Det kommer stadig flere driftingbiler fra Finland for å delta på Gatebil. Ikke minst på Gatebil Mantorp Park i Sverige. En av de Finske drifting-førerne som deltok på Mantorp i september 2016 var Niko Määttälä med sin lyseblå Nissan Silvia S15, med en spinvill V8 Nascar motor under panseret.
LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.
Niko har i mange år vært fast deltaker og en av profilene i den Finske ofisielle nasjonale driftingserien «Finnish Drifting Championship». Siden 2013 har også Niko vært med å organiserer drifting-eventet «Venetsia Drifting» i Kokkola i Finland, sammen med Gatebil-kjendis Teemu Peltola i Team Black Smoke Racing. I tillegg har Niko forsøkt seg i den Europeiske toppserien for drifting – Drift Allstars.
Turen til Mantorp Park var første gang Niko var på Gatebil. Han meldte seg på til årets siste løp i Scandinavian Powerdrift som ble kjørt på Gatebil samme helgen, men mest av alt kom han til Mantorp bare for å ha det gøy på frikjøringen for driftingbiler sammen med mange av de beste Norske og Svenske drifterne, folk han ikke hadde kjørt sammen med eller truffet før. Og både deltakere og publikum la godt merke til den lyseblå driftingbilen fra Finland. Både ute på banen og ved å sjekke ut bilen og prate med Niko i depoet.
Nissan Silvia S15 er en modell det er mange av på Gatebil. Men bilen til Niko skiller seg godt ut i fra mengden. Ikke bare på grunn av fargen og at den ser veldig tøff, men mest for at bilen er gjennomført bra bygget med massevis av kule og smarte egenlagde løsninger. Den ble bygget om til driftingbil første gang i 2009, og siden har den hver vinter fått flere oppgraderinger. Niko har gjort det aller meste selv, men har også fått god hjelp av sin far Osmo.
I vinter skal karosseriet bygges om med komplett Rocket Bunny V2.0 bodykit. I følge Niko blir bilen da først S15 i verden med dette kittet. I tillegg blir det breiere hjul og ny dekor, og du trenger ikke ha god fantasi for å skjønne at dette kommer til å se tøft ut. Vi i Gatebil gleder oss derfor ekstra mye til at Niko kommer for å kjøre og vise frem bilen på Gatebil også i 2017.
Første motor i bilen var den originale 2- liters turbomotoren som var trimmet til omlag 450 hester. I 2012 ble den byttet ut med en 2,8-liters BMW-sekser på over 900 hester. Vinteren 2015/2016 ble bilen plukket helt i biter og bygget opp på nytt, og Niko montert da det her monsteret av en V8 Nascar-motor.
– Jeg har i alle år sagt at min bil aldri skal ha V8, men en god venn overbeviste meg om at en V8 NASCAR ville være helt rått og samtidig ha en vanvittig kul lyd, forteller Niko. – Jeg fikk trua på ideen og har ikke angret. Bare lyden gjør at bilen er ekstra kul å kjøre, og gassresponsen er helt rå sammenlignet med turbomotorene jeg hadde før, så til drifting er den veldig effektiv. Effekten er på 832 hester, og jeg girer sjelden under 9000 rpm.
Niko Määttälä og teamet som var med til Gatebil på Mantorp september 2016. Fra venstre eier og sjåfør Niko ved siden av sin far Osmo Määttälä, som er teamsjef og mekaniker. Janne Rannankari tar seg av sponsorer og lager mat til teamet. Mats Skähl er mekaniker, og til høyre står Mats Prest som egentlig ikke er med i teamet men var bussjåfør på turen til Gatebil i Sverige.
– Vi hadde en super tur til Gatebil på Mantorp Park, forteller Niko. – I Scandinavian Powerdrift var vi riktignok litt uheldige. I første run i top 8 punkterte jeg selv om dekket var helt nytt. Arrangøren av konkurransen ga oss ikke tid til å bytte hjul for å kjøre run 2, så jeg var da ute av konkurransen. Jeg skjønte ikke så mye av disse reglene, men vi hadde det allikevel veldig bra på Gatebil. Vi ble tatt godt i mot og fikk mange nye drifting-venner i Gatebil-miljøet, så vi kommer helt sikkert tilbake.
FAKTA OM BILEN:
Bil: Nissan Silvia S15 -99.
Utvendig: Yashio glassfiber bodykit med skjermer, front og bakfanger, panser og bagasjelokk. Alle vinduer er i polycarbonate. Classfiber rear sides. Classfiber trunk. All windows are polycarbonate. Hele karosseriet er helsveiset, sandblåst og lakkert i en egenkomponert farge Niko kaller for ‘fresh blue’.
Innvendig: Veldig minimalistisk og enkelt. Egenlaget racingbur og rørrame både foran og bak fra støtdempertårn. Racing Fuel cell bensintank i bagasjen. Cobra racing seter og QSP 6-punkts seler. Momo ratt med snap-off rattboss. Tilton justerbart pedalsett.
Motor: Dodge Nascar 358cid R5P7 motor. Alt i motoren er spesiallagde NASCAR deler. Følgende info på engelsk: Moroso oil pan, dry sump system and oil tank. Holley 850cfm RE85 carburator, Crane Cams ignition box and coil, Davies Graig electric waterpump. Griffin watercooler. Nascar titanium 2″ headers. Own manufactured 2×3,5″ exhaust pipes with 2×3,5″ Magnaflow muflers and Magnaflow 4″ tips. 832hp and 838Nm.
Drivverk: G-Force 4-trins NASCAR dogbox girkasse med magnesium girkassehus og clutchus. Quartermaster svinghjul, 3-plata clutch. Skyline R33 2wd bakdiff og forsterkede drivaksler, cusco Cusco diffsperre.
Chassis: BC Racing BR-series coilovers. SSP Sebastian Sundfors Parts komplett forstilling som i følge Niko fungerer mye bedre enn Wisefab som de fleste driftingbiler bruker. K-Sport 6-pot bremser foran og BMW E36 M3 frambremser bak.
Hjul: Japan Racing Wheels i 8 og 10X18-tommer.
LINK: Her er Gatebil datoer for 2017.