Gatebil nyheter

Her kan du lese Gatebil-relaterte nyheter, sladder og små historier vi bl.a. kommer over på sosiale medier. Send mail til June eller Bjørn med tips til hva vi bør skrive om: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2018:

– – – – – –

Søndag 13.10.2018 / June

UKENS #GATEBIL

Jonny Irwin har allerede planlagt sommerferien for 2019. Den legger han til Norge og Gatebil:

Jonny Irwin er profesjonell stuntsjåfør og drifter og kommer fra Irland. Han har bakgrunn som bilmekaniker og har i flere år konkurrert med bil. Noen kjenner kanskje til Jonny fra tidligere, da julegaven han ga sin fem år gamle sønn, gikk viralt i 2014. 

– Jeg og kona mi, Louise, brukte uendelig mange timer før julaften på å bygge en eksakt replika av min egen Toyota AE86. Kopien var fullt kapabel å drifte med, med chassis fra en gokart og plastikkhjul, forteller 36-åringen.

Nylig fikk Jonny den gjeve rollen som profesjonell stuntsjåfør for Fast & Furious Live, showet som henter kjente scener fra FF-filmene og utfører tilsvarende stunt på en innendørs arena.

– Det store høydepunktet for min del var O2 Arena i London, med 11.000 tilskuere på hvert show, og hvor selveste Vin Diesel var en av dem, sier Jonny, en smule stolt.

– Det var en helt utrolig opplevelse!

Jonny har fulgt med på Gatebil gjennom hele sin karriere som drifter og bilentusiast, og har flere venner som har vært i Norge på Gatebil-festival. 

– Siden jeg har en pause fra Fast Live for en periode, bare hopper jeg i det. Jeg og fire venner kjører 250 mil til Norge og Gatebil, bekrefter han.

Han legger imidlertid ikke skjul på at det blir en hektisk periode frem til juli for å få bilen ferdig.

– Jeg skal kjøre en Toyota GT86. Det er en bil jeg har utviklet for sønnen min, som nå er ni år gammel. Foreløpig er bilen bare et skall, så de neste månedene kommer til å bli svært krevende, sier Jonny, som setter sin lit til svært gode sponsorer.

Bilen han snakker om har altså et GT86 karosseri, modifisert og lakkert av Quinns M-sport. Motoren vil bli en Nissan RB25DET med 700 hester, girkasse fra BMW, Sinco custom manifold og Precision 606GEN2 turbo, Wisefab foran og bak og NUKE bensinsystem.

– Turen til Gatebil vil, uten tvil, bli den mest spennende og etterlengtede reisen jeg noen gang har gjennomført, sier den dedikerte iren. 

– Jeg aner ikke hva jeg kan forvente når jeg kommer frem, men på bakgrunn av poster og videoer på sosiale medier kommer dette til å bli mitt livs driftefest, avslutter en forventningsfull Jonny.

Han oppfordrer til å følge med på bygget og fremdriften på sosiale medier:

Jonny Irwin på Facebook

Jonny Irwin på Instagram

– – – – – –

Lørdag 13.10.2018 / June

VIL HA EGEN KVINNEKLASSE I GATEBIL

Det viser seg at ikke alle er så negative til egne kvinneklasser i bilsport som vi fikk inntrykk av etter å ha snakket med utvalgte Gatebil-sjåfører onsdag ettermiddag, da det ble offentliggjort at det fra og med 2019 vil bli kjørt en egen internasjonal kvinneklasse i racing. Linn Petrine Knutsen vil gjerne ha et ord med i laget. Hun synes nemlig det er på høy tid at jentene får sin egen serie, og vil gjerne at det opprettes egne klasser for jenter også på Gatebil, både i drifting og racing. Linn Petrine har flere års erfaring fra bilcross, to års erfaring fra drifting og prøvde seg på racing i Extreme-klassen mot gutta på Rudskogen denne sesongen.

– Vi er tross alt snart i 2019, og vi er ikke lenger der at vi kvinner skal holde oss på sidelinja. Hurra for rekruttering av damer i motorsport, jubler Petrine.

– Vi skal ikke så langt fra Norge før vi finner egne kvinneklasser i drifting. Det finnes også en egen europeisk serie for kvinner som heter «Queen of Europe». Jeg synes det er morsomt at de vil satse mer på kvinner også i racing, sier hun.

Petrine legger ikke skjul på at hun synes det er morsomt å konkurrere mot gutta, men er svært opptatt av rekruttering av jenter til sporten, og tror egne kvinneklasser er et positivt tiltak i så måte.

– Det hadde jo vært gøy med en egen dameklasse i Gatebil også. Det begynner å ta seg opp med kvinnelige førere, så det er absolutt ikke umulig, mener hun. 

– Det er ikke umulig at det kommer flere damer frem på banen da også. En egen dameklasse kan hente frem flere jenter som ikke tør å prøve seg mot gutta enda. At jenter og gutter har de samme forutsetningene for å lykkes i motorsport, er jeg enig i, men det er ikke alle som er like «hardhudet» til å gå opp mot gutta. Noen trenger å bli litt husvarm i sporten først, meg selv inkludert.

– – – – – –

Fredag 12.10.2018 / June

FD I GANG FOR JÆGER OG AASBØ

Et betydelig antall Gatebilprofiler og -entusiaster har brukt denne uken på å komme seg til California og Irwindale. Først og fremst er de der for å heie frem våre to norske medaljekandidater i Formula Drift, Fredric Aasbø og Ola Jæger. Her ligger nemlig Irwindale Speedway, hvor finalerundene i Formula Drift kjøres i helgen.

Ola har allerede kvalifisert seg til topp 16 i Pro 2.

– Vi hadde en bra dag med trening og kvalifisering i går. Sleit litt med å finne linja til kvalifiseringen, men det holdt til 81 poeng og plass nummer ni, oppsummerer Ola.

– Nå forbereder vi oss til topp 16 i kveld, men først skal vi heie på Fredric i kvalet!

Foto: Valters Boze

Startskuddet for kvalet i Pro-klassen går klokken 21.00 nå i kveld. 

LIVE STREAM AV ALLE KVAL OG FINALER FINNER DU HER.

– Vi hadde en liten krasj på trening i går, etter at Odi Bakchis, som lå foran, traff veggen, forteller Fredric.

– Men bilen er sammen igjen nå, så vi ser frem til kval i kveld. Og så skal vi selvfølgelig heie på Ola!

De norske utøverne setter pris på alle supporterne som har kommet til Irwindale for å heie dem frem. Her er Fredric Aasbø sammen med Emil Reinsborg. Foto: Larry Chen for Toyota Racing

Foto: Larry Chen for Toyota Racing

Her følger en oversikt over de ulike tidspunkter for kval og finaler på Irwindale, oppgitt i GMT +1:

Fredag 21:00 – 23:45: Pro kval.

Lørdag 03:15 – 06:00: Pro 2 finaler

Lørdag 22:45 – 01:30: Pro topp 32

Søndag 02:30 – 06:30: Pro topp 16 (finaler)

– – – – – –

Fredag 12.10.2018 / Bjørn

2 UKER TIL OSLO MOTORSHOW

Fredag 26 oktober klokka 11.00 åpner dørene til Oslo Motorshow på Norges Varemesse på Lillestrøm. Mens du gleder deg kan du se denne videoen Gatebil laget i 2014.

Info og billetter Oslo Motorshow 2018

– – – – – –

Torsdag 11.10.2018 / June

BAKKERUD KLAR FOR GYMKHANA

Da Gatebil tidligere i år annonserte at det ville bli avholdt en Gymkhana-turnering på Mantorp i regi av Monster Energy, hvor hovedpremien var deltagelse i Gymkhana GRiD i Sør-Afrika, var det en bergenser som var rask på labben.

– Jeg har helt siden 2016 fulgt med på Gymkhana GriD, så da vi så at Gatebil og Mantorp Park skulle holde en konkurranse, og premien var en tur til Sør-Afrika, var vi veldig kjappe med å melde oss på, bekrefter Christian Bakkerud.

Bilen er allerede shippet fra Rotterdam denne uken og ankommer banen i Johannesburg 26. november. Løpet er 1. desember.

Konseptet Gymkhana er et begrep som kanskje først og fremst har blitt gjort kjent via en rekke Ken Block-filmer som er titulert med dette begrepet. I konkurransesammenheng er imidlertid konseptet litt annerledes. Det er to ulike konkurranseformer i Gymkhana. I den tradisjonelle varianten er det om å gjøre å kjøre gjennom en hinderbane på kortest mulig tid. Her er det satt ut ulike hindere som er assosiert med de mange sponsorene til serien, alt fra gigantiske bøttestoler og fly til svære kjegler, dekk, tønner og og andre gjenstander som utøverne skal manøvrere rundt med færrest mulig feil. I den nyere varianten kjører man mot sensorer og får poeng basert på hvor nært et hinder man kjører og hvor bredt man ligger i svingene. I Sør-Afrika vil man bruke det tradisjonelle systemet. Førerne kjører på tid og den langsomste slås ut i head to head battles.

