I Gatebil Extreme, Gatebils egen racing serie, finnes det mange vanvittig tøffe og bra bygde biler. En av disse er Svenske Robin Jonasson sin Porsche. I utgangspunktet en Cayman, men ser ut som superbilen Porsche 918.
Sjekk også denne BMW M3 GTR’en.
Mange på Gatebil tenkte sikkert at Robin hadde lakkert gamlebilen da han kom på Rudskogen i juli 2016 med denne. Robin hadde nemlig kjørt sånn bil i Gatebil Extreme i to sesonger, men med klarlakkert carbon- karosseri. Men Robin hadde ikke lakkert gamlebilen. Han hadde bygget ny – enda grommere enn den gamle.
– Den forrige var egentlig bygget for en Svensk racingklasse Modsport, forteller Robin. – der er det strengere reglene for hva som er lov å gjøre enn i Gatebil Extreme, så min Porsche var ikke bra nok for å konkurrere med raskeste i Extreme. Før årets sesong bestemte jeg å droppe løpene i Modsport og heller bare kjøre Extreme, men da måtte noe gjøres med bilen, og i stede for å bygge om den gamle så laget vi ny.
– Hjemme i verkstedet til firmaet mitt firma Elite Projects har vi en rigg for sveising av rørramme med utgangspunkt i en Porsche Boxter eller Cayman, som er ganske like. Vi har også former for å støpe et 918-look karosseri, og vi hadde massevis av ekstra deler til den gamle bilen, så å bygge en ny ville være gjort i en fei.
Som tenkt så gjort, og til Gatebil sin store sommerfestival på Rudskogen i juli 2016 var den nye bilen klar for første test.
– De største forandringene er at den nye bilen er hele 80 kilo lettere. I tillegg har den mye mer effekt, sekvensiell girkasse, større bremser med ABS, og breiere hjul.
– Jeg kjente med en gang at den kom til å gå mye fortere enn med den gamle, men på Rudskogen i juli ble det mest testing og justeringer, og ingen gode tider.
Til Gatebil på Rudskogen i september var derimot det meste av nybil-trøbbel fikset, og Robin kjørte nesten 2 sekunder fortere enn med den gamle. Og det samme gjorde han på Mantorp to uker senere, hvor han ble nummer 3 på ‘Time Attack’ og lå på andreplass i ‘Extreme race’ da han måtte bryte med brann i motorrommet. Brannen ble heldigvis slukket før det ble store skader, men Robin fikk bevist at han mener alvor når han sier at målet er å kjempe i toppen i Gatebil Extreme i 2017.
Sammen med pappa Bosse (til venstre) driver Robin (med skjegg) firmaet Elite Projects, som har sitt verksted i Hasslarp litt nord for Helsingborg i Sverige. Elite Projects gjør alt fra å bygge komplette show og løpsbiler til ombygninger av både karosseri, motor og hjuloppheng. Robin sin far Bosse har jobbet med Porsche i over 30 år, og det er også Porsche som er Robin sin store lidenskap, men Elite Projects gjør jobber på alle slags biler og prosjekter. Med på bildet er også Michael Grönberg (med solbriller) og Arne Parnheden (lengst til høyre). Bilen eies av Robin og Bosse i sammen, og det er pappa Bosse som sitter bak rattet i Extreme showløp som kjøres på Gatebil på søndager.
Det har aldri vært noe mål at bilen skal være prikk lik en Porsche 918 å se på, for helt bevisst har Robin valgt å gjøre flere endringer. Bak er bl.a. større utluftingen ved hjulene for å enda bedre slippe varme ut fra motorrommet. En original Porsche 918 har bakvinge som hever og senker seg automatisk, men den her 2014 FIA GT-vingen må du skru på for å gjøre endringer. Eksosrørene opp av motorlokket er en Porsche 918-detalje Robin selvsagt måtte ha på denne bilen.
Det tar omlag 5 sekunder å løsne og løfte av hele fronten på carbon-karosseriet. Bensintanken er montert så lavt som mulig for et lavt tyngdepunkt, og radiatoren til den vannavkjølte Porsche-motoren sitter helt i front, og alt er plassert og laget så service-vennlig som mulig. Bilen er i utgangspunktet bygget på en Porsche Cayman, men det er kun litt av ramma rundt cupen og noe av gulvet som er igjen fra den bilen. Resten er rørramme designet og laget av Elite Projects.
At bilen er enkel å skru på er viktig i racing, og her er det lagt stor vekt på at alt skal være lett å komme til. Hele motorlokket bak veier bare 5-6 kilo, for tilsammen veier hele karosseriet inkludert dører kun 30 kilo. Totalt er den nye bilen hele 80 kilo lettere enn den forrige. Felgene er forresten 3-delte BBS senterbolt, og bremsene er fra Porsche 996 Turbo.
Har du lyst på en Porsche 918 banebil som koster en brøkdel av originalen, og sikkert går enda raskere rundt banen? Da er det bare å kontakte Elite Projects som raskt bygger din nye bane-racer akkurat som dette, eller med spec du ønsker. Når denne artikkelen ble laget i midten av november 2016 var også den første Porsche 918 racerbilen til Elite Projects til salgs, så er du heldig kan du få din nye drømme-Porsche hjem i garasjen på et blunk.
Flere hester er en av forskjellene på nye og gamle bilen. I den andre satt en nesten standard Porsche 996 Turbo-motor. En sånn motor er utgangspunktet her også, men oppgradert fra 3,6 til 3,8-liters sylindere. Topper og kammer er fra 997 GT3 cup, og den nye motoren har 2 turboer som på bl.a. Porsche GT2. Effekten på 850 hester og 930Nm burde holde i massevis når bilen veier kun 1070 kilo. Fullt justerbart hjuloppheng fra Porsche 997 RSR og spesialtilpassede Bilstein MDS racing coilover dempere, er det samme som på den forrige bilen, men originale 996 Turbo girkasse er bytte til en spesialbestilt Hollinger sekvensiell.
Innvendig i bilen er hva som trengs og ikke noe ekstra, og Robin har full kontroll over alt fra rundetider til temperaturer på en AIM MXL 2 datalogger. Skjermen til høyre rett over automatsikringene er koblet til et vidvinkel kamera for å ha full kontroll over biler som ligger bak, og skal vi tro Robin kommer dette i 2017 til å være ganske mange.
Robin Jonasson er en av de få i Extreme-feltet med annen kjøreerfaring enn å kun ha kjørt på Gatebil. Han har to ganger fått sølvplass i SM (Svensk mesterskap) i gokart, og i 5 år kjørt han langløp med Porsche 993 og 996 GT2. I 2007 deltok Robin for første gang på Gatebil frikjøring med en Porsche 944, og i 2010 kjørte han sitt første løp i Gatebil Extreme med en mye ombygd Porsche Boxter, men uten noen plasseringer helt i toppen. Med denne bilen kan han vinne sitt første løp.
TEKNISK INFO:
Bil: 2016 modell Elite Projects Porsche 918 bygget for Gatebil Extreme. Eid av Robin og Bosse Jonasson.
Utvendig: Fult carbon karosseri etter inspirasjon fra Porsche 918. FIA GT bakvinge. Lexan ruter på siden og bak, og glass i front. Baklys fra Porsche 991. Framlamber er laget av en vannskjært carbon ramme med 4 led-lamper. Vekt på hele karosseri inkludert dører er kun 30 kilo. Lakkert i original Porsche 918 grønn.
Innvendig: Carbon dashbort, Luisi ratt med snap-off boss. Oreca Cup racingsete, AIM MXL 2 datalogger. Automatsikringer. Komplett elektrisk anlegg er laget av TS Motorsport.
Chassis: Egen-laget cromoly rør-ramme med utgangspunkt i en Porsche Cayman. Komplett fult justerbart hjuloppheng fra Porsche 997 RSR. Bilstein MDS racing coilover dempere. Luftjekker.
Motor: 996 Turbo blokk med 3,8-liters sylindere og Carillo råder. GT3 cup toppar & kammer. Elite Projects grenerør og innsug. 2 x Garret GTX30/67 turboer med Tial eksoshus og Tial wastegate. Emerald K6 motorstyring. 2 store intercoolere montert ved luftinntakene i bakskjermene. 60 liters ALT bensintank. Effekt: 850 HK og 930 Nm.
Drivverk: Hollinger sekvensiell girkasse, spesiallaget til denne bilen. Aasck svinghjul, Tilton clutch og Porsche 996 Turbo drivaksler.
Hjul og bremser: BBS Motorsport 3-delte med senterbolt i 12×18″ foran og 13×18″ bak. Porsche 996 turbo ABS bremser rundt hele med Pagid racing klosser.
Vekt: Bilen veier 1070 kilo med olje og drivstoff nok til et løp i Gatebil Extreme.
LINK: Nettsiden til Elite Projects som har bygget bilen.
Se flere bilder: