Du har helt sikkert lagt merke til både bilen og jenta. For de syntes godt. Begge to. Både på banen og i depoet på Gatebil.
Ann-Mari er 37 år, har samboer og en tenåringsdatter. Hun bor i Trondheim og jobber for Garasjetid.no. All fritiden går til hennes store lidenskap og hobby som er drifting. Til bilen, til teamet og alt rundt.
– Jeg brenner så for dette, sier Ann-Mari. – Dette er mitt fristed fra en noen ganger litt kranglete hverdag med mye vondt i kroppen. Det å kunne sette seg i driftingbilen, tråkke gassen i bånn, kjenne kraften og drifte avgårde. Da kose jeg meg. Helt magisk, sier hun!
– Men for at dette skal kunne skje er det utrolig mye som må være på plass. Og det meste handler så klart om penger. Og hadde det ikke vært for all den gode hjelpen jeg får fra mine samarbeidspartnere, sponsorer og de flinke folkene i teamet mitt, kunne jeg ikke holdt på.
Ann-Mari forteller at bil har hun fått inn med morsmelka. Hun har mange minner fra baksetet på rånetur med sine foreldre. De var på amcarutstillinger og børnetreff. Og hun var mye i garasjen med pappaen sin og kompisene når de skrudde biler.
– Jeg husker det var ordentlig god-stemning og at pappa og vennene hans fortalt mange artige historier. Mye jeg flirer godt av i dag også, ler hun.
– Jeg ble så klart ei rånerjente selv også, sier hun. – Jeg satt på med kompiser før jeg fikk lappen, og etterpå ble det utallige mil bak rattet i egen bil. Og jeg hadde mange kule biler. Likte Ford godt, og hadde både en fin Sierra 4×4 2,8 og Escort RS Turbo.
– Vi var en gjeng som reiste rundt på forskjellige treff, og det var stort å komme på Gatebil. Det var helt rått å se alle driftingbilene som kjørte helt vilt på banen, og jeg drømte om å kjøre selv. Og å bli en del av det store Gatebil-miljøet.
I 2013 kjøpte hun sin første driftingbil. En Nissan S13. Den var ikke veldig grom og hadde nesten standard motor.
– Men det gikk å sladde, sier hun. – Og Jeg fikk være med gutta i Planet HiFi drift team, og fikk mye god hjelp og en bratt lærekurve.
– Andre gangen jeg skulle kjøre på bane var på Gatebil, forteller Ann-Mari. – Jeg var veldig nervøs. Så mye at jeg nesten spydde. Jeg husker det var ille. Men etter hvert var det bare gøy. Så gøy at jeg glemte å sjekke både olje og vann. Jeg bare kjørte. Og til slutt ble det rådebank, og en påfølgende vinter med mye skruing.
– Etter hvert fikk jeg lyst på ny driftigbil. En bedre bil enn den jeg hadde. Og aller helst en Nissan S15. Det var drømmen. Men jeg hadde ikke penger til å kjøpe noe ferdig bygget bil.
– Så en dag dukket det opp en annonse på et S15 karosseri. Den var kræsjet i fronten. Og derfor ganske billig. Jeg slo til, og så var jeg i gang.
Det første hun tenkte på til den nye bilen var motor. Hun ville ha en V8 med mye moment.
– Jeg er jo oppvokst med amerikanske biler. Men jeg ville ha en motor fra Nissan. For Nissan hadde faktisk laget en V8’er de blant annet brukt i flere pickuper både i USA og Asia.
– Mange sa jeg heller burde velge en Supramotor. For da var det bare å trimme sånn som mange hadde gjort før. Men de som kjenner meg vet at det ikke hjalp å komme med sånne råd. For når jeg har bestemt meg er jeg sta, sier Ann Mari bestemt og flirer.
– En 5,6-liters Nissan V8 syntes jeg også virket som en bra motor. Den er moderne med både blokk og topp i aluminium, har overliggende kammer og 4 ventiler pr. sylinder. Effekten er drøyt 300 hester og over 500 Nm i dreimoment.
Etter mye leting og litt flaks fikk Ann-Mari tak i en Nissan V8 til en ganske billig penge.
– Jeg hadde fortsatt den gamle bilen som stadig var blitt oppgradert og bedre, men i 2015 tok jeg en pause fra all kjøring. Da brukte jeg isteden alt jeg kunne skaffe av både penger og fritid på å bygge den nye bilen.
– Til å begynne med ble motoren montert uten å bli trimmet. Jeg hadde ikke penger til flere hester, og tenkte det var lurt å først få alt til å fungere. V8’eren var uansett sprekere enn 2-literen jeg hadde i den forrige bilen. Den hadde masse moment på lavt turtall, men på 4000 o/min var det brått slutt.
Kompressor med hjelp fra Mobeck Tekniske.
– Jeg hadde bestemt at motoren skulle ha kompressor. Men jeg klarte ikke å finne noen som hadde gjort dette på en Nissan V8 før.
– Jeg tok derfor kontakt med Mobeck Tekniske her i Trondheim. De kan alt om bygging av både biler og motorer. Jeg spurte om de ville være med på prosjektet, og fortalte hva slags motor jeg hadde, og kom med ønske om hvordan en momentkurve skulle være.
– Mobeck likte prosjektet og tok utfordringen. Og etter mange timer med «forskning» endte vi opp med en Whipple kompressor. Men det var ikke bare å kjøpe et kit og montere. Hele motoren måtte selvsagt bygges om og forsterkes, med mange spesiallagde deler.
– Resten av bilen har blitt oppgradert litt og litt etter hvert som jeg har klart å skaffe penger, og i dag føler jeg alt er som jeg har drømt om. Vi har hatt noen runder med feilsøking og justering av motoren, men nå fungerer den veldig bra. Det eneste jeg ønsker meg nå er en sekvensiell girkasse, men da må jeg først selge mye mer klær.
– Jeg måtte forsøke å finne på noe for å tjene litt ekstra penger, og fikk ideen om å selge egne teamklær. Kompisen min Eirik Aadde hjalp til med det grafiske, og jeg tok en råsjans på å krite en stor bestilling jeg tok med meg på Gatebil.
– Jeg var nervøs for å brenne inne med alt, men salget gikk over all forventning. Jeg ble utsolgt for mye og fikk mange bestillinger. Da var det bare å kjøre på videre med å lage mer klær og også starte nettshop.
Fram til nå har Ann-Mari kjørt bare for gøy på frikjøring, men hvem vet, kanskje hun en dag stiller til start både i GDS og NM i drifting.
– Når jeg er rundt på treff vil jeg også ha mye fokus på å vise frem mine samarbeidspartnere, og promotere og selge klærne mine. Det er jo nettopp hjelp fra sponsorer og inntekter ved salg som gjør at jeg kan holde på.
– Jeg lever ut drømmen med å kjøre drifting og å være en del av Gatebil-miljøet, sier Ann-Mari. – Og det har blitt utrolig mange gode minner og episoder i løpet av årene.
– Jeg husker spesielt godt når vi hadde avduking av bilen min, og pokaler jeg har fått for både bil og standplass. Og jeg glemmer heller aldri den gangen jeg tok med meg ei rå tøff dame som satt i rullestol og var lam fra halsen og ned, for å oppfylte hennes største drøm om å få sitte på i en driftingbil på Gatebil. Eller når Gatebilspeaker Arild Dyrkorn satt på og jeg dro på meg svarflagg for å drifte siste rundene etter målflagg. Jeg fikk litt kjeft da og lærte at sånn skal man ikke gjøre.
– Ellers er det jo alle de vennskapene mann har fått oppover årene som gjør at man føler seg som en del av familien, Gatebil familien.
Se denne råfete feelgood-filmen ‘Usett Media’ har laget for Ann-Mari Fossen fra sesongen 2020:
– – – – – –
INFO OM BIL
Nissan S15 Silvia, 2000 modell.
Motor: Nissan VK56DE. Helaluminium 5,6-liters V8 med doble overliggende kammer og 32 ventiler. Whipple Supercharger. JP stempler, Brian Crower råder, Commetic toppakninger. 3-stegs tørrsump. Cat Cams forsterket ventilfjærer. Davis Craig 150 vannpumpe og Driftworks radiator. Link datasprut og Smart Dash overvåkning fra Situne. Effekt: 732 hk og 930 Nm målt på nav med 0.9 bar trykk. Kjøres på ProFuel E100.
Drivverk: Nissan 370Z girkasse. OS Giken R3C clutch. Willwood pedalboks. Nissan GTR bakdiff og akslinger. Drømmer om sekvensiell girkasse.
Understell: Wisefab forstilling. BC Racing coilovers. Nissan GTR caliper bak til håndbrek. 8-stemplede D2 bremser med 356mm skiver foran. 6-stempled med 330 mm skiver bak. Zito Bonzai 18×9,5 felger.
Innvendig: Bur og rør-ramme bygd av Troll Racing. Drøssevis med customlaget deler – som f.eks vingeføtter, padholder, håndbrekk, defuser, eksosanlegg og headers m.m.
Utvendig: Styling er basis fra BadAss Parts, men totalt ombygget til bilen av Stjørdal Auto. Foliert av Auto Gays.
Main partner: Garasjetid.no
Pro partners: Tunga Bil AS, Eirik Aadde Photography, Champion Lubes, Profuell levert av Widik, Distribusjon As, Usett Media, Brian James Trailers, Madness Power, AutoGuys
Partners: Smarttelt, Optituning Norge, Situne, 2Fast.no, Hydroscand Norge avd Rosten, BK Lyd. Malinfrisør, Rallyshop.no, BpWelding, Gregosen lakk & tuning, Gatebil.
Takk til: Veldig mange. Spesielt de i teamet mitt. Morten Økland, Anders Holan og Thor-Inge Mikalsen.
Sosiale medier:
Facebook | Instagram
– – – – – – –
– – – – – –