Av nordmenn er det kun Christians fetter, Andreas Bakkerud, og Petter Solberg og sønnen Oliver som tidligere har deltatt på Gymkhana GRiD, og Christian er særdeles fornøyd med endelig å ha sikret seg en plass.

– Vi fikk et treningsrun på Mantorp, hvor tiden viste seg å være blant de beste, og vi skjønte at her er det muligheter hvis alt klaffer, forteller Christian.

– I topp 20 kjørte vi inn til nest beste tid, bak Fredric Aasbø. Vi fikk ikke vite tiden hans, og tenkte derfor at denne måtte være nesten uslåelig, så vi måtte virkelig stå i ramma. Så i topp 5 satte vi dagens beste tid, fortsetter han.

– Så kom finalen! Dessverre slapp jeg clutchen litt for tidlig, mens jeg fortsatt sto på bremsen, og dette resulterte i full stopp.

Christian kom på andreplass i konkurransen, og mistet turen til Sør-Afrika. Da det senere viste seg at Fredric likevel ikke hadde anledning til å delta, åpnet det seg plutselig en mulighet for Christian likevel.

– Jeg var nestemann på lista. Det var jo selvsagt dritkult og veldig spennende å få den beskjeden, sier Christian.

– Jeg skal selvfølgelig gjøre mitt aller beste! Hva som er realistisk er umulig og si! Her har de samlet verdens beste Gymkhana- og driftingsjåfører. Da jeg så at Daigo Saito kommer nedover, med en bil man virkelig bare sikler etter, så spørs det hvor rask bilen min, som er bygget hjemme i en garasje utenfor Bergen, er. Uansett er jeg kjempegiret og utrolig glad for å kunne representere Gatebil og Norge i et slikt selskap! Vi kan garantere at vi skal både synes og høres på Afrikas kyst!

– – – – – –

Onsdag 10.10.2018 / June

LITE POPULÆRT MED EGEN KVINNEKLASSE I GATEBIL

I dag ble det gjort kjent at det fra og med 2019 vil bli kjørt en egen internasjonal kvinneklasse i racing, med mål om å fremme kvinners posisjon i bilsporten og gjøre deres prestasjoner enda mer synlige. Det er også et håp om at det skal bli lettere for kvinner å konkurrere i Formel 1. 1,5 millioner dollar er satt av til å premiere vinnerne av serien, med ønske om at de skal bruke pengene til å kjøpe seg inn i Formel 1-team. Internett har flommet over av meninger for og imot, og flere internasjonale kvinnelige toppførere har gått ut og hevdet at segregert racing er et stort skritt i feil retning.

Norske førere vi har snakket med er også skeptiske til segregerte klasser, i hvert fall på Gatebil.

– Jeg for min del trives god med å kjøre med gutta, og jeg tror det er både sunt og bra for sporten om kvinner og menn kjører sammen, sier Ann-Mari Fossen, som har måttet bryne seg mot gutta i en årrekke.

– Jeg tror også gutta synes det er moro å knive litt med damene på banen, sier hun.

Vi tok derfor en prat med tre av de mest profilerte førerne i Extreme, for å høre hva gutta mener:

– Jeg tror ikke det er nok kvinnelige førere per dags dato til å starte et race med 15-20 biler i Gatebil. Men det hadde vært moro om de hadde klart det, sier Trond Garberg. 

– Kvinnelige førere er veldig ofte dyktige på grunn av at de er nøye og presise i det de driver med. Det har vi blant annet sett med Molly Pettit, hun har hevdet seg godt i lag med gutta. 

Fredrik Sørlie og Kai Roger Bakken har heller ikke nevneverdig tro på at egne kvinneklasser skal bedre forholdene for kvinnelige bilsportutøvere, verken i Gatebil eller internasjonalt:

– Det er vanskelig å svare kort på det. Intensjonen er god, men løsningen er jeg skeptisk til, uttaler Sørlie. 

– Jeg har konkurrert både mot og med en rekke svært dyktige jenter, og bilsport er en av få idretter der hva man har mellom bena ikke har noen som helst betydning. Det er mye å ta tak i for å legge bilsport bedre til rette for jenter, men egen jenteklasse tror jeg ikke er løsningen.

– I bilkjøring er det jo ingen grunn til at en dame skal kjøre saktere enn en mann, påpeker Kai Roger Bakken.

– For øyeblikket er det heller ingen kvinnelige førere som kjører fast i Norge, så jeg ser ikke helt poenget med en egen kvinneklasse i Gatebil, sier Bakken.

– Du tror ikke flere jenter hadde satset på racing om det var egne klasser?

– Jeg tror ikke det. Jeg vet det er en lang vei å gå, men tror det er mer hemmende en fremmende med egen kvinneklasse.

– Sjarmen med Gatebil blir borte om det skulle bli egne kvinneklasser, mener jeg, da, tilføyer Ann-Mari.

Trond Garberg har imidlertid en plan:

– Jeg har jo to fremtidige Lambo-førere selv. De trener med meg på gokartbanen. Kanskje jeg må få den første kvinnelige Formel 1-føreren til å bli en trønderjente, avslutter han.

Døtrene til Trond Garberg blir kanskje å se i fremtidens Formel 1-sirkus?

– – – – – –

Tirsdag 09.10.2018 / June

GOOD OLD TIMES

Det dukket i dag opp et bilde på Facebook, fra Powerdrift på Gardermoen i 2009, et bilde som vekker gamle minner for mang en Gatebil-entusiast. Her ser vi nemlig tre av de aller største Gatebil-profilene som unge, lovende utøvere, før drifting ble kommersielt, i hvert fall for disse guttas vedkommende. I den forbindelse, legg merke til at ingen av gutta har en eneste logo på dressen (med unntak av produsenten av kjøreutstyret).

Tor-Anders Ringnes (fra venstre), Kenneth Moen og Fredric Aasbø. Foto: Haukhes´s Photography.

– Se her ja! Jeg husker ikke hvem som vant men det var gode tider, bekrefter Fredric.

– Jeg husker det der! Kommer aldri til å glemme den dagen da jeg sto der sammen med Kenneth og Fredric. Husker spesielt at jeg måtte se på de hva de gjorde, siden jeg aldri hadde kommet så langt opp før. Spesiell dag og gode minner, skriver Tor-Anders i en kommentar til bildet.

– Dette var min aller første pallplass i drifting-konkurranse, kommenterer Tor-Anders i dag.

Dette vekker altså gode minner også hos utøverne selv.

Bildet er, nærmere bestemt, fra Powerdrift og runde 2, som ble kjørt på Gardermoen i juni 2009. Her kom Fredric på førsteplass, Kenneth på andre og Tor-Anders på tredje, bare 10 poeng bak Kenneth.

Det var forøvrig Kenneth som vant sammenlagt denne sesongen, med Fredric på tredje og Tor-Anders på niende. For spesielt interesserte kan det være artig å ta en titt på den fullstendige resultatlista fra Powerdrift i 2009, for her er det nemlig flere kjente navn fra dagens resultatlister på Gatebil.

– – – – – –

Mandag 08.10.2018 / June

DAVANGER KJØRER GDS

Ole Morten Davanger har takket ja til å kjøre Gatebil Drift Series i 2019. Davanger vant nylig NM i drifting 2018, og kan bli en sterk utfordrer i neste års GDS.

– Vi vet at nivået i GDS er skyhøyt, men vi tenker at innenfor topp 8 må være et mål i hvert fall, bekrefter Davanger.

– I tillegg planlegger vi å stille i Super 3 på hovedtreffet i juli.

Ole Morten Davanger i lead med sin Nissan skyline R34, 2JZ rekkesekser og 650 hestekrefter. Foto: EL.Media

Før den tid skal Davanger gjøre noen utbedringer på bilen, som forhåpentligvis gjør den enda tightere og mer stabil. 

– Det blir radiator baki, samt å forsøke å få til en enda bedre vektfordeling, røper Davanger.

– En ny intercooler står også på lista, siden den som står på bilen nå verken gir bra flow eller kjøler noe bra. Vi har et par andre ting på ønskelista også, men må se an budsjett og sånn før vi bestemmer oss for noe mer. Vi har jo vist at bilen fungerer veldig bra slik den er, men den har fortsatt potensiale til å bli enda mye bedre, sier den rykende ferske norgesmesteren.

