Team Berserk Racing stiller med en hårete målsetting om å hente hjem store pokaler fra Gatebil-festivaler i 2020.
Tekst: June Elise M. Sørensen
Berserk Racing startet med en vennegjeng som dro på Gatebil for å feste og ha det gøy. Etter hvert våknet drømmen om å kjøre på banen selv, og flere av dem satte i gang å bygge budsjettbiler. Nå, 15 år senere, stiller de med et meget konkurransedyktig team.
Mannsterke
Fra tidligere har enkelte av teammedlemmene pokaler fra mindre treff, breisladdkonkuranser, burneringer og utstilling. Hvis alt går som Berserk ser for seg, blir 2020 året de virkelig får vist seg frem.
– Ja, vi satser høyt i 2020 og håper å dra hjem en del store pokaler, sier Ole Peter Vatn.
I tillegg til å kjøre på Gatebil, stiller de i år med fire biler i Norwegian Drift Championship (NM) og to biler i Iron Drift King i Tyskland.
– Vi stiller også mannsterke på Gatebil, som alltid, bekrefter Vatn.
– Høyt på ønskelista står Gatebil Drift Series, men vi får se hva det blir til. Målet er i alle fall å stille med to lag i Super 3.
Her er et bilde fra Super3 på Gatebil i fjor:
– Satans bra crew!
Trønderne i Berserk stilte i fjor med hele 40 mann i campen på Våler.
– I tillegg til oss som kjører, har vi et satans bra crew, som jobber og står på for oss hele tiden, påpeker Vatn.
– Vi gleder oss veldig til sesongstart! Det er rart at lukten av svidd gummi og iskalde dusjer savnes fem minutter etter at man har dratt fra Gatebil, men dette er det absolutte høydepunktet for oss hver sommer.
Her er bilparken til Berserk Racing anno 2020:
BMW E92, Vegard Meland:
Bilen ble hentet i England i 2017. Original veibil som er ombygd til en venstrestyrt driftebil med det som må til for å lisensiere.
– Planen var å få kjørt i 2019, men planen gikk i dass!
Årsmodell: 2007
Motor: BMW N54 helsmidd rekkesekser med Precision singelturbo
Effekt: 720 whp. 900 Nm.
Drivverk: 6-trinns original manuell girkasse, Motiv motorsport clutch, sveisdiff med sviktstålakslinger
Innvendig: Custom bur
Body: Liberty Walk look
Hjul: Japan Racing JR11 Gold
Planer for 2020: Satser på å få banket bilen mest mulig i løpet av sesongen, samt deltakelse på gatebil Våler og Rudskogen.
– – – – – – –
Toyota Supra, Ole Peter Vatn:
Bilen ble hentet på Vinstra høsten 2018. Ny motor bygges for 2020-sesongen. Specliste på motor er laget av RFS Performance og nytt oppsett kommer på ca. 900 whp.
Årsmodell: 1998
Motor: Toyota 2JZ VVT-i 3-liters rekkesekser, RFS spec.
Effekt: 670 whp. (øles nå til 850 whp.) 890 Nm.
Drivverk: Midvalley dogbox, 3-platet Tilton clutch, 4″ rett mellomaksling og den store diffen til Supra
Chassis/bremser: Wisefab, Big Brake kit, rørramme foran og bak
Innvendig: Veltebur, pedalboks, alt av sikekrhetsutstyr
Body: Breddet glassfiber-chassis
Hjul: Japan Racing JR11 levert av Tempe Dekkservice
Planer for 2020: NM-serien, Iron Drift King i Tyskland, Gatebil i Norge og Sverige, mulig Volrace i Spania.
– – – – – – –
BMW E92 M3, Marius Svorkås:
Bilen er tidligere kjørt av Joakim Johnsen og ble overdratt til Marius høsten 2019. En fullblods driftebil som er kjørt av Joakim gjennom flere sesonger på Gatebil. Kun små ting og personalisering gjenstår.
Årsmodell: 2008
Motor: Toyota 2JZ 3,4-liters rekkesekser, Brian Crower
Effekt: 830 whp.
Drivverk: G-Force GSR dogbox, OS Giken Clutch, modifisert BMW M3 diff.
Chassis/bremser: Originalt BMW M3 chassis, BMW M3 bremser, rørramme foran, Wisefab foran og bak, doble kalipere bak
Innvendig: Linnerud bur, alt av nødvendig skkerhetsutstyr, Atech stoler, gjennomførte detaljer for å få en helhet i bilen
Body: Liberty Walk look
Hjul: 59 North Wheels D-055
Planer for 2020: NM-serien, Iron Drift King i Tyskland, Gatebil i Norge og Sverige.
– – – – – – –
Nissan S14A, Eivind Samskott:
Bilen ble hentet våren 2019 og var da ferdig bygget og race ready. Sesongen 2019 var preget av tullefeil og målet for 2020 er å kjøre mest mulig, uten tull. Kjølesystem og el-anlegg oppgraderes i vinter.
Årsmodell: 1998
Motor: Chevrolet LS2, 6-liters V8 med kompressor
Effekt: 750 hk.
Drivverk: G-Force 4-trinns girkasse, Winters Quick Change 10″ diff, Wisefab foran og bak.
Chassis/bremser: Rørramme foran og bak, store bremser med doble kalipere bak
Innvendig: Veltebur og alt nødvendig sikkerhetsutstyr
Body: Alt av karosseri i glassfiber, glassfiber bredding
Hjul: 8,5×18 og 9,5×18 med gateslicks
Planer for 2020: NM-serien, Gatebil i Norge og Sverige, 2Fast, trening.
– – – – – – –
BMW E46, Trond Einar Grøset:
Bilen ble kjøpt i 2018med defekt topp som skulle fikses, men endte med helsmidd 2JZ i stedet. Testing sesongen 2019. Bygger nå bur og skal stålbredde bilen og jøre den klar til lisens før sesongstart.
Årsmodell: 2004
Motor: Helsmidd Toyota 2JZ 3-liters rekkesekser med Precision 6870 turbo
Effekt: 900 whp. 1.060 Nm.
Drivverk: BMW 530D girkasse med Tilton 2-plata rally-clutch og BMW M3 diff.
Chassis/bremser: HSD understell, T-Parts styrevinkel, Polley i alle fôringer. Brembo Big Brake foran og OEM M3 bak
Innvendig: Custom WRC bur med “litt ekstra”, Sparco stoler og QSP seler
Body: Stålbredda til M3-look
Hjul: GSP D22
Planer for 2020: Få kjørt mest mulig og få deltatt på flest mulig treff.
– – – – – – –
Volvo 242, Tor Kristian Halvorsen:
Bilen har vært i sjåførs eie i mange år og vært gjennom en rekke endringer på motor, gir og understell de siste årene. Oppsettet er nå tilfredsstillende.
Årsmodell: 1981
Motor: Toyota 2JZ 3-liters rekkesekser med Precision 6466BB turbo
Effekt: 877 whp. 1.115 Nm.
Drivverk: BMW 530D 5SPD girkasse, ABC Clutch kit, custom BMW M6 mellomaksling, E60 M5 diff.
Chassis/bremser: K-Sport Drift understell, ombygd Volvo 740/TXR forstilling, BMW E60 M5 bakstilling
Innvendig: Custom sydd interiør, OMP stoler, seler, ratt og pedaler
Body: ZG 2″ og 2,75″ skjermbreddere, plastlamper,carbonluke og Skyline R34 GTR vinge
Hjul: GS Hypertrack 9,5×17
Planer for 2020: Kjører ikke konkurranser, men satser på Gatebil, Verdal, Frøya og eventuelt andre treff som frister.
– – – – – – –
Toyota Supra, Petter Wåtland:
Bilen ble kjøpt seinsommeren 2017. Kun kjørt trening og på lukkede arrangement. Bilen skal breddes litt før sesongstart og motoren er ute for overhaling.
Årsmodell: 1997
Motor: Toyota 2JZ GTE 3,4-liters med smidd innmat og portet topp
Effekt: 830 whp. 1.050 Nm.
Drivverk: G-Force dogbox, Tilton 3-plata clutch, custom GKN mellomaksling, original Supra diff. og Wisefab
Innvendig: Fullt bur, FIA-godkjent
Body: Glassfiber bredding, Lexan ruter
Hjul: Zito Astro felger
Planer for 2020: Delta på større arrangement, Gatebil eller NM-serien.
– – – – – – –
Publisert 22. januar 2020.
NEXT GATEBIL: