DRIVER

Age
68

Raised
Orust, Sweden

Lives
Hälla Henån, Sweden

Status
Married

Education/proffesion
Building competition cars at Tibue in Vårgarde

Personal vechicle
Audi A4 Quattro, Audi S3

Follow Börje Hansson

Börje Hansson begynte som kartleser i rally som 17-åring, men da Hansson ble bilsyk, fungerte det dårlig. Da han fikk lappen begynte han å kjøre rally selv, med en VW boble 1302, noe som gikk mye bedre. Siden har det blitt blant annet bakkeløp, rallycross, og gressklipperracing. I rallycross kjørte han også med den nevnte bobla, som da var kompressormatet, noe som var ganske unikt. Bobla ble også brukt da Hansson debuterte i racing i 2004, og helt til han for første gang stilte i den hvite Audien i 2010. Hanssons beste prestasjon i Gatebil Extreme er en tredjeplass sammenlagt i 2018.

Hansson beskriver seg selv som en rolig sjåfør, som svært sjelden er oppfarende eller sint. Han tar stort sett ting som det kommer. At det ble racing for Hansson handler om en kombinasjon av fart, miljø og utfordringer. Han synes det er herlig å kjøre fort, og han liker å utforske sporvalg. Dessuten verdsetter han at racing er mye renere enn rally og rallycross. Han setter pris på at bilen ikke blir så skitten, og at vaskejobben etterpå blir mindre. Teamet består av Hansson og kompisen Kjell.

Gatebil for Hansson er først og fremst et veldig trivelig arrangement, hvor man treffer mange hyggelige mennesker og får kjøre mye bil! Målet hans for 2019 er å komme blant topp fem i Gatebil Extreme.

CAR

Team:
Team Börje och Kjell

Race number
8

Car model
Audi ur-Quattro

Engine
Audi 2.2 l. 5 cyl. 20V

HK
780 Hp. / 820 Nm.

Fuel
Gasoline

Gearbox
6-speed sequential, padde shift

Weight
1160 Kg.

Type of tyres
Yokohama

Börje Hansson kjører en Audi ur-Quattro. Bilen har et tidligere liv som rallycross-bil i Norge, og da Hansson kjøpte den i 2005 var den bare et rullende chassis, uten motor og girkasse. Den var i generelt dårlig stand, men var uten rustskader.

Hansson har brukt fem år og 4.000 arbeidstimer på å bygge om bilen til en racingbil. I 2010 kunne han endelig begynne å testkjøre. I 2018 raste han imidlertid girkassa på Mantorp i september og måtte kjøre de siste rundene på vekselvis andre- og sjettegir. Hansson håper å få montert inn ny girkasse før 2019-sesongen.

Sponsorer: Orust motor, Tibue, Reklamtjänst

Takk til: Kjell Andersson og Thomas Lennstrand Tibue