Helt rått å vinne Breisladden!

Tekst: June Elise Marlén

25 år gamle Øyvind Bogen fra Skiptvet stakk av med seieren under Breisladd-konkurransen på Rudskogen forrige helg. I sin tredje sesong som drifter vant han over sine store forbilder, Ørjan Nilsen og Joakim Johnsen.

LINK: Resultater Breisladd finale

– Det var helt utrolig å slå Ørjan og Joakim i finalen! Jeg hadde et lite håp, men det var helt rått når jeg skjønte at jeg vant, sier Øyvind.
– Jeg har sett opp til dem, så det var gøy å stå over dem på seierspallen.

Øyvind stakk også av med førsteplass i kvalifiseringen til Gatebil Drift Series fredag, og endte på andreplass i Top 16 på lørdag.

Foto: Yngvar Brekke

Øyvind var lenge med som mekaniker for fetter Emil Bogen, men så fikk han lyst til å sette seg bak rattet selv. I 2015 kjøpte han seg en Nissan 200SX som ble plukket fra hverandre den påfølgende vinteren, og så bygget sammen igjen slik Øyvind ville ha den. Det innebar blant annet å gjøre bilen så servicevennlig som mulig. Alt elektrisk ble koblet på nytt, det ble sveiset inn rørramme foran og bak, byttet understell og dempere, motoren ble overhalt og kjølesystemet oppgradert. I tillegg ble det montert Wisefab bak.

– Da jeg kjøpte bilen var det bare Wisefab foran, forklarer Øyvind.
– Å ha Wisefab bak gir mye bedre feste og justeringsmuligheter.

Den mest utslagsgivende endringen Øyvind har gjort er imidlertid å gå over til å kjøre på Tri-Ace semi-slicks.

– Det går ekstremt mye fortere, sier han.
– Vi har veldig godt grep i bilen! Vi hadde aldri fått til dette hvis vi ikke var trygge på at vi har gode dekk.

Øyvind gjorde det også bra på Rudskogen i juli, med en fjerdeplass i Breisladd VM og en tredjeplass i Super3 med Team Symetra ZF Racing, sammen med Andreas Øvergaard og Joachim Waagard.

– Endelig fungerer det, konstaterer Øyvind (til høyre i bildet).
– Jeg har brukt litt tid på å lære meg å kjøre denne bilen. Den går en del fortere enn tidligere, noe som også gjør det litt vanskeligere enn før å holde en perfekt linje. Jeg må kjøre mer agressivt, men nå begynner det å sitte!

Øyvind vil spesielt trekke frem tre kompiser som har stått på for å få bilen ferdig; Simen Johansen, Simen Unnerud og Fredrick Grønlund. I tillegg vil han takke alle i Team Symetra.no Racing, samboer og spotter Cecilie, mamma Karin, sjefsmekaniker David, spotter Hedda og teamkompis Andreas Øvergaard. Neste sesong håper 25-åringen det åpner seg muligheter for kjøring i utlandet.

– Jeg og Andreas har lyst til å ta et steg ut. Drift Masters, som er tilsvarende EM i drifting, er et mål som ikke er helt uoppnåelig, konkluderer han.

Foto: Yngvar Brekke

ØYVINDS NISSAN 200SX S15:

Årsmodell: 1999
Motor: 2JZ 3 liters rekkesekser fra Toyota
Effekt: 750 HK, 1030 NM
Drivverk: 530D girkasse fra BMW og GTR V-spec diff og aksler
Understell: Wisefab foran og bak
Dempere: BC Coilovers foran og bak
Bremser: Skyline GTR foran og bak, doble calipere bak
Sponsorer: Symetra, Tri-Ace Drifting Norge, Sunoco, Race Suport, Lukoil, VS Motor, BilXtra Askim, Reisetsted, Rakkestad Slangeservice

Øyvind Bogen Drifting på Facebook
@oyvindbogendrifting på Instagram

Årets siste Gatebil-festival arrangeres i Sverige på Mantorp Park. Klikk på bildet under for mer info om arrangementet: