Torsdag 24.01.2019: June Elise Marlén
NB! Bildegalleri og spec. nederst i saken!
Bilen er opprinnelig en 1988-modell BMW E30 318i.
– Jeg fikk tak i denne som et helt nedplukka, nesten rustfritt karosseri i slutten av 2011, men jeg hadde så mange baller i lufta da, så jeg hadde ikke tid til å holde på med den, forteller Odd Gunnar Kjøniksen, som solgte bilen videre til broder’n våren 2012.
– Han ville bare bygge en billig banebil av den for å kunne være med å kjøre litt på treff, men han rakk ikke å gjøre så mye med den før han omkom i en trafikkulykke i september 2012.
I 2013 bestemte Odd Gunnar seg for å bygge den opp som en grom bil, til minne om broren.
Og grom har den blitt, selv om noe arbeid gjenstår:
Foto: Privat
Alt av ombygginger på karosseriet har Odd Gunnar gjort selv, nesten ingenting er lenger uendret eller originalt.
Han startet med å bygge bredding, for å få bilen til å se mer brutal ut.
– Det er mye bredding å få kjøpt på markedet, men jeg ville ha noe som gjør at bilen skiller seg litt mer ut, så jeg bestemte meg for å lage dette selv. Først laget jeg delene i stål, så laget jeg former av delene og støpte opp nye deler i carbon og glassfiber.
Foto: HP Media
Odd Gunnar har kappet ut mye av karosseriet, laget ny og større girkassetunnel for å få plass til girkasse og dobbel eksos og bygget rørramme foran og bak. Bilen har kraftig bur fra tårn til tårn og taket er kappet for å lage luftinntak til kjøling baki.
– Det har vært mye jobb, og enkelte ting har blitt omgjort et par ganger for å få et resultat jeg er fornøyd med, sier Odd Gunnar.
Begge foto: Privat
Dørene er byttet ut med dører av glassfiber og det er satt inn Lexan ruter. Fanger, koffertlokk og c-stolperamme er laget i glassfiber, og en god del innvendige detaljer i carbon, som dashbord og fotplater, dørpaneler, sideplater og skillevegg til bagasjerom. Rattaksel og styring er ombygd med elektrisk servo og kortstyring. Bakstillingen er hentet fra E34 M5. Hjulkasser og fjærtårn er også ombygd og forstillingen er ombygd for bedre sving.
– Valg av motor var lenge usikkert. Jeg hadde lyst på V10, men budsjettet sa nei, så jeg kjøpte en M3 s50b30. Så kom jeg plutselig over en V10 M5 på Vestlandet til en grei pris, så da dro jeg sporenstreks over og handlet den, forteller Odd Gunnar.
– Så var det og få bygget twinturbo. Grenrør, innsug, intercooler og det meste utvendig på motoren har jeg laget selv, med godt samarbeid med Vidar Strand på VS motor. Vidar står for også for maskinering og bygging av alt innvendig i motoren, motorstyring og strømstryring, mapping og så videre.
Begge foto: Privat
Odd Gunnar er 35 år gammel og bosatt i Trøgstad. Han er utdannet mekaniker og har jobbet på bilverksted i 13 år. I fire av disse har han drevet eget bilverksted.
– Nå jobber jeg som maskinoperatør på borerigg for horisontal boring, meddeler han.
– Jeg har alltid hatt interesse for alt som durer og går, og hadde min første jordebil som 13-åring.
Odd Gunnar har også vært med på Gatebil helt fra starten, og har tidligere kjørt en blå BMW E60 med S50B30 turbo og 800 hester, en Audi 90 Quattro med 850 hester og en Toyota Soarer med 300 hester.
Foto: Andreas Harrisson/DriftZone
– Det er vanskelig å si hvor lang tid jeg har brukt på dette bygget, sier Odd Gunnar.
– Det er et prosjekt jeg har holdt på med i fem år, og fokuset er å få den så strøken som mulig. Jeg har prøvd å velge deler som holder god kvalitet og som jeg håper også vil gjøre dette til en holdbar bil. Noen barnesykdommer kommer det sikkert til og være i starten, men jeg får ta denne sesongen som en test og se om det er noe som jeg vil endre på og forbedre fremover.
Det som gjenstår nå er å få motoren ferdig, samt noen småting her og der.
– Det ser lyst ut med tanke på å bli ferdig til sesongstart, konkluderer han.
Foto: Privat
Planen til Odd Gunnar er å få kjørt på de fleste Gatebiltreffene i år, samt å få deltatt på noen E30 meets.
– Jeg håper å lage bra show ute på banen, og planen er også å delta i Breisladden. Målet er å hevde meg i toppen, blant de store gutta.
Odd Gunnar håper å få bremset bilen til opp mot 1.400 hester og tror broren hadde syntes at bilen er tøff.
– Jeg tror han hadde hatt jævlig moro av å være med å kjøre den når den blir klar.
Spec:
Motor (ikke ferdig ennå):
- Custom laget grenrør i 321
- 2 stk. Precision 6266 Gen2 turboer med v-band inn/ut
- 2 stk. 48 mm. Precision Wastegate
- 2 stk. 3 tommer eksos og 2 stk. 4 tommer enderør, et ut på hver side foran bakhjula
- Custom innsug i aluminium med orginale spjeldhus og elektronisk styring
- Custum laget intercooler
- Aluminiumsrør til intercooler med hurtigklemmer
- CNC-frest tørrsump bunnpanne fra VS motor
- Auto Verdi 4-steg tørrsump oljepumpe
- Peterson Fluidsystem oljetank
- Spesialbestilt radiator på mål, montert i bagasjen
- Davies Craig elektrisk vannpumpe
- MoTec motorstyring
- FuelSafe fuelcell
Gir:
- Samsonas 6-trinns sekvensiell girkasse
Understell/bremser:
- E34 M5 bakstilling
- Drivaksler i sviktstål fra PPF
- GS Performance coilovers til E28
- 372 mm. bremseskiver fra D2
- 6-stemplet calipere foran
- 4-stemplet calipere bak
- Tilton 600-serie pedalboks
- OBP håndbrekk
- Tilton bremseveskebeholder
Ekstriør:
- Custom bredding og kanalskjørt av carbon/glassfiber
- M3 c-stolpekasset i glassfiber
- M3 koffertlokk i glassfiber
- Frontfanger i glassfiber av ukjent merke
- Custom laget bakfanger/diffuser
- Lexan ruter
Interiør:
- Kraftig selvbygget bur fra tårn til tårn
- Sparco Pro-ADV stoler
- Sparco 6-punkt seler
- MoTec dashlogger
- MoTec PDM strømstyring
- Carbon dashbord
- Carbon fotplater
- Carbon dørpaneler
- Carbon sidepaneler baki
- Carbon hattehylle og bakvegg
- QSP ratt med snap-off
- Samsonas sekvensiell shifter
- OBP håndbrekk
Felger/dekk:
- 59° North Wheels 11 x 18 bak og 9,5 x 18 foran
- 265/35-18 Zeknova semislicks bak. (Foran uvisst enda.)
Takk til: Familie og alle venner som har bidratt.
Odd Gunnar Kjøniksen på Facebook
@kjoniksen83 på Instagram
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no, så send mail til June eller Bjørn med en gang: june@gatebil.no eller bw@gatebil.no