NM-finalen i PRO-klassen ble kjørt på Gardermoen sist helg. Davanger lå på en tredjeplass sammenlagt før finaleløpet, hele 50 poeng bak førsteplassen, så ting måtte klaffe hvis han skulle ha muligheten til å klatre helt til topps.

– Vi trengte at alt fungerte 100 prosent hele helgen, og det gjorde det, bekrefter Davanger fornøyd.

– Vi måtte gi alt, for det var både mye å vinne, men også mye å tape, hvis ting gikk dårlig. Da kunne vi falt ned på en femte- eller sjetteplass.

Dette er tredje året i Davanger kjører i Pro-klassen, og han legger ikke skjul på at han og teamet har jobbet ekstremt hardt for dette i flere år, men at det absolutt er verdt det, nå som han står med pokalen i hånda!

Ole Morten Davanger og mekaniker Andreas Mulvik jubler over NM-tittelen.

– Det er litt vanskelig å ta innover seg akkurat nå, men det synker nok inn etterhvert, sier han.

Davanger vil spesielt trekke frem noen personer som har betydd ekstra mye for han på veien til NM-tittelen:

– Først og fremst min sinnssykt dedikerte og gode mekaniker, Andreas Mulvik, og min kjære samboer Helene for all støtte og hjelp, dessuten min bror, som hjelper til med alt mulig, min arbeidsgiver og hovedsponsor Jæger Automobil AS og alle andre som hjeøper til med stort og smått.

– – – – – –

Søndag 07.10.2018 / June

UKENS #GATEBIL

Steffen Rudsengen kjenner vi først og fremst som mannen bak rattet i den karakteristiske røde DTE-Mercedesen, som han selv bygget for noen år siden, og som stort sett er å se på alle Gatebil-treff. Nå har Steffen tatt på seg jobben med å bygge om en Ford Escort MK2 for en kompis. 

– Bilen ble kjøpt for fire år siden som en original 1,3 liter. Jeg skal bygge den om til en 2 liter Zetec motor som skal godkjennes inn i vognkort, forklarer Steffen.

– Jeg driver å kobler opp MaxxECU datasprut nå, og så skal motoren startes i løpet av uka. Da skal den rett i benken hos RFS Performance og bremses. 

Eier av bilen er Glenn Lauritsen. Han stilte ut bilen på Våler tidligere i år, og Steffen bekrefter at bilen mest sannsynlig blir å se på Gatebil også neste år.

– Eieren er en skikkelig Ford-entusiast, bekrefter Steffen. 

– Bilen brukes kun til jobb på fine dager, og på en del Ford-treff, men det er ikke umulig at han vil prøve den litt på bane til neste år, bare for moro skyld.

– – – – – –

Lørdag 06.10.2018 / June

KVIA OG VONKA VANT FINAL FIGHTS. DAVANGER BLE NORGESMESTER.

Tor Arne Kvia kjørte seg helt til topps i årets femte og siste NM-runde i drifting på Gardermoen i dag. Kvia slo Ole Morten Davanger i finalen. På tredje og fjerde plass kom henholdsvis Ove Bjørge og Fredrik Myhre.

Sammenlagt for 2018 var det Ole Morten Davanger som var best og ble årets Norgesmester.

I klassen NC Pro 2 var det Max Vonka som dro i land seieren. Det gikk som Vonka-familien var så spente på: De to brødrene, Max og Ludvik, kjørte mot hverandre i topp 8. Her var det altså Max som trakk det lengste strået, men en åttende plass til 15 år gamle lillebror er så absolutt en sterk prestasjon!

– Det har vært en fantastisk dag, sier guttenes far, Paal Vonka.

– Max klarte å holde nervene under kontroll, og etter å ha kjørt utrolig bra hele helgen, vant han finalen! Max kjørte mot Ludvik i topp 8, der Ludvik kjørte et lead run som virkelig imponerte publikum, selv om det ble Max som kom videre.

Her er det lillebror Ludvik som overrekker prisen for førsteplassen i Final Fight til storebror Max. Foto: Vonka Racing

Vonka Racing på Facebook

– – – – – –

Fredag 05.10.2018 / June

SPREK FILM FOR FREDRIK MYHRE

Daniel Hovdahl har samlet sammen noen av de beste klippene av Fredrik Myhre gjennom sesongen 2018, og laget denne spreke promo-filmen. En del av klippene har Hovdahl skutt selv, resten er det medie-crewet til Gatebil som står bak:

– Den gir meg «goosebumps», sier Fredrik Myhre selv om filmen.

– Jeg digger den! Daniel er, som alltid, helt rå på å lage gromme videoer!

2018 har vært en hard sesong for Fredrik, som startet sesongen med motorhavari på Våler i mai. Han synes likevel det ble et spennende år, hvor han har lært mye om bilen og oppsettet. Nå skal bilen få en full overhaling, og Fredrik tror han og teamet har en svært konkurransedyktig bil klar til neste sesong. 

– Gatebil Drift Series blir kjempespennende i 2019. Da skal vi virkelig gå all in og vise hva vi er gode for, sier han.

– – – – – –

Torsdag 04.10.2018 / June

VONKA MOT VONKA

Sesongen er ikke helt over enda, i hvert fall ikke for drifterne. Final Fight for NM i Drifting, Norges Cup drifting, NMK-mesterskapet og Powerdrift-serien for både PRO, PRO 2 og R-Drift arrangeres på Gardermoen Raceway førstkommende lørdag. På startlistene for klassen NC PRO 2 er det ett navn som står nevnt to ganger: Vonka.

Lillebror Vonka debuterer nemlig i PRO 2 mot storebror Max, en debut det kan være vel verdt å få med seg. 15 år gamle Ludvik er en juniordrifter vi garantert kommer til å se mer av i fremtiden, ikke minst på Gatebil. Ludvik stiller i gamlebilen til Max, en Nissan S15 SR20DET.

– Dette kan bli høydepunktet i år. Vi håper Ludvik får vist seg litt frem og at Max tar seieren på hjemmebane, sier pappa og teamsjef Paal Vonka.

– Ekstra morsomt blir det om de må kjøre mot hverandre, men vi ønsker vel at begge kommer lengst mulig, og da er det ikke så gunstig at de møter hverandre for tidlig.

Vonka racing på Facebook

– – – – – –

Onsdag 03.10.2018 / June

KAREL OG MARCELO BYGGER DTM

Karel Silha og Marcelo Adrian Garcia går sammen med Nuke Performance og skal bygge det de håper blir fremtidige vinnerbiler i Gatebil Extreme. NUKED M4 DTM tar utgangspunkt i 2016 BMW DTM, men vil bli «mycket, mycket, mycket mer aggressiv», skal vi tro Karel.

– Jeg sikter på maksimalt 1.000 kilo og 1.000 hester. CFD (simulering av downforce og luftmotstand) viser at bilen genererer mye downforce allerede ved 200 kilometer i timen, bekrefter han.

Bilene Karel og Marcelo bygger vil være tilsynelatende identiske.

– Noen ulikheter vil det nok bli, blant annet valg av motor, men grunnoppsettet blir det samme.

– En av grunnene til at jeg og Marcelo gjør dette, er for å holde kostnadene nede. Vi prøver hele tiden å dele på alt av deler og utstyr, forklarer Karel.

– Det meste er nå ferdig på papiret. Akkurat nå jager vi partnere og sponsorer til bygget, som kan hjelpe oss med litt deler og kostnader.

Mye arbeid må påberegnes for å få bilene ferdig, og planen er at de ferdigstilles i løpet av neste år. Da er det bare for oss andre å håpe på at de blir å se på Gatebil i 2020!

Karel S MotorSport på Facebook

Marcelo Adrian Garcia på Facebook

– – – – – –

Tirsdag 02.10.2018 / June

MARKERTE SEG I DRIFT MASTERS

Drift Masters ble avsluttet på Mondello Park i Irland denne helgen, og nordmannen Torn Arne Kvia endte på en 10. plass totalt, av bortimot 80 førere fra hele Europa.

Kvia begynte sesongen heller dårlig, med motorhavari på første NM-runde i Egersund, bare 48 timer før avreise til den første Drift Masters European Championship-runden i Plock i Polen. 

– Et solid team og gode sponsorer gjorde at vi fant en løsning og var pakket og klare en time før båten gikk fra Stavanger, forteller Kvia, som slo i bordet med en tredjeplass allerede etter første runde.

– Til de andre rundene gikk vi tilbake til motoroppsettet vi hadde havarert, en full smidd LS3 med kompressor, som kan yte 900 hester om ønskelig. Dette er et oppsett vi hadde veldig lite erfaring med, og som innebar masse problemer og feilsøking, før vi i siste runde på Mondello Park fant ut av problemene og kvalifiserte på en andre plass, kun slått av James Deane, forteller Kvia fornøyd.

Kvia endte til slutt på en niende plass i Irland. Neste sesong er planen å fortsette i Drift Masters med samme bil og oppsett, med bare noen små justeringer. 

– Vi lader opp til en topp 5-plassering i Drift Masters neste år, bekrefter Kvia, som forøvrig hadde Gatebil-abonnement allerede som 10-åring!

Tor Arne Kvia Drifting på Facebook

– – – – – –

Søndag 30.09.2018 / Bjørn

SOLBERG ROTET BORT SEIEREN

Petter Solberg hadde seieren i lomma i tidenes første VM-løp i rallycross i USA som ble kjørt på Circuit of the Americas i Texas 29-30 september.

Svenske Johan Kristoffersson hadde utrolig nok vunnet de 8 siste løpene, og da Kristoffersson sikret plass i semifinalen var det klart at han allerede er verdensmester for andre år på rad, selv om to løp gjenstår.

Petter Solberg ledet VM-runden i USA etter de 4 innledende kval-omgangene og vant sin semifinale i heat med Kristoffersson, så Solberg hadde beste startspor i finalen.

Andreas Bakkerud var nummer 4 etter kvalifiseringen men ble bare nummer 3 i semifinalen, og fikk dårligste startspor i finalen.

Både Solberg og Bakkerud kjørte veldig bra i finalen og alt så ut til at Solberg skulle vinne, Kristoffersson bli nummer to med Bakkerud på 3. plass.

Men på starten av siste runde gjorde erfarne Petter Solberg en sjelden førerfeil og kom for langt ut i en sving. Kristoffersson fikk dermed servert sin 9. VM-seier på rad.

Solberg tapte heldigvis ikke flere plasseringer og ble nummer to mens Bakkerud sikret sin 3. plass.

Selv om Kristoffersson er årets mester, er kampen om å bli nummer 2 helt åpen. For bare 8 poeng skiller mellom Mattias Ekström, Petter Solberg, Andreas Bakkerud, og 8 ganger verdensmester i Rally, Sebastien Loeb.

To runder gjenstår i årets VM og neste løp kjøres i Tyskland 13-14 oktober.

– – – – – –

Søndag 30.09.2018 / June

UKENS #GATEBIL

Ann-Mari Fossen poster jevnlig både på Facebook og Instagram. Selv om sesongen er over for i år drømmer Ann-Mari seg gjerne tilbake til Frøya og 2Fast.no sitt treff forrige helg.

Fossen kom sent i gang denne sesongen, da mange deler måtte custom bestilles i siste liten. På toppen av dette kom fellesferie, og produksjon av deler tok lenger tid enn forventet. Det ble vanskelig å få alt ferdig.

– Høsttreffet på Rudskogen skulle bli helgen vi skulle få testet bilen, men der fikk vi noen barnesykdommer å jobbe med. Dette er jo fram til i dag den første motoren av sitt slag i Norge, så her må vi lære selv hvordan løsninger vi kan få til. Men nå ser det ut til at vi har løst mange av problemene, og fikk en kjempe helg på Frøya under 2Fast.no sitt treff, forteller Fossen. 

Motoren Fossen snakker om er en VK56, en V8’er Nissan har laget på 5,6 liter. Motoren var opprinnelig en pickup-motor fra blant annet Nissan Titan og Patfhinder, men som aldri ble laget for det europeiske markedet.

Fossen er nå i full gang med å planlegge neste sesong, og hun håper det blir langt mer sete-tid enn det ble denne sesongen.

– Jeg trenger å bli kjent med bilen og motoren for å komme dit jeg vil, sier hun, og røper at planen er å komme seg nedover i Europa og delta på noen av løpene i Queen of Europe.

– Hadde vært tøft å kunne få bli den første Norske dama til å vise seg fram der. 

Ann-Mari Fossen drifting på Facebook

– – – – – –

Lørdag 29.09.2018 / June

RALLY FOR MOLLY

Molly Pettit debuterer bak rattet i ektemannens Ford Fiesta R2 under helgens NM-finale i bakkeløp på øvingsbanen i Hof. Molly har tidligere lang erfaring fra asfaltracing, og deltok senest på Gatebil i 2016, men har aldri kjørt rally før.

– Det var uvant å kjøre med forhjulstrekk, så jeg og bilen kranglet en del i begynnelsen, men ble bedre venner etter hvert, bekrefter Molly, som forbedret tiden sin med hele 10 sekunder i løpet av dagen.

Foto: Bringa’s Motorsportfoto

– Jeg er strålende fornøyd med det siste løpet i dag, og ser frem til tre nye løp i morgen, melder hun, og røper at hun gjerne kunne tenke seg å kjøre et ordinært rallyløp etter hvert, med kartleser og noter.

Molly Pettit på Facebook

– – – – – –

Fredag 28.09.2018 / June

VONKA KLATRER

Junior-drifter Max Vonka, som vi forøvrig fikk stifte bedre beskjentskap med under Super 3-kvalifiseringen på Rudskogen i juli, kjører i år serien NC Pro 2, altså Norgescup. Her har Max bevist at han er en habil sjåfør som stadig kjører bedre og bedre. Pappa Paal kan fortelle at sønnen har vært beste junior i alle løp, og i runde 4, som ble kjørt på Grenland Motorsportsenter forrige helg, ble han nummer to. I dette løpet var han forøvrig kval-ener.

– Nivået i Pro 2 har blitt veldig høyt, så jeg er strålende fornøyd med en andreplass, jubler Max.

Max Vonka (til venstre) med pokalen for andreplassen i NC Pro runde 4. Førsteplassen gikk til Sander Ertvaag (til høyre. Foto: Privat.

Nå ser han frem til avslutningen på sesongen og Final Fight på Gardermoen neste helg.

– Max satser på en topplassering neste helg, bekrefter pappa Paal, som også åpner opp for at sønnen kjører på Gatebil neste sesong.

– Han kan ikke kjøre full Gatebil-sesong ettersom han ikke blir 18 før 5. juli. Skal prøve å få ordnet det slik at han får lappen den dagen, og da kan han kjøre på hovedtreffet på Rudskogen i juli.

Vonka Racing på Facebook

– – – – – –

Onsdag 26.09.2018 / June

BREDESEN TAR OPP KAMPEN

Stig Bredesen har delt denne in board-filmen fra Race 9 på Gatebil på Mantorp i september. 

– Jeg rakk ikke Time Attack på fredagen, så jeg begynte bakerst i løpet og hadde 16. startspor, forteller Bredesen. I løpet endte han på en åttende plass.

– Jeg var plaget med feil på den elektroniske throttle actuatoren min, som resulterte i at motoren stoppet tre ganger under løpet. Uten denne feilen skulle Axemark fått kjempe hardt for den flotte sjetteplassen han tok, sier Bredesen.

Bredesen fikk ikke kjørt så mye som forventet denne sesongen, da motoren havarerte på Våler under sesongens første Gatebil-festival. På Rudskogen i august satte han imidlertid personlig rekord på 1.31 med den nye motoren. 

– Målet for 2019 er å senke den ned på 1.29-tallet. Bilen skal fortsette å være en allrounder som kan brukes til mer enn ren racing, og det blir spennende å se hvor langt den strikken kan strekkes for bil og sjåfør, avslutter Bredesen.

– – – – – –

Søndag 25.09.2018 / Bjørn

KUL GATEBIL-VIDEO FRA ROBYWORKS

Robyworks fra Latvia var på Gatebil Rudskogen nå i sommer og laget en vanvittig tøff stemningfilm fra festivalen du kan se her. Sjekk også ut den her:

Gatebil og Robyworks planlegger et samarbeid for sesongen 2019 slik at det helproffe filmteamet fra Latvia kan komme å lage tøffe filmer fra alle neste års Gatebil festivaler.

Se Robyworks sin Youtube-kanal

– – – – – –

Mandag 24.09.2018 / June

DRAMATISK FOR KAI ROGER

I første finaleløp under helgens NM-runder på Vålerbanen fikk Kai Roger Bakken problemer og dro av banen i 70 kilometer i timen og havnet rett i dekkbarrieren. 

– Det så ikke pent ut, formidler Fredrik Sørlie, som kjørte forbi ulykkesstedet.

Foto: Marius Svingen

Bilen fikk seg en skikkelig trøkk, men Kai Roger slapp heldigvis fra det uten skader.

– Jeg er litt usikker på hva som skjedde, men mye tyder på at et styrestag gikk av og revnet fremdekket, sier Kai Roger til Gatebil.no mandag formiddag. 

– Skadene er omfattende, men vil forhåpentligvis ikke komme i veien for neste års satsing.

Kai Roger havnet på tredjeplass totalt i Racing NM i klassen GT+, hvor også Alfred Bakken, Fredrik Sørlie og Truls Bakken har deltatt. Kai Roger lover at når han nå skal bygge bilen opp igjen, skal den få alle de oppgraderingene han og teamet har siklet på en stund allerede. Vi gleder oss til å se Kai Roger på banen med oppgradert Lotus Esprit på Gatebil neste sesong!

– – – – – –

Søndag 23.09.2018 / June

PERSET PÅ VÅLERBANEN

Både Fredrik Sørlie og Alfred Bakken satte ny personlig rekord på Vålerbanen under Racing NM nå i helgen. Fredrik Sørlie kjørte på 54.388, mens Alfred stadig forbedrer seg og denne gangen satte en personlig bestetid på 55.477. Imponerende av Bakken, som med dette avslutter sin aller første sesong som racingsjåfør.

– Nå føler jeg at det har løsnet litt, sier Alfred.

– Det hjalp veldig at bilen ble satt opp litt annerledes før Gatebil på Rudskogen i august. Da begynte resultatene å komme. Det er veldig gøy å se fremgang.

Sørlie er imidlertid fortsatt hakket kvassere. Under søndagens finaleløp ble Sørlie forsinket av en trekloss som hadde satt seg fast i hjulet. Han måtte ta et pitstopp og kom ut på banen igjen, bakerst i feltet, og hele 38 sekunder bak Alfred da det var 10 runder igjen. Sørlie dro forbi den ene etter den andre, innhentet Alfreds ledelse og kom til slutt på en imponerende andreplass.

– – – – – –

Søndag 23.09.2018 / Bjørn

AASBØ TESTET NYE SUPRA

Noen dager på jobb er litt kulere enn andre. Selv for drifting-proff Fredric Aasbø. For siden Fredric er offisiell Toyota-fører, fikk han selvsagt lov å teste sladde-potensialet til prototypen av kommende Toyota Supra.

Sjekk ut video med banetest av prototypen av nye Toyota Supra hvor Aasbø kjører fra ca. 14.10.

– Bilen er helt topp, med fin seksylindret turbomotor og en styring som er mye bedre enn Supra MKIV, meldte Fredric etter testen, og legger til at det blir veldig spennende å se fortsettelsen på dette frem mot den endelige produksjonsbilen.

På testen sammen med Fredric var også WRC-sjåfør Jari Matti Latvala og Toyota Le Mans-sjåfør Mike Conway.

– Ganske fett å få vise disse gutta litt av min drifting-verden, og samtidig lære av dem, avslutter Aasbø.

Får vi se nye Toyota Supra på Gatebil allerede i 2019?

– – – – – –

Lørdag 22.09.2018 / Bjørn

BLODSENKA RETRO-IKONER

Kanskje ingen typisk nyhet, men vi syntes bilene til tidligere Gatebil-ansatt Henrik Thorstensen ble så tøffe etter en makover i Photoshop at vi hadde lyst til å poste bildene i vår nyhetsfeed.

Den røde er en 1976 Ford Escort 1,3L med kun 79.000 km på telleren, og var helt original men nylakkert da Henrik kjøpte den. Henrik har fått monterte klassiske «BDA» rallyskjermer og frontspoiler, RS bakspoiler, korte fangere, noen store ekstralys og knalltøffe Image felger. Motoren er byttet til en 1,6 med doble Webere, grenrør, hvassere kam og porta top, trimmet av Svein Kristiansen på Hadeland.

Den sorte er en Renault 5 Turbo 2 med råfete Gotti felger. Dette er bil nummer 149 av 200 som ble produsert for å klasse Renault 5 inn i Group B rally. Bilen har en midtmontert 1,4-liters turbomotor på 160 hester, men denne er oppjustert til over 200. Som andre sjeldne 80-tals ikoner har prisen steget fryktelig de siste årene, så for et bra eksemplar av de såkalte homolegeringsbilene, må du regne med å betale minst 100.000 EUR.

Begge bilene håper vi selvsagt blir å se på Gatebil i 2019.

– – – – – –

Fredag 21.09.2018 / June

ZYRUS BYGGER LAMBO DRIFTEBIL

Radni Molhampour i Zyrus Engineering melder på Facebook at de endelig har fått sin aller første bestilling på en custom Lamborghini Huracan. Zyrus Engineering ble opprettet tidligere i år, med mål om å selge ombygde Lamborghinier med ekstrem ytelse, først og fremst ment for bruk i racing. Bestillingen som nå har kommet inn etterspør imidlertid en fullspekket driftebil, basert på et Supertrofeo chassis.

– Dette vil bli en av få i sitt slag i verden, melder Radni.

– Bilen vil bli utstyrt med V8 twin turbo, carbon karosseri, Öhlins understell, Motec ECU, Xtrac girkasse og masse annet gromt utstyr. Helt rått!

Det meldes at det her er snakk om en norsk kunde, så vi antar at det etter hvert vil bli mulig å se bilen i aksjon på norsk bane. Tiden vil vise om bilen blir en ny utfordrer i Gatebil Drift Series.

De siste åtte månedene har Zyrus Engineering brukt på å bygge det de omtaler som «en mer elegant, råere og bedre Lamborghini Huracan». Denne bilen vil bli lansert på Oslo MotorShow som Zyrus LP1200. Den omtalte driftebilen vil bli en variant av Zyrus LP1200.

– – – – – –

Torsdag 20.09.2018 / June

VIL TA OPP KAMPEN MED VERDENSELITEN

Andreas Vaa stiller med nytt bygg i neste års Extreme-serie, og Andreas har ikke spart på kruttet under byggeprosessen.

Bilen er en original 2004 Porsche 996 Cup, som Andreas har bygget om til en 2010 997 RSR med twin turbo, altså en bil av et litt annet kaliber enn Supraen vi er vant til å se ham i.

– Nå er det ikke mulig å gjøre det bedre med Supraen, så for å hevde meg høyere i Extreme, og ta opp kampen med verdenseliten, ville jeg bygge noe nytt og bedre, forklarer Andreas. Nå har bilen angivelig stått på bukker i over ett år, men endelig kan Andreas fortelle at bilen er på bakken.

Andreas har byttet hele karosseriet, bare takplata er igjen, bilen har fått twin turbo, sekvensiell girkasse fra Hollinger, Triton treplata clutch, titan eksosanlegg, custom drivaksler og spacere og selvlaget luftfiltersystem.  I tillegg har bilen DO88 intercooler kit.

– Det grommeste man får til Porsche, bekrefter Vaa.

Motoren er det svensk-italieneren Rickard Cornacchini som har bygget, og det er også han som snart skal mappe og justere bilen for at den skal kunne yte maksimalt i kampen mot verdenseliten i Extreme neste sesong.

– Vi satser på firesifret, konstaterer Vaa.

– Turboene yter 550 hestekrefter hver, så i overkant av 800 kjørbare, gode hester, pluss litt bonus fra en boost-knapp, det forventer vi, avslutter Andreas Vaa som har deltatt i Gatebil Extreme helt fra 2009.

Andreas Vaa på Facebook

– – – – – –

Torsdag 20.09.2018 / Bjørn

PÅ LANGTUR TIL GATEBIL

Noen er ivrigere enn andre for å komme seg på Gatebil. Stig Bornø kjørte hele 3745 kilometer (tur-retur) fra Hammerfest i Nord Norge for å delta på Gatebil Mantorp.

– Jeg har deltatt på Gatebil i Norge i 10 år, men dette var første gang jeg dro til Mantorp Park, forteller Stig som kjører en 2007 Nissan 350Z driftingbil med en 3,5 liters V6 twin-turbo.

– Mantorp Park var en helt rå bane, og ikke minst var den nye driftinggården som var laget i dragracingdepoet helt genial. Kanskje litt plundrete å komme seg bort dit på den smale grusveien, men det fikser de sikkert på til senere.

– Jeg er klar for mange flere langturer til Gatebil, og til neste år har jeg et håp om å få kjøre i Gatebil Drift Series. For jeg syntes selvsagt at serien bør ha med en fører fra Nord Norge.

– – – – – –

Onsdag 19.09.2018 / Bjørn

HOW TO VISUALISE YOUR SHOOTS!

Sjekk ut hvordan fotograf Dave Cox jobber og hvordan han tok det råfete bildet av Vidar Frogner sin Gatebil Extreme Porsche 993 GT2 Evo Extreme for Gatebil Magazine som er i salg nå. Gatebil Magazine selges sammen med bladet Autofil over alt hvor det selges blader.

– – – – – –

Onsdag 19.09.2018 / Bjørn

FLASHBACK GATEBIL MANTORP

Her er en liten video med litt stemning fra Gatebil på Mantorp Park i Sverige. Se flere videoer fra Gatebil på Mantorp på Gatebil sin Facebookside.

– – – – – –

Tirsdag 18.09.2018 / June

TILBAKE PÅ GATEBIL I 2019

Isabelle Jofjord, som ble kåret til Gatebil Pit Girl i 2016, har tatt et friår fra Gatebil-sirkuset i anledning fødselen av sitt første barn tidligere i sommer. Isabelle ble mamma til en liten gutt som heter Jason.

– Livet som mamma er helt fantastisk! Jeg har ikke mye egentid lenger, men når jeg først har det, setter jeg virkelig pris på det mye mer enn før. Jeg lever plutselig et helt annet liv, men jeg elsker det!

Isabelle flytter snart inn i nytt hus sammen med kjæresten og lille Jason.

– Jeg kommer tilbake til Gatebil neste år, forsikrer Isabelle.

– Når lillegutt blir litt større håper jeg vi kan ta ham med. Pappaen hans kjører litt drifting, så vi vil så klart at han skal få være med og se på når han blir litt større og forstår litt mer.

Og hvem vet, kanskje om noen år er det lille Jason som står på startplata på en Gatebilfestival?

Isabelle på Facebook

– – – – – –

Lørdag 15.09.2018 / Bjørn

ØRJAN NILSEN VANT GDS 2018

Det ble en dramatisk og spennende avslutning på årets sesong i Gatebil Drift Series, og med kun 6. poengs margin var det Ørjan Nilsen (med størst glis) som vant sammenlagt foran Joakim Johnsen.

Nilsen ledet med kun 11 poeng på Johnsen før det 4. og siste løpet på Mantorp lørdag. Og allerede på kvalifisering fredag knappet Johnsen inn 5 poeng på forspranget. Men det var allikevel slik at den som kom lengst i Top 16 var den som ville vinne totalt.

Nilsen og Johnsen kom på hver sin side av stigen, og en drømmefinale var selvsagt at begge skulle komme helt til finalen og gjøre opp om både seieren i løpet og serien totalt.

Men slik ble det ikke.

For da både Ørjan Nilsen og Joakim Johnsen røyk ut i sine Top 16 dueller, var det bare å gratulerer Ørjan Nilsen som årets mester.

Se alle resultater fra helgen her.

– – – – – –

Lørdag 15.09.2018 / Bjørn

ÅRSAVSLUTNING GATEBIL EXTREME

Lørdag kveld inviterte Gatebil og seriesponsor ‘Brian James Trailers’ til premieseremoni og feiring av Top 10 i Gatebil Extreme Time Attack og Race Series.

Bildet over er av vinnerne i Extreme Race. Fra venstre speaker Arild Dyrkorn, Gatebil Pit-girl 2015 Michelle Trosthoel, Ronin Jonasson, Bosse Jonasson, Alfred Bakken, Hans Frisak og Eivind Bekkeli. Foran på kne med den største pokalen Trond Garberg og Börje Hansson. Kai Roger Bakken, Andreas Vaa, Anders Ringstad og Marcelo Adrian Garcia var ikke tilstede.

Hvem som fikk hvilken plassering og hvem som vant Time Attack-serien ser du om du trykker på linken under.

Se alle resultater Gatebil

– – – – – –

Lørdag 15.09.2018 / Bjørn

SEIER TIL OLOFSSON I GDS FINALE

Endelig kom årets første seier for Jim Olofsson som lørdag vant årsfinalen i Gatebil Drift Series på Mantorp Park.

Med god støtte fra sponsorer og hjelp av gode venner har Jim Olofsson har ofret et helt år hvor han skal satse 100 prosent på drifting ved å kjøre hele 3 serier. SM i drifting, Drift Masters og Gatebil Drift Series.

Det har vært både nedturer og oppturer, men en seier manglet. Og den kom endelig nå på Gatebil sin årsfinale på Mantorp hvor han i finalen vant over Christian Bakkerud.

Gatebil gratulerer både Jim Olofsson og nummer 2 Christian med fantastisk bra kjøring kjøring.

Se alle resultater fra helgen her.

– – – – – –

Lørdag 15.09.2018 / Bjørn

VANT 3 GATEBIL-TROFEER

Lørdag var det utstilling og Gatebils jury delte ut 30 Gatebil-trofeer fordelt på 8 klasser. Og Henrik Mattson dro hjem med hele tre stykker for sin fantastiske Volvo V70.

Henrik sin Volvo ble kåret til ‘Årets Bygge’ av det Svenske bilbladet Bilsport i 2017, og etter dette har det meste av bilen blitt plukket helt ned og bygget opp på nytt om mulig enda mer strøkent.

I tillegg vant Henrik pris for juryens utvalgte biler i klassen ‘Made in Europa’ og ‘Best Shine and finish’. Gatebil gratulerer!

Se resultatliste fra utstillingen

– – – – – –

Fredag 14.09.2018 / Bjørn

LÆGREID VANT GDS KVALIFISERING

Alvin Lægreid fra Norge (til høyre) vant kvalifiseringen på årets siste løp i Gatebil Drift Series her på Mantorp Park i dag fredag. I Top 16 møter han kompis Christian Bakkerud (til venstre).

– Jeg er utrolig fornøyd, sier Alvin. – På GDS her på Mantorp i juni greide jeg ikke en gang å kvalifisere meg, selv om jeg fikk det bra til på trening. Det viste seg at mye av hjulopphenget foran var løsnet. Vi fikk skrudd til og som en liten revansje ble jeg da nummer to på breisladden.

– På GDS løp 3 på Rudskogen i august kvalet jeg som nummer 3, og jeg har nok tatt med meg litt selvtillit derifra hit til Mantorp, for jeg føler jeg kjører avslappet og bilen fungerer veldig bra.

Lagreid møter Christian Bakkerud i Top 16, og vinneren av den duellen skal kjøre mot vinneren av Odd-Helge Helstad og GDS-leder Ørjan Nilsen.

– Det blir mange veldig spennende dueller i Top 16 i morgen. For min egen del blir det selvsagt tøft å møte Christian, for sist vi kjørte duell var det han som vant. Men jeg vet nå hvordan jeg skal ta han, avslutter Lægreid og flirer.

– Både jeg og Alvin er tent på å avslutte året med en seier i et GDS-løp, og jeg unner Alvin alt godt, sier Christian. – Men han skal kjøre veldig bra for å komme videre fra Top 16.

Top 16 kjøres i morgen lørdag kl. 15:00.

Resultat GDS Kval R4

– – – – – –

Fredag 14.09.2018 / Bjørn

KAI ROGER VANT TIME ATTACK

Før siste løp i Extreme Time Attack hadde Kai Roger en betryggende ledelse på svenske Robin Jonasson. Men om Robin vant her på Mantorp måtte Kai Roger dårligst bli nummer 3 for å sikre seieren i sammendraget.

Og med tiden 1.16.126 ble det både seier i årets siste løp og totalt for 4. år på rad. Gatebil gratulerer!

Team KRB på Mantorp. Fra venstre: Truls Bakken, Anders Weum, Christoffer Brge Olsen og Kai Roger Bakken. Kai Nygård ville ikke være med på bildet.

Resultater Extreme  Time Attack løp 5

Resultater Extreme  Time Attack total 2018

– – – – – –

VIDEO – KLART FOR KVAL GDS

Vår svenske reporter Dennis Steyvon gikk en runde i depoet og pratet med førerne som kjemper i toppe i Gatebil Drift Series

LES OGSÅ: Hvem vinner GDS 2018?

– – – – – –

Fredag 14.09.2018 / June

OLOFSSON UTFORDRER

Svensken Jim Olofsson har viet hele året til å kjøre drifting, og kjører både SM, Drift Masters og GDS. Sesongen har imidlertid bydd på en del utfordringer for Olofsson.

– Sesongen har vært lang og kronglete, med mange konkurranser og store krasjer, bekrefter Olofsson.

Nå er han imidlertid tilbake på Mantorp, og satser på pallplass.

Foto: Patrik Karlsson

– Vi kjenner oss sterke og skal gi alt vi har for å komme blant topp fem, sier Olofsson.

Jim Olofsson Drifting på Facebook

– – – – – –

Torsdag 13.09.2018 / June

STUNTMANN I NY MICHAEL BAY-FILM

Joachim Waagaard røper endelig på Facebook hvorfor han ikke kommer til Gatebil på Mantorp, han er nemlig innleid som stuntmann i den nye Michael Bay-filmen 6 Underground. 6 Underground spilles inn i Italia, og har et budsjett på 150 millioner dollar.

