DRISTIG VALG FOR DRIFTING

30 år gamle Emil Koren fra Skaun i Trøndelag kjøpte sin føste Opel som 11-åring. Siden har han vært innom flere ulike modeller fra den tyske produsenten, før valget til slutt falt på Monza.

– Jeg hadde bestemte meg for å bygge en fullblods bane-/driftebil og visste at jeg trengte skikkelig effekt og rattutslag for å kunne kjøre slik jeg ville. Bilen måtte kunne måle seg med de andre bilene på banen, forteller Emil.

– Monza er en bil jeg liker veldig godt. Dessuten er det en bil ingen andre kjører på banen med, så vidt jeg vet, derfor ble det den.

I skrivende stund ser bilen slik ut:

Emil har kjørt på mindre, lokale treff siden han var 16, og på Gatebil siden 2016, men har aldri hatt en fullblods driftebil før. Kanskje husker du ham i en svart Opel Manta GSI med C20LET motor? Eller i en blå Opel Omega 3000?

– Det kom en kar bort til meg på et av treffene, som mente at kjøringa mi hadde veldig høy underholdningsfaktor. Hadde jeg hatt en ekte driftebil, mente han jeg hadde kjørt fletta av de andre på banen. Den kommentaren satte for alvor fart i planene mine om å bygge bil, opplyser Emil.

Her er et bilde av Emil i Opel Manta GSI:

Foto: Iver Rofstad

I dag er Monza en bil det ikke er så mange igjen av. Emil fant til slutt et eksemplar hos en bekjent på Agdenes i 2015. Bilen var en GSE-utgave med originale Recaro stoler, differensialsperre og treliters motor med 180 hester.

– Den var i sånn middels stand da jeg kjøpte den, og det passet meg veldig bra, for da fikk jeg ikke så dårlig samvittighet for å bygge banebil av den, sier Emil.

Bilen ble etter hvert demontert og karosseriet sandblåst under og i motorrommet, sånn at Emil kunne starte med blanke ark.

– Utfordringen er at det ikke finnes noen “bolt on”-deler til bilen, forklarer Emil.

– For eksempel forstilling og tannstang er hentet fra Nissan 200SX. Det måtte kappes i filler og sveises sammen igjen for å få det til å passe.

– Diffen er tilpasset og montert fra en M5, gearboksen er fra 530D, fortsetter Emil.

– Det jeg tror kan bli litt morsomt med denne bilen er at den absolutt ikke kommer til å se ut som en driftebil. Jeg har ikke tenkt å ha plastbreddere og slikt på den, selve karosseriet skal breddes litt foran og bak og bilen skal lakkeres rød med svarte detaljer. Jeg tenker også å bruke Opel-motor, noe som ikke er så vanlig. Det blir i så fall en 3-liters 24V fra Omega 3000, en rekkesekser på 204 hester originalt. Eventuelt vurderer jeg Lotus Omega, men det er samme motor egentlig, bare at deler på 3,6 liter. Uansett finnes det ikke flust av race-deler som passer, så det meste må tilpasses.

Her kan du ta en nærmere titt i motorrommet:

– Jeg er spent på hvilke tall Borg Warner-turboen gir på denne motoren, sier Emil, som har gode erfaringer med Opel-motoren fra tidligere. Sammen med nevøen Ole Kristian Lefstad har han nemlig også bygget en Omega 3000 som ble bremset til 1.026 hester. Med denne har Emil og Ole Kristian kjørt mye, både på Gatebil Våler og Rudskogen og på ACR (Arctic Circle Raaceway) og bilen har virkelig blitt lagt merke til, blant annet laget Kaj Alver og Gatebil Magazine denne bildeserien av Omegaen:

Men i 2020 blir det altså endelig Monzaens tur til å vise seg frem på banen.

– Den skullle jo vært ferdig for lenge siden, nå er det bare å brette opp ermene og jobbe for å få den ferdig til sesongstart, konkluderer Emil.

– Jeg håper bilen fungerer slik den er tenkt, at den kjører sånn som jeg vil. Og så håper jeg den ser clean ut og får den finishen jeg har tenkt.

Her er noen flere detaljer fra byggeprosessen:

Emil håper andre også vil synes det er gøy å se at en slik bil kan brukes på den måten han har tenkt å bruke den, som en kombinert racing- og driftingbil.

– Jeg håper jo at den blir lagt litt merke til, sier han beskjedent.

Du kan føge Emil Koren og Monzen på sosiale medier:

Emil Koren på Facebook

@emilkoren på Instagram

@highnlowperformance på Instagram

SPEC. EMILS MONZA:

Merke og modell: Opel Monza GSE

Årsmodell: 1984

Motor: C30SE Turbo/C36GET

Drivverk: 530D, M5 diff.

Chassis/bremser: Wilwood bremser, custom understell

Innvendig: Bur og bøttestoler

Body: Planer om å bredde i stål

Hjul: OZ Futura 17″

Takk til: Tålmodig kjæreste og alle som er med og hjelper til med skruing og andre ting som må ordnes.

– – – – – – –

Publisert 20. januar 2020. Artikkelforfatter: June.

NEXT GATEBIL: