33 år gamle Stig Arne Solheim fra Levanger jobber som serviceteknikker for Siemens Marine, men på fritiden har han holdt på i garasjen og bygget denne – en helt unik 1953 Volvo PV! Bilen tok 1,5 år og bygge og var ferdig til Oslo Motorshow høsten 2016, og til sommeren skal den brukes på banen – selvsagt også på Gatebil!
– Det var absolutt ikke en smal sak å finne seg et egnet objekt jeg kunne bruke. Det skulle gå hele to år før han fant det rette for han, og det var en bil som allerede var et påbegynt prosjekt i Sverige. Karosseriet var rustfritt, ferdig breddet og buret var allerede på plass. Bilen var egentlig påtenkt til drag racing tidligere, men det ble aldri fullført av tidligere eier.
Stig Arne fikk med seg PV’en hjem og begynte umiddelbart på planlegging av prosjektet. Etter noen måneder med ideer, innkjøp av stort og smått, hoppet han i prosjektet med godt mot.
– Det var allerede bygd en drivlinje med en Volvo T6 motor på 650 hk, men bilen hadde aldri blitt testet. Den hadde tilnærmet ingen sving, bremsene var så som så, tvilsomt bensinsystem osv, men dette hadde ikke noe å si for min del da jeg uansett hadde helt andre planer. Dette skulle definitivt bygges som en driftebil, og da trengs det både god svingradius og et godt stykke arbeid for at alt skal fungere.
JOBBET I MOTBAKKE!
– En 2JZ-motor fra Toyota Supra ble innkjøpt til fordel for Volvo 6’ern og det første var å få plassert denne før man gikk i gang med en helt ny forstilling/front, tannstang osv. Oppdaget fort at jeg ikke kunne ta vare på så mye fra det ”opprinnelig” bygget som jeg hadde håpet på. Alt fra torpedo og frem ble mer eller mindre bygd opp fra nytt, alt av bur ble revet ut foruten hovedbøyle, ny tunnel for drivlinje og egen for eksos. Alt innvendig fra B-stolpe og bak ble bygd opp på nytt. Chassiet ble plassert på treklosser i ønsket høyde og deretter ble alt til forstilling som broer ble produsert i egen garasje og laget etter det jeg tror og mener vil være en bra geometri for bruksområdet. Dette fikk jeg testet ut litt i forbindelse med innkjøring av motor.
Et par uker før jul 2015 etter at motor og drivlinje var på plass ble motor revet ut for gjennomgang, dette var i utgangspunktet en meget påkostet motor og var nylig montert med ny blokk, lager osv før jeg kjøpte den.
– Jeg hadde allerede før åpning av motor oppdaget et par defekter som ødelagt clutch, svinghjul og litt til, men overraskelsen ble større enn forventet da det viste seg at blokk var boret for romt, stempler fulle av brente partikler, alt av lager ødelagt, skade på veiv, flere skeive ventiler, kammer måtte slipes, lekkasje på dyser.
Dette var selvfølgelig en stor strek i regningen da man allerede hadde brukt masse penger på innkjøp av en ”grom” motor, men jeg ga aldri opp og jobbet videre med bilen mens jeg pønsket på hva og hvordan jeg skulle gjøre det videre med motor.
HJELP FRA KNALLGODE VENNER OG FAMILIE!
– Jula 2015 kom og på selveste julaften ble jeg overrakt tidenes julegave, venner, familie, bekjente og ukjente hadde på et par uker samlet sammen over 20 000,- som bidrag til oppbygging av ny motor. Alt dette hadde foregått i min uviten, hovedsakelig via Facebook og all denne interessen og engasjementet rundt prosjektet var overveldende og trigget en ekstra motivasjon på at bilen skulle bli klar i løpet av 2016. Utallige timer gikk videre til produksjon og tilpassing, kan nesten ikke huske en eneste komponent som er montert direkte uten ha vært via vinkelsliperen eller lignende.
HUNDREVIS AV TIMER I POLERING OG MONTERING!
– Det ble montert luftjekker bak for å forenkle dekkskifte på hektiske helger med mye kjøring. Da bilen skal brukes i drifting, må det byttes hjul ofte! Opprinnelig var planen og beholde bilen mattsvart som den var ved kjøp, men pga endringer i front, bytte av kanal samt omsveising på bakskjermene ++ endte det opp med at den måtte hel lakkeres utvendig også. Forsøkte først å få flere firma til å foliere den, men pga fasong og form på bilen var det ingen som ville ta jobben.
Mens bilen var til lakkering gikk det med 100 ++ timer bare i polering av deler som ble klargjort til montering. Etter at bilen kom tilbake fra lakk gikk montering og komplettering i gang for fult, men pga den marginale plassen i motorrom har det bydd på store utfordringer som har gitt Stig Arne lange kvelder med justeringer. Endrer man noe på ett sted, så får det følge for flere steder i motorrommet.
IKKE BARE SHOW!
Bilen ble på litt over en mnd sammenmontert, samt alt av paneler, små detaljer og ”interiør” ble laget underveis. Alt elektrisk laget Stig Arne helt selv til motor og bil, plassering av batteriet var i seg selv en utfordring i denne lille bilen og endte opp med å få presset det inn i en egenprodusert kasse bak passasjersetet.
– September 2016 var første oppstart og klar for innkjøring. På en lokal asfaltbane fikk jeg mulighet til å teste så mye jeg ville og eliminere små problemer. Det var ekstremt viktig for meg å få gjort denne testingen før vinteren. Eneste mulighet var dessverre før Oslo Motorshow, og dette medførte i en uke med ekstra rengjøring da alt ble meget tilgriset. Dette gjorde derimot ingen ting da bilen fungerte over all forventning og ingen store overraskelser dukket opp. Bilen ble benket hos Jonus Racing mandag etter Oslo Motorshow, noe som resulterte i 830 hk og 1060Nm på nav. PVen er ellers bygd for å kunne tilfredsstile lisenskrav i flere klasser.
NOEN TIMER MED ARBEID GJENSTÅR!
– Det er bare småtteri i forhold til sist vinter, men klokken kommer til å tikke fort mot våren. Jeg skal lage nye nedre bærebroer foran da de første ble litt korte. Bremsene skal også forbedres med nye calipere og skiver bak, nye skiver foran, bytte reservoar og noen slanger. Skal installere accusump og det som det medfører. Noen ekstra installasjoner og funksjoner omkring datasprut som speedometer osv. Lage en solid skliplate da bakkeklaring er marginal. Nye fjærer på coilovers foran. Må også lage en form for ventilasjon ut av flipp-front da den samler ekstremt med varme. Forhåpentligvis få bilen lisensiert og så sikkert en del annet småfiks.
– Jeg har jo noen jeg må takke som har vært med underveis. Først og fremst min samboer som har støttet meg og heldigvis deler interessen, alle som bidro til oppbygging av ny motor, KM-Tecnics for fleksibel hjelp, Bil og Sveis AS ved Per Ivar Garnes for stor hjelp vedr lakk arbeid og RCI for maskinering av diverse unike deler.
SNART PÅ UTSTILLING IGJEN!
Først ut i 2017 på kalenderen til trønderen, er en tur til det årlige bilshowet på Elima i påsken, 14-17 april 2017.
– Det var så moro å se at den fanget alle aldersgrupper på Oslo Motorshow, og håper det blir lik respons i Sverige. Kombinasjonen av gammel bil, custom, drifting/racing og finish dekker mange kategorier og mener det er hovedårsaken til at jeg stakk av med “Peoples choice” prisen. Blir spennende å se hvordan det blir på Elima. Etter denne utstillingen er jeg klar for at bilen går fra å være i utstillings stand til bruk stand. Formålet med bilen var å bygge en rå banebil og ikke en utstillings bil, men det ble lagt litt ekstra sjel i finish etter at jeg vant en avstemningkonkurranse for deltakelse på Oslo Motor Show 2016. Når det kommer til bane har jeg ingen andre mål enn å ha moro og forhåpentligvis lage litt show og underholdning.
