Anna Sand Skjærbekk

  • Hvor lenge har du drevet med motorsport?

– Jeg er på andre sesong i år

  • Hvordan har veien vært frem til der du er i dag?

– Det har vært en bratt læringskurve! Det er klart at det har vært hardt og sinnsykt mange timer i garasjen. Men det har vært moro! Det å kjøre på bane falt ganske naturlig. Det ligger mange timer trening bak!

  • Hva betyr Gatebil for deg?

– Gatebil er jo en av årets beste arrangement. Jeg har vært mye på Gatebil som publikum men å være på Gatebil med egen bil er noe helt annet! Har i mangemange år sittet på tribunen og drømt om å få delta i Gatebil Extreme. På Gatebil får jeg veldig mye trening, vi får testet forskjellige oppsett som man ikke rekker på andre arrangementer, så dette er gullverdt kjøretid! Miljøet er bare SINNSYKT, så inkluderende og ikke minst morro!

  • Største prestasjoner på banen?

– Største prestasjonen jeg har på banen er jo at jeg kom sammenlagt på 3. plass i NM i GT4 i fjor. Jeg husker også et løp jeg kjørte hvor jeg var av banen 2 ganger og datt flere plasser bakover men allikevel klarte å komme meg inn på en 3.plass. Og jeg må også nevne det å få starte i et sånt felt som Gatebil Extreme er ganske rått!

Erfaring fra andre typer bilsport?

– Nei. Når jeg var yngre kjørte jeg en del Motocross

  • Hvorfor driver du med motorsport?

– Jeg driver med motorsport for den driver meg, rett og slett! Spenningen og oppturene er helt fantastisk!

  • Hva kjennetegner deg som sjåfør?

– Gode sporvalg og respekterer grenser. Men samtidig kan være noe tøff og veldig bestemt

  • Kan du beskrive teamet ditt?

– Teamet mitt består av meg, Terje (far), Patric (samboer) , Lars (kompis) og Magnus (kompis). Vi har våre spesialiteter som sammen fungerer veldig godt!

  • Interesser utover motorsport?

– Det er generelt bil det går i.

  • Hva slags bil har du?

– Jeg har en BMW E36 M3

  • Og litt tekniske data: Modell, Motor, HK, Fuel, Gearbox, Vekt, Dekktype

– BMW E36 M3 1994 modell som er bygd på Prodrive. Vi har tatt et motor bytte nå slik at det sitter en S54B32 i den med Maxecu. Vi skal i helgen kjøre på E85 for første gang. Det sitter vanligvis 250hk på hjulene, men for Gatebil nå så har vi håp på omkring 300hk på hjul. Det sitter da en DCT girkasse i den, som da går som en type sekvensiell kasse. Bilen veier 1266 ink fører. Vi kjører på Toyo R888R

  • Når kjøpte/ bygget du bilen?

– Bilen ble kjøpt i 2012 av far. Den sto i garasjen urørt til våren 2021, da vi bestemte oss for at jeg skulle få prøve å kjøre NM med den.

  • Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.

– Far kjøpte bilen egentlig litt som en tilfeldighet, vi prøvde den ett par ganger på bane i 2012. Motoren raste og bilen ble satt bort i årevis. Vi tok frem igjen bilen fordi jeg hadde mast veldig lenge om å få kjøre den, så vi satte den i stand for å egentlig selge, men jeg endte opp med å kjøre full NM sesong 2021. Det ga veldig mer smak for meg, så vi satset i år også men dessverre med mye bil trøbbel.

  • Hvorfor denne bilen?

– Det er denne bilen fordi det er den jeg har og utgangspunktet er veldig bra. Det er ikke mange Prodrive bygde biler, og ikke minst en BMW e36m3! Jeg liker veldig godt denne bilen, god å kjøre men også ikke minst drit kul

  • Hva har du gjort med den?.

– Til sesongen i år har vi gjort store oppgraderinger. Vi har oppgradert så å si det meste, for å nevnte noe : Byttet ut noen gamle dempere til Intrax coils, bygget om hele forstillingen slik at den er mer som en Super Touring, girkasse (DCT) i stedet for H giring, datasprutet var av merket DTA som vi nå har byttet ut til et mye mer moderne som heter Maxecu, Byttet til en kortere utveksling. Jeg har jo også helfoliert den siden jeg jobber med det, så her kan man regne med nytt design hvert år!

  • Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?

– Det har vært motor, vi har tatt 3 S50B32 motorer denne sesongen, samt brukte halve sesongen på å få DCT kassen til å fungere optimalt!

  • Videre planer med bilen?

– Planene for bilen denne vinteren er å få på noe bredding og få på noen bredere hjul

  • Hvem har vært den største støtten for deg?

– Største støtten er fra faren min uten tvil, men også familie og samboer! Jeg får også utrolig mye støtte fra folk som følgere meg på sosiale medier og sponsorer

Takk til:

– Familien, venner, sponsorer og ikke minst heiagjengen. Uten dem hadde det ikke vært mulig å drive med en slik hobby som sluker både tid og penger!