Waagaard selv vil ikke røpe så mye, men kjæresten Celine har et og annet hun vil fortelle:

– Jeg fikk bare en melding, jeg, hvor det sto: Du må skynde deg hjem, jeg skal til Italia!

Celine ler. Dette er nok ganske typisk Joachim.

– Han jobber fra 05.00 til 20.00 hver dag, så det er nok ikke så lett å få tak i ham.

– Jeg har inntrykk av at det går i ett, at man har et veldig tight og konkret tidsskjema å overholde, og at de ikke gir seg før ting er 100 prosent.

Joachim fikk en telefon fra Michael Bay personlig, og samme kveld måtte kjæresten kjøre ham til Gardermoen. Derfra gikk flyet til Italia. Celine tror ganske sikkert at det hadde noe og gjøre med hans opptreden i Redbull Drift Shifters tidligere i år, samt måten han er som person.

– Jeg tenkte det skulle være en helg, i verste fall en uke, men der tok jeg visst rimelig feil, ler Celine. Nå har nemlig Joachim vært borte i to hele uker.

– Det hadde vært enklere om jeg hadde hatt en dato å forholde meg til, men jeg aner ikke hvor lang tid dette kan ta. Men jeg kan tenke meg at det er en super mulighet, både økonomisk og for nettverket hans.

Michael Bay har tidligere regissert blant annet Armageddon, Transformers og Pearl Harbor. 6 Underground slippes i 2019.

Ikke nok med at vi har fått se Waagaard som rapper på scenen på Gatebil, neste år får vi altså kanskje se ham som stuntmann på kinolerretet.

#6undergound på Instagram

Joachim Wagaard på Facebook.

– – – – – –

Tirsdag 11.09.2018 / June

TESTER NY HURACAN PÅ MANTORP

Ikke nok med at Team Zyrus Engineering brakte hele tre Lamborghini Huracan inn i Extreme i år, nå har også svensken Nermin Sipkar gått til anskaffelse av den italienske superbilen, og har planer om å teste den i Extreme-feltet på Mantorp førstkommende helg.

– Jeg har bare testet den én gang tidligere, så det blir ikke lett å sette gode rundetider enda, men jeg skal gjøre så godt jeg kan, sier en positiv Sipkar, som holder på for fullt med alle forberedelsene til årets siste Gatebilfestival.

Bilen ble hentet inn fra England, og har aldri kjørt konkuranser før. (Bildet over er av tilsvarende bil eid av Team Zyrus Engineering).

– Sånn sett er den unik, sier Sipkar.

– Bilen føles utrolig bra! Den er stabil,  har mye effekt og bredt register, så det ser veldig bra ut for fremtiden. Men jeg trenger mange runder før jeg kan kjøre virkelig fort med den, avslutter Sipkar, som håper det blir full sesong med Gatebil i 2019.

Nermin Sipkar på Facebook

– – – – – –

Mandag 10.09.2018 / Bjørn

ONROADERS VLOG GATEBIL JUNI

Onroaders fulgte Jim Olofsson på Gatebil Mantorp i juni. Perfekt oppvarming foran Gatebil årsfinale på Mantorp Park førstkommende fredag, lørdag og søndag.

Onroaders på Facebook

– – – – – –

Søndag 09.09.2018 / June

KAN SIKRE SEG PALLPLASS I GDS

Svensken Tony Avertstedt ligger på femteplass sammenlagt i Gatebil Drift Series før siste runde på Mantorp Park neste helg. Han har mulighet til å klatre seg opp på en tredjeplass, og vil gi alt for å innhente ledelsen til Helstad og Bogen.

– Jeg er superspent på å kjøre finalen på Mantorp, bekrefter Averstedt.

– Etter litt tull på Rudskogen, har vi gjort noen småjusteringer på bilen, som vi håper vil gi resultater, informerer svensken.

– Jeg skal satse 110 prosent for å få en så bra plassering som mulig på hjemmebane!

Resultatliste sammenlagt etter GDS R3.

Averstedt Motorsport på Facebook

– – – – – –

Lørdag 08.09.2018 / June

GJENSYN PÅ MANTORP

Publikumsfavoritt Michelle Trosthoel, som ble kåret til Gatebil Pit Girl i 2015, er tilbake på Mantorp Park neste helg.

– Denne helgen skal jeg bare dele ut premier til vinnerne av de ulike konkurransene, sier Michelle, som har jobbet litt av og på for Gatebil siden 2015.

– Jeg gleder meg til å treffe alle nære og kjære, og til å kjenne lukten av dekkrøyk igjen, fortsetter hun. Og det er ikke utenkelig at Michelle blir å se også på fremtidige Gatebilfestivaler.

– Jeg trives og kan godt tenke meg å fortsette å hjelpe til når jeg kan og føler for det, bekrefter hun.

Michelle på Facebook

– – – – – –

Fredag 07.09.2018 / Bjørn

R.I.P BURT REYNOLDS!

Burt Reynolds, helten i ‘Smokey and The Bandit’, tidenes kuleste bilfilmer etter Flåklypa, døde torsdag av hjerteinfarkt 82 år gammel.

Det ble laget tre ‘Smokey and the Bandit’ filmer, men det er bare de to første, hvor Burt Raynolds har hovedrollen som “telles”. Over ser du noen klipp fra film nummer to som kom i 1980.

– – – – – –

Torsdag 06.09.2018 / Bjørn

KARELS NYE MOTOR KLAR TIL MANTORP!

Karel Silha har vært fast deltaker i Gatebil Extreme siden 2015, og i 2017 begynte han virkelig å få fart på sin 2007 BMW M3. Bilen er proppfull av gromme deler og Karel kjører bra, men han følte at mer effekt måtte til for å henge med de raskeste, så før årets sesong bygde han ny motor.

Når den nye motoren skulle bremses ble det derimot problemer med elektronikken, og hele sommeren har gått med for å finne en bra løsning. Men endelig, til årets siste løp på Gatebil Mantorp 14-16 september, står en kraftbombe av en stroket ESS kompressortrimmed BMW V8 klar i bilen. 810 hester bremset på vanlig 98 oktan pumpebensin.

Karel Silha på Facebook

– – – – – –

Onsdag 05.09.2018 / June

EXTREME-BABY PÅ VEI

Eneste kvinnelige fører i Extreme, Kimsan Eriksson, venter barn, og blir ikke å se i Extreme-feltet på Mantorp Park neste helg.

– Det skal bli så spennende. Hun har vært i magen siden før Gatebil på Våler, så hun har vært med hele sesongen, ler Kimsan, som fant ut av graviditeten sent i juni. Nå føler hun at det er nok Extreme-kjøring for i år.

Kimsan Eriksson og kjæresten Jimmy Kylen venter barn i februar. Foto: Privat

– Nå behøver jeg litt ro, sier Kimsan. Hun utelukker likevel ikke at det blir en god del frikjøring også på Mantorp, og håper jenta får racing inn med morsmelka.

– Jeg håper det blir en ordentlig motorprinsesse! Kanskje står hun også på startstreken en gang i fremtiden?

Kimsan Eriksson på Facebook

– – – – – –

Tirsdag 04.09.2018 / Bjørn

NORSK DRIFTING-HONDA VEKKER OPPSIKT!

Stian Jacobsen fra Sandvika har siden 2015 bygget på sin vanvittige Honda Civic driftingbil, og siste helg i august var han invitert til selveste ‘HEM Honda Euro Meet’ i Nederland for å vise frem bilen.

– Bilen fikk utrolig mye oppmerksomhet, men den er riktignok ikke ferdig, forteller Stian. – Men det blir den til neste år, forsikrer han.

– Det som gjenstår er egentlig bare motor. Jeg skal bruke en 3-liter V6 som er vanlig i Honda varebiler i USA, og med 2 turboer går jeg for firesifret effekt.

Gatebil gleder seg til å komme på garasjebesøk og fotografere hver detalj på bilen når den er ferdig. Og enda mer ser vi frem til at Stian skal teste drifting-Hondan på Gatebil festivaler i 2019.

Flere bilder på Stians Facebookside

– – – – – –

Tirsdag 04.09.2018 / June

FROGNER SULTEN PÅ NY BANEREKORD

Førstkommende helg samles Porsche-entusiaster fra hele landet på Rudskogen Motorsenter. I anledning Porsches 70 års-jubileum arrangeres Porsche-festivalen, hvor Porsche Norge har samlet en del av den grommeste arven etter Ferdinand Porsche i en utstilling man trolig ikke har sett maken til i Norge, i følge festivalens egne nettsider.

Flere kjente profiler fra det internasjonale Porsche-miljøet vil delta på festivalen, og for Gatebil-fansen spesielt, blir det svært spennende å se om Vidar Frogner klarer å slå sin egen banerekord fra Time Attack 24. august.

LINK: Resultater Gatebil Time Attack 24. august.

I tillegg til utstilling og aktiviteter for hele familien, vil det bli kjørt Porsche Carrera Cup Skandinavia, og man vil kunne oppleve STCC-serien for første gang på Rudskogen.

Porsche-festivalen blir en fin oppvarming før Gatebil på Mantorp Park 14. til 16. september. For info og billetter til Gatebil på Mantorp Park, klikk her.

– – – – – –

Mandag 03.09.2018 / Bjørn

MER BILDER FRA RUDSKOGEN

Det dukker hele tiden opp flere bildegallerier fra Gatebil på Rudskogen nå i august, og i dag ble vi tipset om hele 248 bilder fra AD Phooto, alias Alen Demirovic.

Klikk her for galleri

– – – – – –

Søndag 02.09.2018 / June

NY GATEBIL-FOTOGRAF

Yngvar Brekke har alltid likt å ta bilder. Han kjøpte sitt første speilreflekskamera da han var 19 år gammel, og siden da har han løpt rundt med kamera rundt halsen på alt fra rally- og rallycrossløp til roadracing events. Nå er han altså engasjert som Gatebil-fotograf, med mål om å formidle fart og stemning, gjerne fra nye vinkler.

Foto: René Skaret

– En erfaring jeg har gjort meg er at det kan være lurt å følge med på hva som kommer flyvende gjennom lufta når man er på aftertrack og fotograferer, flirer Brekke, som gleder seg til å fotografere enda flere ekstreme biler, mer dramatikk og action, glade tilskuere og god stemning neste sesong.

Yngvar Brekkes bildegalleri fra Gatebil på Rudskogen i august ser du her.

– – – – – –

Søndag 02.09.2018 / Bjørn

RÅTØFT EXTREME-BILDE!

Det her er kanskje ingen typisk nyhet, men vi syntes det her bildet til Carl Bronken, sjef for nettsiden Svidd Gummi, var så vanvittig tøft at vi måtte ha det med i vår nyhetsfeed.

Vi venter spent på Svidd Gummi sin artikkel med flere bilder fra Gatebil nå i august, men i mellomtiden anbefaler vi at du sjekker ut artikkelen Carl Bronken og de andre i Svidd Gummi laget etter Gatebil i juli.

Se artikkel på Sviddgummi.no

– – – – – –

Lørdag 01.09.2018 / Bjørn

SE FROGNER SITT REKORD-RUN

Under Gatebil Extreme Time Attack på Rudskogen sist helg satte Vidar Frogner ny Gatebil-rekord med tiden 1.22.9 med sin hvite Situne Porsche 993 GT2 RSR. Dette var samtidig også ny banerekord på Rudskogen for såkalte chassisbiler.

Vidar Frogner jakter også nye rekorder under finalen i Gatebil Extreme på Mantorp Park i Sverige 14-16 september.

– – – – – –

Fredag 31.08.2018 / Bjørn

RINGNES VLOG 135

Gatebilkjendis Tor-Anders Ringnes har i nesten 2 år laget VLOG på sin Youtube-kanal, og tilsammen har det blitt hele 135 stykker. De fleste handler om bygging av hans nye Toyota GT86 driftingbil, men også masse annet. Den her er fra Gatebil Rudskogen sist helg.

Tor-Anders sin Toyota GT86 var ferdig til Gatebil på Rudskogen i juli hvor han for 3. gang vant Gatebil Super 3 for Team Toyota sammen med Fredric Aasbø og Ola Jæger. Bilen til Tor-Anders ble også kåret til ‘Car of the show’.

– – – – – –

Fredag 31.08.2018 / Bjørn

NORBE FILMS OG PONYDRIFT
Norbe Films fra Litauen har fått legendestatus for sine noe særegne driftingfilmer, og har tidligere laget noen råkule filmer fra Gatebil. I juli var Norbe Daunoravičius pluss en kameraman tilbake for å lage film om Rasmus Möller og Michel Rayes i Team Ponydrift Racing Gear. Filmen ble postet i dag fredag 31 august.

Send oss gjerne tips til andre bra filmer og bildegallerier fra Gatebil festivaler. bw@gatebil.no

– – – – – –

Torsdag 30.08.2018 / Bjørn

LYST PÅ DENNE?

En av de kanskje kuleste såkalte hjemmebygde bilene som har kjørt i Gatebil Extreme de siste årene er BMW’n til Thomas Garder. Og nå er bilen til salgs.

Bilen ble bygget av Mazhar Iqbal og deltok på Gatebil første gang i 2014. Bilen er opprinnelig en 1990-modell 520, men bare baklamper og speiler er vel det som er igjen fra originalbilen. Mazhar har lagt ned utallige timer i bilen for å gjøre den både rask, driftssikker og ikke minst tøff.

Motoren er en 3,8-liter fra M5, men også her er det lite igjen som er originalt. Den har selvsagt fått turbo og yter 846 hester og 919 Nm – målt på hjula. Motoren er også flyttet nesten en halv meter bakover i bilen for en nærmest perfekt vektfordeling.

Thomas forlanger 329,000,-, som antagelig er langt under hva den har kostet bare i deler. Pluss hundrevis av timer med arbeid.

Bilen står i Thomas sin butikk Bærum Auto, og Thomas treffes på telefon 64 80 80 18.

Sjekk ut annonse på Finn.no

Se alle deltakere i Gatebil Extreme 2018

– – – – – –

Torsdag 30.08.2018 / Bjørn

DRIFTMASTERS DOMMER I GDS FINALE!

I Gatebil Drift Series (GDS) har vi en norsk og en svensk dommer, pluss en dommer fra Formula Drift USA. Men samme dato som finalen i GDS på Mantorp 14-16 september, er det også Formula Drift runde 7 i Dallas, Texas. Så hverken Brian Eggert eller Ryan Lanteigne som har vært dommere i GDS kan komme på Gatebil. Vi har derimot vært heldige å få tak i en bra erstatter – David Kalas fra Tsjekkoslovakia.

David Kalas er dommer i det Europeiske mesterskapet Drift Masters, og har lang erfaring som dommer i andre serier. Han har også vært spotter i Formula Drift for Polske Piotr Wiecek som ligger som nummer 3 i årets Formula Drift, tett bak Fredric Aasbø og James Dean. I tillegg sitter David i FIA sin internasjonale driftingkomite, sammen med bl.a. Ryan Lanteigne og Norske Christer Halvorsen.

Dommere i GDS finale på Mantorp 14-16 september blir dermed Mattias Jönsson fra Sverige, Arnfinn Sundin fra Norge og David Kalas fra Tsjekkia.

Se sammenlagt resultat GDS etter R3

– – – – – –

Onsdag 29.08.2018 / Bjørn

TØFFE BILDER FRA GDS R3!

I dagene etter Gatebil-festivalene dukker det alltid opp masse bilder og filmer på Sosiale Medier. Ett av galleriene vi likte veldig godt var fra Thomas Håberg Media, som virkelig har fått noen blinkskudd av mange av bilene som deltok i Gatebil Drift Series.

Sjekk ut alle bilder her.

– – – – – –

Tirsdag 28.08.2018 / Bjørn

#BAKKERUDLIFE FRA RUDSKOGEN

Rallycross superstjerne Andreas Bakkerud har sin egen Youtube-kanal #bakkerudlife hvor han poster massevis av råkule filmer fra alt mulig han holder på med. Ikke bare rallycross. I sommer var han også en tur på Gatebil Rudskogen og hadde bl.a. hjulskifte-konkurranse med Fredric Aasbø.

Andreas Bakkerud sin video fra Gatebil i juli har ligget på nett en god stund så dette er kanskje ingen nyhetssak. Men vi ble ikke oppmerksom på denne før nå, så da måtte vi selvsagt få den med.

Sjekk ut Bakkerudlife på Youtube

Se Gatebil sitt videogalleri

– – – – – –

Mandag 27.08.2018 / Bjørn

JURYEN FORNØYD MED OPPMØTE

Gatebil sin jurye på utstillingen var godt fornøyd med oppmøte av biler på utstillingsområdet på Gatebil Rudskogen 24-26 august. Utstillingen var i det gamle depoet, og tilsammen ble det delt ut 40 Gatebil-trofeer i totalt 8 klasser.

Fra venstre David Takk, Odd Ivar Aaram, Andreas Hoås Wennevold og Eirik Gulbrandsen. Utstillingen på alle Gatebil festivaler er sponset av Autoglym.

Her ser du hvem som vant.

– – – – – –

Gatebil hovedpartner for 2018:

annonse

annonse