2017 var et prøveår for Gatebil Drift Series (GDS) med rundt 60 deltakere til start i hver av de 4 løpene. Selvsagt har Gatebil bestemt seg for å fortsette med drifting, og her kan du lese hvordan GDS blir i 2018.

Som mange sikkert allerede vet så skal hverken SM eller NM i drifting inngå i GDS i 2018, slik det var i 2017. GDS vil kjøres som en egen selvstendig uavhengig serie, hvor målet er å lage en mest mulig profesjonell drifting-serie for de beste førerne fra både Norge og Sverige.

DATOER 2018
Som i 2017 vil det bli kjørt 4 løp. Datoene ser du under. Merk at Gatebil er fra fredag til søndag, men GDS kjøres ferdig på lørdag.

GDS R1 – Gatebil Vålerbanen 25-27 mai.
GDS R2 – Gatebil Mantorp Park 15-17 juni
GDS R3 – Gatebil Rudskogen 24-26 august
GDS R4 – Gatebil Mantorp Park 14-16 september

På Gatebil sin hoved-festival på Rudskogen 6-8 juli 2018 kjøres ikke GDS men Gatebil Super 3 – Gatebil sin team drifting konkurranse. Vær tidlig ute og meld på ditt team til konkurransen. bw@gatebil.no

MER KOMPAKT TIDSPROGRAM
Gatebil skal lage en mer kompakt konkurranse i 2018 hvor deltakere ikke trenger å komme allerede onsdag kveld slik det har vært i 2017. Under ser du et planlagt tidsskjema som vil være gjeldende for alle 4 løp.

Innsjekk og teknisk: Torsdag fra 18:00-21:00.
Førermøte: Torsdag 21:00.
Trening: Fredag morgen.
Trening/ frikjøring: 4 x 15 min hver dag.
Kvalifisering: Fredag ettermiddag/ kveld.
Gridshow og top 16: Lørdag ettermiddag/ kveld.
Premieseremoni: Lørdag kveld på Aftertrack.

HVEM KAN DELTA?
Som i Gatebil Extreme vil det være inviterte førere som først og fremst får delta i GDS 2018. Gatebil ønsker 20 faste deltakere som kjører alle de 4 løpene. 10 fra Norge og 10 fra Sverige. I første omgang blir de 8 beste Norske og de 8 beste Svenske førerne fra GDS 2017 invitert til å delta. Hvis noen av disse ikke ønsker å være med, er det andre som vil få plassen. Gatebil vil også invitere enkelte førere på grunnlag av tidligere meritter, pluss gode førere som kanskje ikke fikk kjørt så mye i 2017. Driftingførere som spesielt utmerker seg på Gatebil frikjøring for driftingbiler vil også kunne få wildcard til et eller flere løp i GDS. Totalt vil det være ca. 25 deltakere pr. løp i GDS 2018.

LINK: Her er komplett resultatliste GDS 2017

MER KJØRETID
En av tilbakemeldingene vi har fått i 2017 er at det ble for lite kjøretid mellom kvalifisering og stige. I 2018 vil dette bli mye bedre ved at de tidligere Drifting Pro/ Show-heatene komme tilbake på programmet og blir frikjøring/ trening for deltakere i GDS, pluss for noen ekstra.

BILLIGERE STARTAVGIFT
Brian James Trailers blir hovedsponsor for GDS i 2018. Og mye av det Brian James Trailers skal bidra med er å dekke inn for deler av startavgiften for de som deltar. Brian James Trailers vil også bidra til en proff livestream og storskjerm for publikum, pluss generelt jobbe tett sammen med Gatebil for å utvikle serien.

TEKNISKE REGLER
De tekniske reglene blir slik det var i fjor. Det vil si at Norske biler følger reglene for bygging av bil til NM i drifting, mens Svenske deltakere følger de svenske reglene. Under finner du linker til de norske og svenske reglene for 2017. 2018-versjoner kommer i slutten av desember eller i begynnelsen av januar, men det vil kun vare mindre eller ingen endringer fra 2017.

LINK: Tekniske regler Norge 2017.

LINK: Tekniske regler Sverige 2017.

NYE EGNE KONKURRANSEREGLER
Gatebil skal lage egne konkurranseregler for GDS. I 2017 ble alle løp kjørt etter de svenske reglene, men for 2018 blir det altså et eget GDS regelverk for hvordan konkurransene gjennomføres. I prinsippet vil det bli ganske likt slik både de norske og svenske reglene er i dag, men Gatebil ønsker en gjennomgang av flere punkter for å se om noe kan gjøres enklere. Det vil bl.a. bli startet en lukket gruppe på Facebook for deltakere, hvor bl.a. konkurranseregler for GDS 2018 vil bli diskutert.

ANNET NYTT FOR GDS 2018
2017 var som tidligere fortalt et prøveår for Gatebil Drift Series. Mye var bra, men mange ting kan også gjøres bedre. I 2018 ønsker vi å ha enda mer fokus på å fremme alle deltakerne mye bedre, og bidra til at alle får en best mulig synlighet for Gatebil sitt publikum. Vi fortsetter med Ryan Lanteigne fra Formula Drift som hoveddommer – mest sannsynlig på 3 av de 4 løpene. Antagelig fortsetter også Arnfinn Sundin fra Norge og Mattias Jönsson fra Sverige. Vi skal forsøke å lage en bra livestream, og planlegger storskjerm for publikum. Banetraseene blir de samme som i 2017, men linjen vil kanskje bli endret noe etter erfaringer og tilbakemeldinger fra sesong 1. Alt dette og mange andre ting kan diskuteres på GDS sin Facebook-gruppe for deltakere og andre involverte i gjennomføringen av løpene.

Vi i Gatebil gleder oss veldig til GDS 2018 og ønsker å gjøre GDS til en Norsk-Svensk pro driftingserie for best mulig utvikling av utøvere og fremming av drifting-sporten.

Spørsmål? Send mail til Bjørn hos Gatebil på bw@gatebil.no

(Med forbehold om endringer av informasjon i artikkelen).

LINK: Se komplett resultatliste GDS 2017

Her er litt av det som skjedde i GDS 2017:


Første løp i Gatebil Drift Series var på Vålerbanen i mai. Her er crewet som hadde kommandoen fra dommertårnet. Fra venstre Fredric Aasbø (ekspert speaker), Tove K. Olsson og Laila Tyskeberget (sekretærer), Ryan Lanteigne (hoveddommer), Mattias Jönsson (dommer), Geir Tyskeberget (løpsleder), Arnfinn Sundin (Dommer), Petter Flattum (assistent banesjef), Jo Henning Flattum (banesjef), og på kne foran Per Christian Håveødegård som filmet live på sin egen Facebook-kanal. Gatebil speakere Arild Dyrkorn og Jan Gunnar Halstvedt var ikke tilstedte da bildet ble tatt.


Vant GDS R1 kvalifisering! Mikael Johansson fra Sverige hadde aldri før vært på Vålerbanen, men allikevel vant han kvalifiseringen med sin oransje Volvo 242. Totalt i løpet ble han nummer 5. Odd-Helge Helstad fra Norge kvalifiserte på 2.plass og ble til slutt nummer 3.


Det var mange avkjøringer og mye som skjedde i GDS R1 på Gatebil Vålerbanen i mai. Noen hadde ikke fått testet bilen etter ombygninger i vinter, og mange slet tydelig med “rattrust” og virket nervøse etter lang tid uten kjøring. En av favorittene, Svenske Jens Stark Junttila i Toyota GT86 på bildet, så ut til å ha full kontroll på både bil og nærver, men etter målgang her i top 16 mot Robin Alsaker kjørte Junttila rett i betongen. Junttila vant allikevel duellen, men klarte ikke å fikse bilen til top 8.


Kim Søndergaard vant GDS løp 1: Finalen i tidenes første løp i Gatebil Drift Series sto mellom to norske drifting-veteraner som begge tilhører Bergen Drift Team. Vinner Kim Søndergaard (grønn Nissan S13) har kjørt drifting helt siden sporten startet i Norge, og hadde egentlig tenkt å legge opp før sesongen. Men Søndergård fikk lyst til å delta i den nye Gatebil Drift Series, og hadde i vinter gjennomført full overhalling/ oppstrekking av bilen, og sikret altså seieren i det første løpet foran Bakkerud. Odd-Helge Helstad ble nummer 3, Victor Joensu 4, Mikael Johansson som vant kval kom på 5. plass, og Jens Stark Junttila ble nummer 6.


Verdens beste drifting team? Bergen Drift Team hadde god grunn til å feire etter første løp i Gatebil Drift Series. Veteranen Kim Søndergaard (i sort dress foran) vant løpet og nummer to ble Christian Bakkerud (i blå kjøredress til venstre). Til høyre i hvit dress jubler Ørjan Nilssen som ble slått ut i top 16. Men Ørjan kom veldig sterkt tilbake og faktisk vant GDS R2 på Mantorp 3 uker senere.


En av førerne det var store forventninger til i 2017 var Fredrik Sjödin fra Sverige med sin BMW 2-serie. Sjödin ble SM-mester både i 2014 og 2015, og brukt 2016 på å forsøke å få den nybygde bilen både driftsikker og 100% perfekt å kjøre. Sjödin fikk det ikke til å stemme i GDS 2017, men vi håper og tror han kommer mye sterkere tilbake i 2018.


Løp 2 i Gatebil Drift Series var på Mantorp Park i juni, og tilsammen deltok 64 biler i løpet. Michel Rayes i Team Pony Drift gjør seg klar for trening med sin 1987 Ford Mustang GT. En bil som har langt mindre effekt enn de fleste andre. Michel kjører allikevel bra, men det holdt ikke for kvalifisering til Top 32, noe han klarte i GDS R1 på Vålerbanen i mai.  


Alexander Granlund (SWE) vant GDS R2 kvalifisering på Mantorp i juni. Odd-Helge Helstad (NOR) ble nummer 2 slik han også ble på GDS R1. Fredric Sjödin ble nummer 3, mens Teemu Peltola fra Finland ble nummer 4. Tor Arne Kvia (NOR) kvalifiserte som nummer 5.


Dream-team med mikrofoner på tribunen! Fredric Aasbø (i Rockstar caps) var med som ekspertkommentator som han også var i GDS løp 1. Med Buldre Racing caps er Gatebil speaker Arild Dyrkorn i gang med å presentere neste duell, og Arild fikk fikk god hjelp av Dennis Steyvon som både er en glimrende speaker og kan ALT om drifting.


Superstjerne fra Finland! Teemu Peltola, Mr. Black Smoke Racing sikret den beste plasseringen for de Finske førerne som deltok i GDS 2017 ved å bli nummer 6 her på GDS R2 her på Mantorp Park i juni. Teemu er en av de store publikumsfavorittene som ofte bryr seg mest om å lage mest mulig show fremfor best mulige plasseringer med sin Mercedes Diesel.


Etter en overbevisende seier i ‘Påskesladden’ på Bilsport Custom Motorshow var Pawel Korpulinski fra Sverige en av de aller største favorittene i Gatebil Drift Series. Men Pawel fikk det ikke helt til som han ville, baste plassering i GDS var en 5 plass på Rudskogen i september. Bildet over er fra Mantorp i juni hvor det ble exit i top 16 mol Alexander Frøding. Men i årets SM gikk det langt bedre hvor Pawel til slutt ble årets Svenske mester.


Ørjan Nilsen vant GDS løp 2! 20 år gamle Ørjan Nilssen fra Bergen Drift Team kjørte overbevisende på Mantorp Park i juni og vant runde 2 av Gatebil Drift Series. I finalen ble det ‘one more time’ mot svenske Mikael Johansson, som til slutt ble totalvinner av GDS 2017. Alexander Fröding ble nummer 3, Petter Eriksen 4 og Odd-Helge Helstad nummer 5. Helstad tok også dermed over ledelsen i GDS 2017 etter de 2 første løpene.


På Rudskogen i GDS løp 3 var traseen opp fra ‘Angsten’ og med mål i enden av karusellen vi ser på bilder her. Bildet er fra top 16 hvor det var våt bane og veldig vanskelige kjøreforhold. BMW’n bakerst her her svenske Henrik Johansson som vant kvalifiseringen men ble her slått ut av Vicktor Joensuu i top 16. Joensuu ble totalt nummer 6.


3 x nummer 2 på kval! Odd-Helge Helstad manglet en seier i et av de 4 GDS løpene i 2017 men har vært utrolig stabil på kvalifisering. Helstad ble nummer 2 både i GDS løp 1 og 2, og det samme gjorde han i løp 3 på Rudskogen i september. Odd-Helge kjørte også for å bli årets Norgesmester i drifting som ble avgjort her i GDS R3. Han ledet NM med 10,5 poeng på Christian Bakkerud, men når begge tapte sine dueller i top 16 var det Helstad som ble årets Norske drifting-mester.


Øksnevad vant GDS R3! Fredrik Øksnevad (blidest på bildet) var nylig blitt nummer 3 totalt i Drift GP (tidligere Drift Allstars) og bestemte seg 2 dager før GDS R3 på Rudskogen i september at han skulle delta. Under vanskelige forhold med delvis våt bane på top 16, viste Öksnevad mesterlig og kontrollert kjøring og vant løpet, etter omkjøring mot svenske Richard Ivars i finalen (til venstre i bildet). Øksnevad deltok også i GDS R4, men der ble det exit i top 32 mot Henrik Johansson. På bildet over fra premieseremonien til R3 ser vi også Fredrik Myhre i Mad Croc caps som ble nummer 3, Emil Andre Bogen (delvis skjult av pokalen til Myhre) som ble 4, Pawel Korpulinski (til høyre) som ble nummer 5, og ved siden av Pawel står Victor Joensuu som ble nummer 6.


Ny dommer til løp 3 og 4! På de to siste løpene hadde ikke Formula Drift-dommer Ryan Lenteigne anledning til å være med. Ryan vervet isteden sin gode venn Arunas Atkociunas fra Lithauen. Arunas har masse erfaring som dommer i flere store driftingserier, og hadde grundige og detaljert forklaringer på alle GDS førermøter om hvordan han ønsket det skulle kjøres..


Flere driftingførere fra Finland var også med i ett eller flere løp i Gatebil Drift Series 2017. Her får Sebastian Engblom instruks av GDS løpsleder på Mantorp Max Lundgren. I tillegg deltok også Janne Vekkannen med sin V8 NASCAR-trimmede Nissan S15, og selvsagt også fast Gatebil-deltaker Mr. Black Smoke Racing – Teemu Peltola.


Dramatikk for Granlund og Junttila i løp 4. Under oppvarming til kvalifisering kjørte Alexander Granlund ut i første sving og ble stående delvis på banen og i sandfella. Jens Stark Junttila som var neste bil fikk grønt flagg til å starte før Granlund var kommet seg bort fra banen, og da Junttila ikke fikk, eller ikke så gult flagg inn i svingen, var et sammenstøt med Granlund ikke til å unngå. Både Junttila og Granlund klarte å fikse sine biler, og Granlund kvalifiserte som nummer 6, men røyk ut i top 16. Junttila vant til slutt hele løpet. Sammenlagt i SM ble Alexander Granlund til slutt nummer 2, mens Jens Stark Junttila ikke deltok i de andre enn de 2 SM-løpene som ble kjørt sammen med GDS på Gatebil.


Ivars vant GDS R4 kvalifisering! Rickard Ivars (med bliller) hadde masse selvtillitt etter 2. plass i GDS R3 på Rudskogen 2 uker tidligere. Ivars vant GDS R4 kvalifisering og får her applaus på førermøte før top 32. Ivars ble slått ut av Jens Stark Junttila i top 8.


Jim Olofsson sin beste plassering i GDS 2017 var en knallsterk 3. plass i sesongens siste løp her på Mantorp Park i september. Med en 2. plass fra kvalifisering sikret han også nok poeng til å bli nummer 3 totalt i det Svenske Mesterskapet, hvor 2 av løpene var inkludert i Gatebil Drift Series.


Junttila vant finalen i GDS 2017! Vinner av det siste løpet i Gatebil Drift Series 2017 ble Jens Stark Junttila fra Sverige som til slutt totalt ble nummer 3. Bildet over er fra Junttila sin top 16 duell mot Christian Bakkerud. Bakkerud ble sammenlagt nummer 7 i Gatebil Drift Series 2017.


Nummer 1 og 2 i Gatebil Drift Series 2017! Mikael Johansson fra Sverige (til venstre) vant GDS 2017 foran Odd-Helge Helstad fra Norge. Begge stiller til start også i 2018. Flere deltakere blir presentert fortløpende.

LINK: Se komplett resultatliste GDS 2017

LINK: Her finnes 100-vis av bilder fra GDS 2017.

Brian James sponser GDS 2018:

Gatebil hovedpartner også i 2018:
570x200_shell_v2