FAKTA OM BILEN:
Bil: 1953 modell Volvo PV 444
Motor: Totota 2JZ GTE, 3.4 liter. Stroker veiv fra Brian Crower med ACL lager, JE stempel og ”Jonus” I-råder, Athena toppakkning, Titan oljepumpe, ATI-damper, elektrisk Meziere vann pumpe, custom oljesump og pickup, PHR Steg 5 CNC portet topp med Ferrea ventiler, 1mm oversize inn og std ut, HKS280 kammer, gates kevlar register med billett strammer og en dynamo tilpasset pga lite plass. Modifisert rustfritt HKS T4 pulsslitt grenrør med EGT på alle sylindrer, 60mm HKS WG, Precision 6466 Gen2 med 0.83AR med eget oljefilter på lagersmøring, 3,5” eksos som blir splittet i 2×3”bak. Custom innsug med CNC maskinerte trakter og overganger fra 50mm runners til oval maksportet innsugskanaler. 3”-3,5” slangefri trykkgate med 4” custom intercooler og 50mm tial dumpventil. Custom radiator med dobble perma-cool vifter montert i lukket kasse og AN20 kjøleslanger. Grexx filter forflytter, Mocal oljekjøler, Aeromotive bensin pumper , tank, surgetank, BTR og filter. Bosch 1680cc dyser. Alt styres av MaxxECU med 9,1” tablet som instrument panel og lamper for driftsindikasjoner.
Utvendig: Breddet i stål bak og føyd sammen linjene mellom skjermer og ”rompe” for et mer naturlig og moderne utseende uten støtfanger. Breddet front i glassfiber med påmontert ekstra skjermbredere pga ønsket sporvidde. Aluminiumstrakt innebygd i front for optimal kjøling bak en 4-ribbers org grill. Front innfestet på en måte så den kan fjernes ”verktøyløst” på kort tid. Bilen bærer et originalt preg og er lakkert i en egenblandet ”tidsriktig” farge.
Innvendig: Bur bygd inn i originalt chassie og forsterket på mange måter med oppgraderte rammevanger. Enorme hjulhus for store slicks om ønskelig og en løsning med lexan mellom cupè og bakstilling. Tunell tilpasset for å romme girkasse og hel mellomaksel samt egen tunnel for eksos pga bakkeklaring. 90 mm luftjekker innebygd i karosseri bak for enkelt dekkbytte. BeholdT originalt dashbord og har en enkel og praktisk instrumentering, alt elektrisk lagt opp skjult på nytt og som styres over et panel fra QuickCar. Stoler fra OMP, 3” QSP belter, Willans brannslukkings anlegg. En modifisert pedalboks for å få plass, OBD hydraulisk håndbrekk og enWillwood bremsereduksjons ventil. Alle paneler laget i carbon, Stilo intercom, Odyssey batteri i en custom væsketett kasse og en eksotisk Hula Hula danser.
Drivverk og hjul: ABC svinghjul, Tilton 3-plater clutch med ”flow control valve”, BMW 530d girboks med ombygd TXR spakestell pga vanskelig plassering, 3” mellomaksel fra GKN. 1031 Volvo bakaksel med Torsendiff og 31-splines mustang stikkakslinger. Bakaksel innfestet med 4-link og en kombinasjon av panhard og triangel stabilisering. QA1 coilovers. Hjul: X-antall Compomotive hjul i 16-18” + diverse for å ha felg på alt av dekk til treff.
Forstilling og styring: Alt laget fra grunn med ny travers og innfestninger for å få god geometri med ønsket kjørehøyde. Dobble A-armer laget i 30x3mm syrefast sømløs rør innfestet i 16mm uniballs. Tannstang fra BMW E36 med custom offset adapter på styrekule for riktig geometri, BMW indre ledd sammenføyd med ytre fra Volvo 140,mansjett fra Fiat Ducato, omsveiste spindler fra Volvo 140 som gir en styrevinkel på rett oppunder 60 grader. Rattstamme sammenspleiset fra BMW og Volvo, 2:1 Howe gir og QSP ratt. Elektrisk servo fra Opel med Aeroflow kjøler. 3-veis Coilovers fra Protech og 355mm bremser fra Dodge Challenger SRT8.
Annet: Alle bilder vedrørende bilen blir lagt ut med #nostalgi_drift på Instagram.