240-CHRISS SNART KLAR FOR VÅLER

I 14 år har han mekka og skrudd, ombestemt seg, funnet bedre løsninger, tilpasset og hjemmelaget. Nå nærmer prosjektet seg endelig ferdigstilt. Og resultatet, det få du se her.

Tekst og foto: June Elise Marlén

Da Chriss Andre Amundsen skulle ha seg sin første bil for 14 år siden, overbeviste pappa ham om at Volvo var tingen.

– Det er lettskrudde, kurante biler, sa pappa.

Det førte til et 14 år langt kompromissløst kjærlighetsforhold for Chriss, som har bygget noe utenom det vanlige, med en helt standard Volvo 240 som utgangspunkt:

Flere motorbytter

Om intensjon var et enkelt bilhold, må nok Chriss erkjenne at planen gikk i vasken, for her står han, med flere titalls tusen garasjetimer på samvittigheten.

– Først så skulle jeg egentlig bare bytte motor, forteller Chriss.

– Men så balla det på seg, kan du si. Først satte vi inn en Volvo B230ET-motor, så bytta vi til Audi 5’er 10V, før vi til slutt endte opp med T5R fra Volvo V70. Da var vi liksom så godt i gang, så da bestemte vi oss for å bygge om hele bilen fullstendig.

Dette ble resultatet:

Og her er noen bilder fra “byggebloggen”:

God hjelp

Med “vi” mener Chriss først og fremst kompisen Dan Ove Rognstad, som har hjulpet til i flere deler av prosjektet, blant annet karosseri, tak, lakk innvendig, bytte av bakskjermer og grunnarbeid.

Slik ser bilen ut innvendig:

– Jeg har også en utrolig grei samboer, som i tillegg til å være supertålmodig også har  bidratt som en liten sponsor, tillegger Chriss.

– Å få støtte hjemme har mye å si. Og så er det mange kompiser og familie som også har hjulpet til opp gjennom åra.

Chriss har heller ikke noe imot å ønske nye sponsorer velkommen i prosjektet.

– Jeg har fortsatt mye ledig plass på bilen, så det er bare å ta kontakt!

Mye hjemmelaget

Hva bilen skal brukes til er Chriss enda ikke helt sikker på.

– Jeg vil først se hva den er god for. Det er mye hjemmelaget her, blant annet både forstilling og bakstilling, så det blir å se hva den funker best til, sier Chriss.

– Jeg har ikke satt den opp for noe konkret enda, men vil gjerne prøve både rundetider og drifting. Og så blir det nok å dra rundt på en del events og stille den ut.

Debuterte Oslo Motor Show

Chriss og bilen hadde forøvrig sin utstillingsdebut på Oslo Motor Show i oktober i fjor, hvor de høstet mange positive tilbakemeldinger.

– Mange syntes det var veldig kult, det vi har gjort med bilen. Den fikk mye oppmerksomhet og mange hadde spørsmål rundt byggeprosessen, spesielt vedrørende taket, som vi har laget i karbon, og motorrommet,  sier Chriss.

Også bakluka er laget i karbon, og Chriss viser oss gledelig hva som befinner seg under:

 

Stolt

Chriss legger ikke skjul på at han er stolt av hva de har fått til, spesielt når det gjelder tilpassing av motorrommet.

– Alt er tilpasset i forhold til effekt og passform, deriblant både grenrør og innsug, sier han.

Her er noe av det Chriss har gjort i motorrommet:

  • Kortet inn bunnpanne og oljepickuprør fra rekkesekseren til Volvo 960
  • Forsterket motorblokk med alupinner mellom sylindere, samt shims
  • Boret til første OD og planet toppdekket
  • Toppen mirafrest og innsugskanaler noe portet
  • Diffusor innsug og custom grenrør laget i 321 stål
  • Sveiset 3,5″ dp. og 3″ eksos under, med demper og eksos ført ut bakdør

Lei utfordring

Den mest utfordrende delen av prosjektet dukket opp da Chriss fant ut at bakstillingen fra Audi 90 Quattro hadde en differensial som gikk “feil vei”.

– Vi fant det heldigvis ut i siste liten. Det var mye frem og tilbake, men vi endte opp med å hente en diff fra BMW 210 i stedet, forklarer Chriss.

– Med en diff som går feil vei, kunne man jo i teorien kjørt i fem gir bakover, haha.

Litt gjenstår

Nå gjenstår tilpassing av differensial og mellomaksling, montere bakbremser og legge opp bremseslanger foran og bak, sette inn frontrute og få bilen sendt på bremsing.

– Vi satser på å få bremset bilen til noe rundt 600 hester, sier Chriss.

– Og vi håper å være klare til Gatebil på Våler i mai.

SPEC. CHRISS ANDRES VOLVO 240:

Årsmodell: 1983

Motor: T5R fra Volvo V70 med Holset HX40 superserie turbo og Precision wastegate

Effekt: Håper på rundt 600 hk. og 750 Nm.

Drivverk: BMW 530 girkasse, BMW mellomakasel og 210 diff, samt 765 Sachs 6 pk. sinter clutch

Chassis/bremser: Custom rørarmer foran, laget i billet aluminium med CNC. (Laget for mer justeringer og styrevinkel av Simec Motor.) Custom coilovers med Bilstein dempere, Tenaci 365 mm. bremser fra Bakaxeldelaer. Plass til Audi 90 Quattro bakstillingsramme som er sveiset opp i buret inni bilen. Custom coilovers med Bilstein dempere her også. Originale bremser.

Innvendig: Fullbur, QSP ratt, stoler og firepunkts belter. Aluminium dørsider og dashbord (skal flockes). TXR girspak, stående reversert håndbrekk fra Stian Motorsport og Willwood hengende pedalboks. Helelektrisk servostyring fra Opel Corsa, MaxxECU med tab. Radiator bak med Meziere vannpumpe og Volvo V70 vifte. Rustfrie flexirør fra motor til bak. Ekspansjonstank fra BMW E30 (oppgradert versjon), 3 x 044 pumper som sørger for at E85 kommer frem til motor. Custom fuelcell med en liten catchtank. AN8 teflonslanger på hele bensinsystemet.

Body: Karbon tak, bagasjelokk og panser, ellers alt temmelig originalt, slik vi liker det!

Hjul: Japan Racing 11, 5-bolt foran og 4-bolt bak. Gateslicks foran og div. bak

Sponsor/takk til: Samboer/forlovede, venner og familie

Følg Chriss Andre på sosiale medier:

CA Motorsport på Facebook

Publisert 26. februar 2020

– – – – – –

TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!

– – – – – –

NESTE GATEBIL: