Gatebil Profil: Kai Roger Bakken

(Ikke oppdatert for 2018)

Kai Roger Bakken (f. 1967) fra Steinberg utenfor Drammen er en av de store profilene i Gatebil Extreme Racing Serie. Han har  deltatt i Gatebil Extreme helt fra starten, og ble totalvinner av både Race og Time Attack-cupen i 2014 med sin hvite Lotus Esprit Audi V8 twin turbo..

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.

STARTET MED ASFALTRACING I SVERIGE
Kai Roger Bakken startet med asfaltracing i Sverige tidlig på ’90-tallet i en ‘Spesial Saloon’ Volvo 343. Solgte han i 1997 for å satse mer på sitt nystartede firma KRB Trading, hvor han i stor fart stadig solgte mer turboer og motordeler til både gate og løpsbiler. I 2001 deltok Kai Roger for første gang på Gatebil i en blå gateregistrert Audi Ur Quattro, som ble bytta ut et par år senere med en rød. Den røde Ur Quattro’n ble bygget både for Gatebil Extreme og frikjøring med sladding, og høsten 2007 vant Kai Roger ‘NM’ breisladd på Rudskogen. Bilen var fortsatt en gatebil og hang ikke helt med de renspikka løpsbilene rundt svingene i Gatebil Extreme. Vinteren 200772008 bygget derfor Team Krb en fulblods løpsbil med rørramme  og glassfiber og karbon karosseri med inspirasjon fra Audi S1. Motoren i bilen var en Audi-femmer med maks tunet effekt på omtrent 1000 hester. Utfordringen var derimot å få bilen til å være driftsikker, men kom Kai Roger til mål vant han. Til sesongen 2013 ble Audi’n bytta mot en Lotos Esprit, og i 2014 kom første totalseier i Gatebil Extreme Race.

 _CST7668 copyHISTORIEN OM BILEN
Bilen til Kai Roger Bakken Lotus Esprit opprinnelig bygget av Bosse Ridstrøm fra Sverige i 1983. Senere ble bilen eid og kjørt av Dagfin Larsen i Norge. Som den forrige Audi’n har Lotusen hjemmelaget rørramme, mens alle hjørner er fra en Tiga Formelbil. Selve buret er fabrikslaget FIA til Lotus Esprit, og alle karosserideler er i glassfiber. Bilen ble helt nedplukket og bygget opp igjen av Team KRB, og fikk en 4,2-liters Audi V8 motor med 2 turboer. Mer volum og bredere register skulle gi en mer driftsikker og lettkjørt motor.

_CST7575 copyFAKTA OM BILEN:
Lotus Esprit 1983. Hjemmelaget rørchassis med Tiga hjørner/ oppheng. Audi 4,2 V8 med twin turbo. 6-trins Hewland sekvensiell girkasse. Bakhjulsdrift. Vekt 1162 kilo med halv tank uten fører. Ca. effekt i løp: 800 hk og 850Nm på hjula.

_CAM7541 copyOM TEAM KRB TRADING
Team KRB  er en stor kompisgjeng som stiller opp og hjelper til både før sesongen starter og på løpene. Med i Team KRB er:  Fredric ‘Fingern’ Andersen som i 2015 skal kjøre Kai Roger sin rørramme Audi S1, Jørgen og Magnus Nedberg, Martin og Christoffer Borge Olsen, Ørjan og Truls Bakken, Audun Solvold, Lars Petter Nilsen, Lars Harald Hauge og Martin Karlsen.

SPONSORER OG PARTNERE
KRB Trading og Kai Roger Bakken privat er selvsagt Team KRB sin største økonomiske bidragsyter. I tillegg vil Kai Roger gi en stor takk til Comp Turbo, Ankersen Motorsport (Bioetanol racing drivstoff), Royal Purple (QMI olje) og Drammen Karosseri.

BESTE RUNDETIDER:
Merk! Dette er rundetider satt i løp. Vålerbanen: 55.7 sek. Mantorp. 1.17.7 min. Rudskogen: 1.26.5

LINK: KRB Trading, motordeler, turboer, chiptuning, effektbremsing, feilsøking, mm.

coffe_0106 (1)Kai Roger Bakken vant både Gatebil Extreme Time Attack og Race i 2014 med sin Lotus Esprit med Audi V8 twin turbo.

extreme_0201 (1)Trofast team! Med i Team KRB er:  Fredric ‘Fingern’ Andersen, Jørgen og Magnus Nedberg, Martin og Christoffer Borge Olsen, Ørjan og Truls Bakken, Audun Solvold, Lars Petter Nilsen, Lars Harald Hauge og Martin Karlsen.

vaaler_0170Fra 2008 til 2012: Hjemmebygget rørramme og Audi S1-inspirert karosseri. Kai Roger bakken vant Time Attack-cupen i både 2009 og 2010, men kom ikke alltid i mål på Extreme Race.

krb_2007_2Fra 2004 til 2007! Audi Ur Quattro gatebil. Masse effekt og bra hjuloppheng, men ikke lett å henge med de renspikke løpsbilene som begynte å komme i Gatebil Extreme. Frode Jørgensen, Tommy Schønberg, Rolf Klypen, Team Bjørnstad Bil, m.fl.

krb_2007_3Kai Roger Bakken vant breisladden september 2007. Eneste Breisladd-vinner med firehjulstrakk uten om Kenneth og Flemming Alm.

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.

annonse

annonse