DRIVER

Age
57

Raised
Nøtterøy, Norway

Lives
Nøtterøy, Norway

Status
Married

Education/proffesion
CEO Maxxol Norge AS, car engineer

Personal vechicle
Lexus RX 400H, BMW M3 E92

Follow Henning Tveten Eriksen

Henning Tveten Eriksen bygde sin første banebil i 2005, men kjørte i flere år uten å konkurrere. Først da sønnen fikk interesse for drifting ble han i 2013 introdusert for Gatebil. Eriksen og sønnene bygde sammen opp den syregrønne Maxxol Supraen, som har gått mangfoldige runder både på Våler og Rudskogen. I 2018 tok Eriksen steget inn i organisert racing og debuterte i Gatebil Extreme.

Eriksen har alltid hatt en drøm om å kjøre på bane og teste sitt eget potensial og hvor fort han kan kjøre. Selv om racingkarrieren foreløpig er relativt kort, har han alltid vært dedikert til bil. Teamet hans består av ytterligere tre sjåfører; begge sønnene, samt yngstesønnens kjæreste og samboer.

Gatebil er for Eriksen en arena for både alvor og festligheter. Han tar racingen seriøst, men passer også på å ha det gøy på treff, og setter pris på et godt miljø mellom alle deltakerne. Eriksen håper på en topp 10-plassering i løpet av året, samt å komme under 1:30 på Rudskogen.

Eriksen er en aktiv mann som i flere år også har drevet med sykling, både i terreng og på landevei. Han har 11 starter i Birkebeinerrittet og to i Trondheim-Oslo. Ellers betyr et aktivt båtliv mye for ham om sommeren.

CAR

Team:
Team Boost Racefuel

Race number
200

Car model
Toyota Supra

Engine
3 l. 6 cyl. inline, turbo

HK
750 hp. / 900 nm.

Fuel
Boost Racefuel E100 Etanol

Gearbox
Sellholm 5-speed sequential

Weight
1400 kg.

Type of tyres
Yokohama (dry), Michelin (wet)

Henning Tveten Eriksen kjører en Toyota Supra for Team BOOST Racefuel. Bilen anså han som et godt utgangspunkt for en rask racerbil, da han kjøpte den i 2015. Bilen hadde Linnerud bur og et bra understell, men manglet motor og gir.

Eriksen bygde ny motor med portet topp, smidde stempler og råder fra Jonus Racing, Garret turbo og MaxxECU. For sesongen 2019 er bilen dessuten bygget om med Boost Motorsport Aerokit for å få plass til 280/300 slicks. Bilen skal utvikles videre så langt økonomi og ferdigheter tillater.

Eriksen har tidligere deltatt i Gatebil med en Alfa Romeo GTV 1750.

Sponsorer: Boost Racefuel, Jonus Racing, Turbo1, Sign1.

Takk til: Mathias T. Eriksen, Sebastian T. Eriksen, Jonus og Marcelo Adrian Garcia