BERSERK PÅ BANEN

Team Berserk Racing stiller med en hårete målsetting om å hente hjem store pokaler fra Gatebil-festivaler i 2020.

Tekst: June Elise M. Sørensen

Berserk Racing startet med en vennegjeng som dro på Gatebil for å feste og ha det gøy. Etter hvert våknet drømmen om å kjøre på banen selv, og flere av dem satte i gang å bygge budsjettbiler. Nå, 15 år senere, stiller de med et meget konkurransedyktig team.

Mannsterke

Fra tidligere har enkelte av teammedlemmene pokaler fra mindre treff, breisladdkonkuranser, burneringer og utstilling. Hvis alt går som Berserk ser for seg, blir 2020 året de virkelig får vist seg frem.

– Ja, vi satser høyt i 2020 og håper å dra hjem en del store pokaler, sier Ole Peter Vatn.

I tillegg til å kjøre på Gatebil, stiller de i år med fire biler i Norwegian Drift Championship (NM) og to biler i Iron Drift King i Tyskland.

– Vi stiller også mannsterke på Gatebil, som alltid, bekrefter Vatn.

– Høyt på ønskelista står Gatebil Drift Series, men vi får se hva det blir til. Målet er i alle fall å stille med to lag i Super 3.

Her er et bilde fra Super3 på Gatebil i fjor:

– Satans bra crew!

Trønderne i Berserk stilte i fjor med hele 40 mann i campen på Våler.

– I tillegg til oss som kjører, har vi et satans bra crew, som jobber og står på for oss hele tiden, påpeker Vatn.

– Vi gleder oss veldig til sesongstart! Det er rart at lukten av svidd gummi og iskalde dusjer savnes fem minutter etter at man har dratt fra Gatebil, men dette er det absolutte høydepunktet for oss hver sommer.

Her er bilparken til Berserk Racing anno 2020:

BMW E92, Vegard Meland:

Bilen ble hentet i England i 2017. Original veibil som er ombygd til en venstrestyrt driftebil med det som må til for å lisensiere.

– Planen var å få kjørt i 2019, men planen gikk i dass!

Årsmodell: 2007

Motor: BMW N54 helsmidd rekkesekser med Precision singelturbo

Effekt: 720 whp. 900 Nm.

Drivverk: 6-trinns original manuell girkasse, Motiv motorsport clutch, sveisdiff med sviktstålakslinger

Innvendig: Custom bur

Body: Liberty Walk look

Hjul: Japan Racing JR11 Gold

Planer for 2020: Satser på å få banket bilen mest mulig i løpet av sesongen, samt deltakelse på gatebil Våler og Rudskogen.

– – – – – – –

Toyota Supra, Ole Peter Vatn:

Bilen ble hentet på Vinstra høsten 2018. Ny motor bygges for 2020-sesongen. Specliste på motor er laget av RFS Performance og nytt oppsett kommer på ca. 900 whp.

Årsmodell: 1998

Motor: Toyota 2JZ VVT-i 3-liters rekkesekser, RFS spec.

Effekt: 670 whp. (øles nå til 850 whp.) 890 Nm.

Drivverk: Midvalley dogbox, 3-platet Tilton clutch, 4″ rett mellomaksling og den store diffen til Supra

Chassis/bremser: Wisefab, Big Brake kit, rørramme foran og bak

Innvendig: Veltebur, pedalboks, alt av sikekrhetsutstyr

Body: Breddet glassfiber-chassis

Hjul: Japan Racing JR11 levert av Tempe Dekkservice

Planer for 2020: NM-serien, Iron Drift King i Tyskland, Gatebil i Norge og Sverige, mulig Volrace i Spania.

– – – – – – –

BMW E92 M3, Marius Svorkås:

Bilen er tidligere kjørt av Joakim Johnsen og ble overdratt til Marius høsten 2019. En fullblods driftebil som er kjørt av Joakim gjennom flere sesonger på Gatebil. Kun små ting og personalisering gjenstår.

Årsmodell: 2008

Motor: Toyota 2JZ 3,4-liters rekkesekser, Brian Crower

Effekt: 830 whp.

Drivverk: G-Force GSR dogbox, OS Giken Clutch, modifisert BMW M3 diff.

Chassis/bremser: Originalt BMW M3 chassis, BMW M3 bremser, rørramme foran, Wisefab foran og bak, doble kalipere bak

Innvendig: Linnerud bur, alt av nødvendig skkerhetsutstyr, Atech stoler, gjennomførte detaljer for å få en helhet i bilen

Body: Liberty Walk look

Hjul: 59 North Wheels D-055

Planer for 2020: NM-serien, Iron Drift King i Tyskland, Gatebil i Norge og Sverige.

– – – – – – –

Nissan S14A, Eivind Samskott:

Bilen ble hentet våren 2019 og var da ferdig bygget og race ready. Sesongen 2019 var preget av tullefeil og målet for 2020 er å kjøre mest mulig, uten tull. Kjølesystem og el-anlegg oppgraderes i vinter.

Årsmodell: 1998

Motor: Chevrolet LS2, 6-liters V8 med kompressor

Effekt: 750 hk.

Drivverk: G-Force 4-trinns girkasse, Winters Quick Change 10″ diff, Wisefab foran og bak.

Chassis/bremser: Rørramme foran og bak, store bremser med doble kalipere bak

Innvendig: Veltebur og alt nødvendig sikkerhetsutstyr

Body: Alt av karosseri i glassfiber, glassfiber bredding

Hjul: 8,5×18 og 9,5×18 med gateslicks

Planer for 2020: NM-serien, Gatebil i Norge og Sverige, 2Fast, trening.

– – – – – – –

BMW E46, Trond Einar Grøset:

Bilen ble kjøpt i 2018med defekt topp som skulle fikses, men endte med helsmidd 2JZ i stedet. Testing sesongen 2019. Bygger nå bur og skal stålbredde bilen og jøre den klar til lisens før sesongstart.

Årsmodell: 2004

Motor: Helsmidd Toyota 2JZ 3-liters rekkesekser med Precision 6870 turbo

Effekt: 900 whp. 1.060 Nm.

Drivverk: BMW 530D girkasse med Tilton 2-plata rally-clutch og BMW M3 diff.

Chassis/bremser: HSD understell, T-Parts styrevinkel, Polley i alle fôringer. Brembo Big Brake foran og OEM M3 bak

Innvendig: Custom WRC bur med “litt ekstra”, Sparco stoler og QSP seler

Body: Stålbredda til M3-look

Hjul: GSP D22

Planer for 2020: Få kjørt mest mulig og få deltatt på flest mulig treff.

– – – – – – –

Volvo 242, Tor Kristian Halvorsen:

Bilen har vært i sjåførs eie i mange år og vært gjennom en rekke endringer på motor, gir og understell de siste årene. Oppsettet er nå tilfredsstillende.

Årsmodell: 1981

Motor: Toyota 2JZ 3-liters rekkesekser med Precision 6466BB turbo

Effekt: 877 whp. 1.115 Nm.

Drivverk: BMW 530D 5SPD girkasse, ABC Clutch kit, custom BMW M6 mellomaksling, E60 M5 diff.

Chassis/bremser: K-Sport Drift understell, ombygd Volvo 740/TXR forstilling, BMW E60 M5 bakstilling

Innvendig: Custom sydd interiør, OMP stoler, seler, ratt og pedaler

Body: ZG 2″ og 2,75″ skjermbreddere, plastlamper,carbonluke og Skyline R34 GTR vinge

Hjul: GS Hypertrack 9,5×17

Planer for 2020: Kjører ikke konkurranser, men satser på Gatebil, Verdal, Frøya og eventuelt andre treff som frister.

– – – – – – –

Toyota Supra, Petter Wåtland:

Bilen ble kjøpt seinsommeren 2017. Kun kjørt trening og på lukkede arrangement. Bilen skal breddes litt før sesongstart og motoren er ute for overhaling.

Årsmodell: 1997

Motor: Toyota 2JZ GTE 3,4-liters med smidd innmat  og portet topp

Effekt: 830 whp. 1.050 Nm.

Drivverk: G-Force dogbox, Tilton 3-plata clutch, custom GKN mellomaksling, original Supra diff. og Wisefab

Innvendig: Fullt bur, FIA-godkjent

Body: Glassfiber bredding, Lexan ruter

Hjul: Zito Astro felger

 Planer for 2020: Delta på større arrangement, Gatebil eller NM-serien.

– – – – – – –

Publisert 22. januar 2020.

NEXT GATEBIL: