Gatebil handler først og fremst om frikjøring på banen, og nytt i 2017 er at kjøringen deles inn i 3 klasser, nettopp for at ALLE skal kunne finne sin plass på Gatebil. Her kan du lese om de nye klassene, og om hva som kreves for å delta på Gatebil frikjøring i 2017.

«STRAIGHT LINE»: (Sporkjøring, ikke lov å sladde)
Denne gruppen er for alle som vil kjøre på banen, men ikke sammen med biler som sladder/ drifter. I klassen «Straight line» kan du teste din nye sportsbil eller se hva som bor i den gamle GTI’n – uansett om du logger nye personlige runde-rekorder, eller bare har lyst til å “dra på” mer enn hva som er lov på veien. Alle biler må selvsagt være i topp stand og se fine ut.

vaaler_027_2017
Gatebil «Straight line» var tidligere klassen vi kalte for «Sportscar». I 2017 gir vi mer kjøretid til denne gruppen, samtidig som vi åpner for at alle slags biler kan delta. Alt fra fullblods sportsbiler som Z06’en på bildet, til vanlige sporty biler som vil kjøre fort. I dette kjøreheatet er sladding / drifting ikke lov, og gjør du dette må du heller kjøre i klassen «Open line». 

«OPEN LINE»: (Lov å sladde, men ikke drifting)
Dette er kjøreheatet for deg som har lyst til å kunne sladde i noen svinger men ikke vil kjøre med de som røyklegger hele banen. Gatebil «Open Line» er omtrent sånn det var da Gatebil startet. Her skal alle kunne holde sitt eget tempo og ambisjonsnivå, uten å være engstelig for å bli “presset” av de mer hardcore drifterne.

YA2A6873
Liker du å kjøre fort, men også å kunne legge en strøken sladde i noen av svingene? Da er det «Gatebil Open Line» du skal delta i. Uansett om du har ny eller gammel bil – med eller uten skilter. I dette heatet er det ikke tillatt å sladde på langsidene, bruke håndbrekk inn i svingen, men sladde i og ut av svingene. Sladder/ drifter du rundt hele banen, bør du heller kjøre i klassen «Drift Line».

«DRIFT LINE»: (Frikjøring drifting)
Her er det sladding/ drifting som gjelder! Uansett om du vanligvis kjører drifting konkurranser eller bare for gøy med trimma ombygd gatebil. «Drift Line» (frikjøring drifting) er både for proffe og amatører. Gatebil «Drift Line» er ingen konkurranse – kun frikjøring for å ha det gøy og lage show for publikum. Her kan du trene på tette dueller med dine drifting-venner, men samtidig huske å ta hensyn til de som vil drifte alene.

mantorp_2014_073_v2
Gatebil «Drift Line» er ikke bare for helproffe driftingbiler/ sjåfører, men for alle som vil kjøre på bane og sladde. Her kan “amatørene” kjøre sammen med bl.a. Formula Drift og Verdensmester Fredric Aasbø, som har planer om å delta på flere av sommerens Gatebil-festivaler.

KRAV TIL BIL, FØRER OG PASSASJER:
Alle biler skal være i topp teknisk stand å være hele, pene, rene og se fine ut, akkurat som på veien. Lurvete, bulkete, rustne biler får ikke kjøre, selv om de er i ok teknisk stand. Dette gjelder også driftingbiler og andre løpsbiler. Støygrense på Gatebil i både Norge og Sverige er 100 db. Både registrerte og uregistrerte biler kan delta.

Alle fangere skal være påmontert. Åpen wastegate er ikke lov.

Fra 2016 ble det påbudt med kjøredress på Gatebil, noe som også vil gjelde for andre banedager og klubbtreff i 2017. Man kan ha med passasjer ( i Norge må man være over 150 cm / i Sverige over 16 år), som selvsagt også må ha kjøredress og hjelm. Passasjer må som fører også løse lisens/ forsikring som koster kr. 100,- i Norge og kr. 200,- i Sverige. Dette ordnes i sekretariatet/ registrering for banekjøring. Kjøredress og hjelm kan leies billig eller kjøpes til en hyggelig pris på standen til Gundersen Motorsport (på Gatebil festivaler i Norge).

Promillegrensen er selvsagt 0, og både Antidoping Norge /Sverige og Politiet vil kunne ha promillekontroll av førere som skal ut på banen.

LINK: Last ned pdf med NBF sitt reglement for banedager

LINK: Pdf med kjøreregler for Gatebil Mantorp Park

LINK: Se artikkel om kjøredress. Kjøp eller lei på Gatebil

PRISER FOR Å DELTA:
Kjøring på Gatebil i Norge koster kr. 700,- pr. dag. I Sverige er prisen kr. 550,-. Dette inkluderer en engangslisens med forsikring. I tillegg må du kjøpe inngangsbillett til deg selv og billett til bilen. Dagsbillett koster kr. 250,- ved kjøp på nett (kr. 300,- i porten) og billett for bilen koster det samme, men gjelder for hele helgen.

Oppsummert: Å komme på dagstur til Gatebil og kjøre på banen koster i Norge kr. 1200,- og kr. 900,- i Sverige. Inkludert lisens.

LINK: Her finner du informasjon om billetter

INGEN PÅMELDING – SÅNN HER GJØR DU:
Det er ingen forhåndspåmelding for å delta på banekjøring. Dagsbillett og festivalbilletter, samt billett til bilen kan du forehåndskjøpe på nett, men påmelding / registrering til banekjøring må du ordne i sekretariatet når du kommer. Etterpå må du være med på et enkelt førerkurs (tar 10-15 min), som holdes fortløpende hver halve time i gjennom hele dagen/ helgen. Bilen må også ha en teknisk sjekk, som gjøres fortløpende når du har registrert deg og vært på førerkurset. Deretter er det bare tut å kjør så mye du orker:).

TERMINLISTE GATEBIL 2017:
Gatebil Vålerbanen, Norge 26-28 mai
Gatebil Mantorp Park, Sverige 16-18 juni
Gatebil Rudskogen Motorpark, Norge 6-9 juli
Gatebil Rudskogen Motorpark, Norge 8-10 september.
Gatebil Mantorp Park, Sverige 22-24 september

Gatebil hovedpartner 2017:
570x200_shell_v2