BMW E46 GTR ble laget for den Amerikanske Le Mans serien (ALMS) i 2001. Bilen markerte seg med en gang som en av de raskeste, men Porsche og de andre bilmerkene klaget på at BMW fikk delta med en bil de mente var en prototype og ingen serieprodusert bil som reglene tilsa.
BMW hadde funnet et “smutthull” i reglementet ved å produsere 10 stykker E46 M3 gatebiler med V8 motor, slik at GTR’en som ble kjørt i ALMS kunne ha en 4-liters V8 og ikke 3,2 rekkesekseren som var originalt i E46 M3. Reglene ble endret før 2002-sesongen, slik at det nå måtte bygges 1000 gatebiler, noe som endte med at BMW trakk seg fra mesterskapet. Kun 5 stykker BMW M3 E46 GTR ble produsert.
LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.
Denne bilen er ikke en av de 5 GTR’ene som ble laget, men et reserve chassis som ble bygget opp fra 2008 til 2010 av nåværende eier, BMW Motorsport-entusiasten Burckhard Kunz fra Tyskland, i samarbeid med Schirmer Motorsport. Karosseriet, bur og alt er originalt som de 5 ALMS-bilene, men enkelte deler som bl.a. motor er annerledes for å gjøre bilen mer service- vennlig og billigere å bruke.
Motoren i BMW E46 GTR var en 4-liters V8 med betegnelsen ‘p60b40’ på ca. 460 hester. I bilen til Burckhard Kunz står en V8 fra E39 M5 på omtrent 400. Kanskje ikke nok til å være først ned langsletta i startfeltet i Gatebil Extreme, men med rett sjåfør ville denne allikevel gått veldig fort, og med et par turboer ville den antagelig vunnet.
Burckhard Kunz (til venstre) stilte ut sin BMW M3 GTR på standen til E30 Meet på Oslo Motorshow 2016. Med til Norge var Burckhard sin kompis og mekaniker Jürg Müller. Burckhard Kunz driver firmaet Dynamic Car Solutions som bl.a. leier ut og selger både race-simulatorer og racingbiler. Denne M3 GTR’en er en av bilene som kan leies. Dynamic Car Solutions selger også motorsportdeler til både chassis og motor. Sjekk ut: www.dcs-racing.de
Buret og det meste innvendig er originalt GTR, men noen deler og løsninger er gjort litt annerledes på denne bilen. Merk girskift-hendler bak rattet som er til den sekvensielle girkassa fra Drenth. Originalt har en E46 GTR en 6-trins Hewland dogbox med vanlig h-giring.
Ryddig og strøkent. Den 90 liter store bensintanken er montert ved baksetet, bl.a. for en best mulig vektfordeling. Selvsagt med catch-tank og doble bensinpumper. Påkobling av luft til luftjekker er helt bakerst.
Diger bakvinge presser bilen ned mot asfalten. Det er selvsagt veldig viktig at spoileren er justert riktig for å ha optimal effekt og ikke bidra til å bremse eller løfte bilen.
Du trenger ikke ha BMW-dilla for å syntes det her er en tøff bil! Skjermene på en original GT3 er større enn kopi-kittet som bl.a. sitter på bilen Raimond Nordnes bygget og kjørt i Gatebil Extreme, en bil som Gatebil-kjendis Vidar Jødahl skal delta med i 2017. Mange husker sikkert også de to E46 GTR M3’ene som ble bygget av SS Performance i Skien og som deltok på Gatebil i flere år.
De store GTR-skjermene gir god plass og bra fjæringsvei med 11×18-toms BBS Motorsport-felger og høye Michelin dekker. Sjekk ut eksosen som kommer ut på siden under døra. Påfylling av bensin er i bakre siderute, på begge sider av bilen. Hele body-kittet er selvsagt laget i carbon.
COMEBACK I 2004
BMW E46 GTR gjorde et offisielt comeback via teamet AC Schnitzer i legendariske Nurburgring 24-timer i 2004 og 2005 , og begge årene kom de inn på 1 og 2 plass. GTR gjorde det også veldig bra i andre løp de samme årene. Deretter ble de parkert.
Bilen til Burckhard Kunz brukes for det meste til track-days og forskjellige showløp, og vises frem på forskjellige bilutstillinger og motorshow slik som her på Oslo Motorshow 2016.
KORTE FAKTA:
Bil: BMW E46 GT3 2001. Et reservechassis bygget ferdig i 2010 av Tyske Burckhard Kunz og Schirmer Motorsport. Motor: Fra BMW E39 M5. 4,0 V8 med Motec sprut, tenningskutt og traction control. Effekt ca. 400 hk. Girkasse: 6-trins Drenth sekvensiell girkasse. Bremser: AP Racing 6-stemplet foran med 381mm skive. 4-stemplet bak med 312mm skive. Hjul: 3-delte BBS Motorsport med sentermutter. 11×18″ både forran og bak. Vekt: En GTR med alle de originale delene veier 1120 kilo.
LINK: Sjekk ut Burckhard Kunz sin nettside.
Sjekk ut video fra ett av løpene i den Amerikanske Le Mans serien (ALMS) som BMW E46 M3 GTR ble bygget til. BMW GTR deltok kun i 2001, da nye regler i 2002 gjorde at BMW trakk seg fra mesterskapet.
Noen ekstra bilder: