OPPFORDRER TIL Å BYGGE EGEN BIL

Tirsdag 22.01.2019: June Elise Marlén

– Jeg har nå passert 4.300 timer på prosjektet, opplyser Steinar Thyholdt.

– Det er fysiske timer, altså. Legger du til alle timer med planlegging, vurderinger og bekymringer, er vi lett oppe i det dobbelte, minst. Det er det siste jeg tenker på før jeg legger meg og det første jeg tenker på når jeg våkner.

I følge 54-åringen blir dette den første gateregistrerte Lamborghinien i Norge som er bygget av en amatør, helt fra bunnen. Bilen ligge­­r også an til å bli den første gateregistrerte Aventador replika i Europa.

– Jeg har alltid vært interessert i bil, og har bygget opp biler både for kunder og til eget bruk. Det jeg bygger nå er imidlertid innenfor et helt annet segment. Jeg begynte helt fra scratch, fra null, noe jeg tidligere ikke har gjort.

Dette er det første bildet Steinar tok etter at prosjektet var påbegynt:

Ble lei bil

Steinar er en rastløs og kreativ type, og er avhengig av å ha noe å gjøre hele tiden.

– Jeg må skape noe, det er det som hele tiden driver meg frem, sier han.

– Jeg liker å sette kreativiteten i system og se et resultat, og har alltid bare ett prosjekt av gangen.

Steinar er gründer og allerede i 1989 etablerte han sitt eget karosseri- og lakkeringsverksted i Trondheim. Til slutt ble han lei av bil, veldig lei av bil!

– Jeg var skikkelig skrulei, drita lei av bil, rett og slett.

Det tok hele 10 år før lysten på å skru bil kom tilbake igjen.

Cannonball Run

På slutten av 80-tallet så Steinar en film som skulle komme til å bli svært viktig for utviklingen av det prosjektet han nå er i gang med: Cannonball Run, en film som begeistret og engasjerte mange, særlig bilinteresserte. En av hovedrollene i denne filmen var nemlig en Lamborghini Countach med V12’er.

– En jævlig god film, konstaterer Steinar.

– Jeg så den flere titalls ganger og kunne til slutt alle replikkene utenatt. Fascinasjonen for Lamborghini har vært med meg siden, men jeg har jo aldri hat råd til å kjøpe meg en sånn en.

Dette ble et samtaleemne med en kompis,  som mente Steinar kanskje kunne bygge en. Akkurat dét året åpnet staten opp for å få amatørbygg registrert. Steinar begynte å leke med tanken, og etter hvert fikk han lyst til å skru igjen.

Godkjent

Tre måneder brukte han på å skrive søknaden til SFOOR. Høsten 2014 ble søknaden godkjent. Prosjektet begynte med at Steinar fikk laget en treramme fra originaltegningene til Diablo, i skala 1:1:

Karosseriet skulle han imidlertid hente fra en Aventador Lp700.

– Aventador er selve flaggskipet til Lamborghini, og i motsetning til flere av de nyere modellene, bygges den fortsatt i Italia, informerer Steinar.

Hentet karosseri fra Mexico

Det var ikke lett å spore opp det rette karosseriet. Steinar var i Bulgaria, Bangkok, Phoenix og New York for å få match. Gjennom søk på nettet fant han til slutt noe interessant i Mexico. Det tok to måneder å få kontakt med meksikaneren som lager karosserideler.

– Fem år brukte han på å lage formene, sier Steinar.

– Det er lang tid, men da jeg dro over for å se resultatet ble jeg mektig imponert. Det er helt utrolig at det går an!

Å få karosseriet hjem til Norge skulle imidlertid by på utfordringer. Ettersom frakt direkte fra Mexico var utelukket, måtte karosseriet først fraktes over grensen til USA, hvilket tok sin tid.

– Jeg hadde et godt samarbeid med et shippingselskap i Los Angeles, men ikke noe krysser grensen mellom Mexico og USA uten svært streng kontroll. Vi ble enige om at det var som et ni måneder langt svangerskap som det bare er problemer med, ler Steinar.

Bygger alene

Parallellt med at shippingen pågikk jobbet Steinar med deler til understellet:

– Jeg bygger aleine, men det er stadig folk som stikker innom garasjen for å slå av en bilprat. Det er gøy å drøfte idéer og utfordringer med folk som er engasjert i prosjektet, mener Steinar.

– Og de beste svarene har kommet fra nærmiljøet:

Mye modifisert

Akselavstand og hjulavstand er ikke helt lik på Diablo og Aventador. Diabloen har en noe kortere og litt smalere rammekonstruksjon. Siden Aventadoren også har cockpit i carbon er disse totalt forskjellige oppbygd. Da Steinar skulle prøve karosseriet på tremodellen fant han ut at han måtte gjøre en god del modifikasjoner på både ramme, forstilling og bakstilling:

– Jeg har plukket idéer her og der fra andre bilmerker, og så har jeg også kommet opp med en god del løsninger selv, røper Steinar.

– Målet har vært å lage en bil med praktiske løsninger for drift og vedlikehold. Blant annet har jeg laget en mekanisk løsning som gjør at trykket øker på fjær eksentrisk på venstre hjul og slakker av på høyre fjær når man svinger til høyre, og motsatt når man svinger til venstre. Dette er for å øke stabiliteten i sving. Det ligner litt på et tilsvarende elektronisk system som Cayenne kom med i 2018. Dessuten har jeg sørget for at hele drivpakken, med eksosanlegg og alt, enkelt separeres fra resten av bilen ved at drivverket blir stående igjen i en egen ramme mens resten av bilen heises opp.

Ellers har Steinar brukt mye deler fra en 98-modell BMW 750i, først og fremst med tanke på forstilling og bakstilling, men også motoren, en V12’er, er hentet fra denne bilen. Det er kjørekomforten fra BMW han har forsøkt å gjenskape i Aventadoren, men litt stivere.

Foreløpig har Steinar hatt testkjøring med ramma på Lånke. Til våren blir det også utallige turer til Værdal Motorsenter for testing der. Han har også en avtale med Forsvaret om hastighetskjøring på flystripa på Værnes når bygget er ferdig.

Steinar regner med at bilen først vil bli å se helt ferdig i 2020. Per i dag estimerer han at omlag 25 prosent av arbeidet gjenstår. Han er nå inne i siste fase av prosjektet.

Personlig chassisnummer

– Jeg har jevnlig hatt en såkalt «mentor» fra SFOOR innom i garasjen min. I loggen på biltilsynet har han notert at han er «mektig imponert» over hva jeg har fått til. Det er litt gøy å høre, innrømmer Steinar, som mener det er veldig viktig å ha god dialog med biltilsynet og, ikke minst, drøfte løsninger med dem før man bygger.

– For en tid tilbake spurte han forøvrig hvilket understellsnummer jeg ønsket, en del av dette kan nemlig også inneholde bokstaver. Vi var gjennom forskjellige forslag, blant annet noe med Lamborghini, men endte til slutt på STETHY, som er kallenavnet mitt fra flere år tilbake. Jeg må si det er stas å ha det i rammenummeret på bilen!

Kommer på Gatebil

Steinar har møtt mange fordommer gjennom de årene han har jobbet med prosjektet.

– Først var det alle de som mente jeg aldri ville få godkjent prosjektet, men det ordnet seg altså i 2014. Så var det de som mente det ville bli alt for dyrt, på grunn av avgifter, men i 2015 bestemte samferdselsministeren at alle amtatørbygg skulle være avgiftsfrie, så da gikk det også i orden, konstaterer Steinar.

Han bekrefter at bilen selvfølgelig kommer til å dukke opp på Gatebil, selv om han selv ikke er så «inn i den greia», som han selv uttrykker det.

– Min interesse er å være i garasjen å skru, men en fridag fra garasjen hadde jo vært litt artig, ler han.

– Jeg synes det er gøy at folk engasjerer seg og følger prosjektet, og dette er ikke en bil som skal stå bak sperrebånd. Jeg synes folk skal få lov til å ta på bilen, kjenne på interiøret og prøvesitte, og kanskje åpner jeg opp for en liten prøvetur.

– Det gir meg utrolig stor glede å hente frem de på bakerste rekke, de som har så lyst, men som ikke tør, de som har spørsmål eller kunnskap, men som ikke stikker seg frem. Å se at de blomstrer når noen ser dem, sånne øyeblikk håper jeg å skape mange av.

Bilen vil også bli å se etter veien, selvfølgelig med sitt eget reg. nr: STETHY

Spesifikasjoner:

  • Motor: BMW M73 5,4 liter V12
  • Standard effekt: 320 hk., 500 nm.
  • Modifisert ECU for endring av ytelser
  • Girpakke: Modifisert Audi 5hp19 tiptronic paddle shift
  • Modifisert elekronisk styring av gir som er igjen er sydd sammen med motorstyring.
  • Interiør: Hvitt skinn med sorte detaljer.
  • Eksteriør: Hvit perlemor med sorte detaljer.
  • Bredde speil til speil: 2360 mm.
  • Lengde: 4800 mm.
  • Høyde: 1130 mm.
  • Bakkeklaring: Justerbar 100 – 113 mm.
  • Toppfart 250 kilometer i timen

Lamborghini Aventador Builder på Facebook

@stethy_aventador_builder på Instagram

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no

Gatebil’s hovedpartner 2019: