BYGDE BIL I BESTEFARS ÅND

19. november 2019/June

Bilen Cato har bygget er på mange måter et resultat av alle timene han brukte sammen med bestefaren sin som liten. Det var bestefar som åpnet dørene til en verden av hestekrefter, fart og spenning for Cato, som alltid har vært interessert i bil og motor. Bestefaren var også med da dette prosjektet ble påbegynt.

– Jeg tror bestefar ville syntes at dette var kjempestas! Jeg tror han hadde vært stolt, sier Cato.

Bestefaren til Cato lever fortsatt, men får ikke lenger med seg så mye av  det Cato driver med.

Jordebil som 14-åring

Cato Aalborg tilbrakte deler av barndommen på Finstad i Eidsvoll, med besteforeldrene bare 500 meter unna.

– Bestefar tok meg med på mye, som å lage olabil, bygge om sykler og trehjulinger, skru traktor og så videre, forteller Cato.

– Da jeg var 14-15 år gammel kjøpte jeg meg min første bil. Den ble brukt som jordebil og skruobjekt.

Siden den gang har Cato tilbragt et tusentalls timer i garasjen og skrudd fra hverandre og bygget opp igjen mange biler, både for seg selv og andre.

Petimeter

I 2003 var Cato på Gatebil for første gang. Det var Rudskogen, det var sommer, det var sol, det var dekkrøyk og hestekrefter. Og det var Nissan, masse Nissan.

– Jeg syntes det var så gromt, husker Cato.

– Og så ble det bare sånn. I 2012 kjøpte jeg min egen.

Bilen Cato kjøpte var en 200SX S13, men før han tok den i bruk, ville han bygge den radikalt om.  Cato ville ha en fullblods driftingbil, strøken og med masse hesterkrefter. Han ribbet den derfor helt ned, før han møysommelig bygde den opp igjen.

– Jeg har brukt nesten seks år og noen tusen timer på å ferdigstille bilen, sier Cato.

– Jeg har gjort alt selv, og betalt alt selv. I tillegg er jeg perfeksjonist, kanskje litt petimeter, derfor har det vært et tidkrevende prosjekt. Jeg er ikke førnøyd før det er strøkent!

Kjører på Gatebil

Bien har fått Rocketbunny V2 bodykit, RB26 motor med 1.052 hester og 1.126 Newton med tørrsump og Borg Warner turbo, datasprut fra MoTeC og MoTeC C127 dashlogger.

– Bilen er veldig responsiv og har et bra register. Jeg har fått fjernet alle barnesykdommer og rusk og begynner å bli veldig fornøyd med oppsettet, bekrefter Cato.

Bilen har allerede blitt kjørt en del på Gardermoen i forbindelse med driftetreningene der. Nå venter en sesong med masse kjøretid på Gatebil.

– Ja, den skal brukes både i NM og på Gatebil, bekrefter Cato.

– Neste prosjekt blir antakelig en Skyline med skilt, og en gokart eller en liten bil til sønnen min.

SPEC. NISSAN 200SX RB26:

Understell/drivverk:

  • Wisefab foran og bak
  • XYZ 330 mm. Big Brake kit foran og bak
  • XYZ håndbrekk med Wilwood pumpe
  • XYZ drift spec. coilovere
  • Skyline GTR differensial, drivaksler og nav bak
  • RB25 girkasse
  • Custom mellomaksel
  • Whiteline stabstag bak
  • 100 mm. spacere
  • 20 stk. felger
  • Alt i understellet er pulverlakkert
  • Bolter er glassblåst og eloksert på nytt
  • Luftjekker i gulvet bak

Motor/relatert:

  • CP custom stempler med coating
  • Carillo råder
  • Nissan N1 veiv, ny fra fabrikk
  • Custom kammer fra VS motor
  • ATS Carbonetic treplatet clutch
  • Bygd om til trigger på veiv og kam
  • Toppen porta av VS Motor
  • MoTeC M130 motorstyring
  • MoTeC M127 dash logger
  • Motor ledningsnett fra VS Motor
  • Røde Audi R8 coiler
  • Doc Race grenrør
  • Borg Warner EFR9180
  • To stk. 44 mm. TiAL wastegates
  • Griffin alu. radiator
  • Alt av slanger og  fittings fra Fragola
  • Bremset  til 1052 hk./1126 Nm. i benk hos Vidar Strand:

Eksteriør: 

  • 50 mm. bredda skjermer foran og bak med Rocket Bunny redding på utsiden
  • Rocket Bunny kit: Fanger, bredere, vinge, skjørt
  • Lexan ruter
  • Rørramme foran

Interiør:

  • Sparco stoler
  • QSP firepukts belter
  • QSP ratt med snapoff
  • OMP elektrisk sentralslukker
  • Linnerud bur

NEXT GATEBIL: