Illyuk.

– I siste runde kan jeg se Illyuk på tvers av banene, og ser at han ligger litt foran meg. Jeg kjører inn litt av forspranget, men dessverre ikke nok, og ender til slutt opp 0,9 sekunder bak, oppsummerer Bakkerud.

– Det er selvfølgelig surt å ikke komme videre i en slik konkurranse, men jeg er faktisk veldig fornøyd med å komme så langt som jeg gjorde! 

En stor del av lørdagen ble også brukt til å møte publikum og fans. 

– Det var en helt enorm opplevelse. Vi satt i over halvannen time og signerte hero cards, t-skjorter, bildeler og så videre. Det var konstant kø rundt bordet, og folk var helt i ekstase, humrer Bakkerud.

– Vi var et par førere som valgte å sitte lengre enn vi skulle, og ventet til køen var helt tom.

I tillegg til selve Gymkhanaen, ble det også kjørt en «smoke and style»-konkurranse. I denne konkurransen ble Bakkerud satt i heat mot selveste Ken Block!

– Han kjører et monster av en Mustang Hoonicorn V2 med 1.500 hester, forteller Bakkerud.

– Vi var virkelig klare for å lage et show uten like, og vi fikk mye skryt etterpå, både av arrangøren, speakerne og av publikum, men dessverre er hele «smoke and style»-konkurransen bare et show, og resultatene er avtalt på forhånd. Men uansett, hvem kan si at de har kjørt drifting mot Ken Block?!! Ikke mange jeg kjenner, i hvert fall!

Bakkerud beskriver Gymkhana GRiD som en helt enorm opplevelse, og han uttrykker stor takknemlighet overfor Gatebil, og spesielt Hans Jørgen Andersson, som har gitt ham denne muligheten.

– Jeg må også få takke alle mine samarbeidspartnere, støttespillere, familie, venner og mekanikere som har gjort dette mulig! Uten disse hadde dette aldri latt seg gjøre, sier Bakkerud.

– Nå har vi deltatt i dette, og vet hva som må til for å kunne gjøre bilen mere konkurransedyktig for slik kjøring, avslutter han.

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2018:

annonse

annonse