JUNIORDRIFTER KJØRER SUPER 3

Tekst og foto: June Elise Marlén

Max Vonka fikk driftingkurs i julegave som 14-åring, i kveld kjører han på Rudskogen for første gang, i Super 3!

Oslo Motor Show høsten 2015: Max og pappa Paal har vært ute og sett de kuleste driftegutta vise seg frem på oppvisningsbanen. Nå stopper de ved standen til Tor Anders Ringnes. Max har fått øye på en flyer i vinduet på en av bilene: Powerdrift Academy. Driftingkurs! De tar med seg en flyer.

Den jula får han julegaven han aldri kommer til å glemme: Driftingkurs og fullt kjøreutstyr.
– Han sov med kjøreutstyret den natta, ler pappa Paal.

På kurset kom Max og Paal i kontakt med Ola Jæger, som sterkt anbefalte å kjøpe egen bil. I mai 2016 fikk derfor Max sin første driftebil, en Nissan S15. Bilen var imidlertid undermotorisert i forhold til det nivået Max etter hvert skulle kjøre på, og et snaut år etter ble den byttet ut med en bedre utstyrt S15 med den legendariske rekkesekseren 2JZ. Bilen har Max og pappa gjort ferdig i vinter, og nå er den endelig klar.
– Bilen er lakkert innvendig og utvendig, det er montert ny race radiator bak og luftinntak i bakrute, nytt fuelsystem med surge tank, rørramme foran og bak. I tillegg har vi montert inn ny girkasse, eksos, el-system, brannslukker og nytt dashbord, lister Paal opp.
– Bilen er konkurransedytig i forhold til de andre bilene, så på en god dag, hvis teamet får til samspillet, kan de kvale ganske høyt, mener han.

Foto: June Elise Marlén. Motoren er en Toyota 2JZ rekkesekser.

Foto: June Elise Marlén. Ny race radiator og luftinntak i bakruta. Surge tanken skimtes så vidt.

Max har ingen annen motorsporterfaring enn at han har kjørt en del trail (balansemotorsykkel).
– Og så har vi en ATV på hytta, som jeg har kjørt mye med, sier Max beskjedent.
Nå stiller 17-åringen altså i Super 3, med bare to sesonger bak seg i driftebilen.

Foto: June Elise Marlén. Nytt dashbord, rørramme og stoler fra Atech racing.

Foto: June Elise Marlén. Her skal Max drifte seg til finalen i Super 3!

– I denne sporten er det viktig å få profilert seg. For å komme videre må man ha med folk som drar. Akkurat nå er det jeg som drar hele satsingen, og det er ikke billig, humrer Paal, som likevel ser ut til å storkose seg med sønnens satsing.
– Man må nesten velge, enten lar man unga vente til de er 18 og kan klare seg selv, eller så støtter man fult opp og legger til rette for at de skal få en god start på et tidlig tidspunkt og et godt grunnlag for videre utvikling.

Foto: June Elise Marlén. Max og pappa Paal får mye kvalitetstid sammen når de skrur bil.

Max er nå 17 år gammel. Når vi snakker med ham og faren har de akkurat kommet hjem fra Kristiansand, hvor Max har deltatt i Pro 2 NC. Her klarte han, som eneste juniordrifter, å kvalifisere seg til topp 8, og endte til slutt på en sjetteplass. Pappa Paal er stolt!
– Han har hatt en formidabel utvikling!

Foto: June Elise Marlén. Skal man satse, må man satse skikkelig, sier Paal, som selv drar hele satsingen til sønnen Max.

I Kristiansand traff Max også for første gang gutta han skal kjøre sammen med i Super 3, Simen Olsen og Pål Ivar Frigstad.
– Utfordringen blir at vi aldri har kjørt sammen før, og det blir lite treningstid, men vi har en plan. Jeg håper og tror vi skal greie å kvale innenfor topp 10. Det er i alle fall mitt mål, avslutter Max Vonka.

Max Vonka:

Alder: 17 år
Bosted: Nordstrand, Oslo
Utdanning: VG1 Teknikk og industriell produksjon
Mål: Kjøre Formula Drift
Vonka racing på Facebook
Vonka racing på Instagram

Bilen:

Merke: Nissan S15
Årsmodell: 1999
Motor: Toyota 2JZ
Effekt: 623 whp, 770 wnm
Drivverk: OS-Giken triple disc clutch, sekvensiell Samsonas, Skyline GTR diff (OS-Giken)
Chassis: Wisefab foran og bak
Bremser: Skyline GTR
Body: Fullintegrert Rocket Bunny kit i glassfiber
Takk til: Lambertseter Bilverksted og Østfold Motortuning