DRIVER

Age
45

Raised
Høybråten, Norway

Lives
Rælingen, Norway

Status
Married

Education/proffesion
Electrician

Personal vechicle
RAM, E Golf, M550

Follow Jan Øivind Ruud

Jan Øivind Ruud begynte sin motorsportkarriere med rally i 1996. Siden den gang har han kjørt en rekke forskjellige biler og vært en del av Gatebil siden 1999. Hans største prestasjon på banen så langt er en tredjeplass sammenlagt i Gatebil Extreme i 2016, pluss noen andre- og tredjeplasser i løp.

Ruud beskriver seg selv som en sjåfør med en noe hissig kjørestil, som liker best å jage plasser. Han elsker fart og spenning i konkurranse med andre, og får “sykt kick” av å konkurrere på banen. Teamet til Ruud er en sammensveiset guttegjeng som er fokuserte og målbevisste i drømmen om å oppnå best mulig resultater.

Ruud beskriver Gatebil som en flott arena for å profilere seg selv og sine sponsorer. Han mener Gatebil er den råeste serien å kjøre i, med et bredt spekter av ulike sjåfører og biler. Ruud håper å komme blant topp tre sammenlagt i Extreme i 2019.

Når han ikke driver med bil eller racing, trives Ruud i nærkontakt med alt annet som brummer og bruker fossilt brennstoff, i følge ham selv. Båt, vannscooter og snøscooter står høyt på prioriteringslista.

CAR

Team:
Team RR

Race number
103

Car model
Stealth B7

Engine
Chevrolet SB 2.2 small block, 6,3 l. V8 suction engine

HK
750 hp. / 800 nm.

Fuel
Fuse fuel E98R

Gearbox
Hewland 6-speed squential

Weight
980 kg.

Type of tyres
Yokohama 330/710-18 (back), 300/65-18 (front)

Jan Øivind Ruud kjører en Stealth B7 som han kjøpte inn fra England i 2012. Da valget falt på denne bilen var det først og fremst for å ha en bil ingen andre hadde maken til.

Da Ruud kjøpte bilen var den overhodet ikke race ready. Han har brukt over 2.800 timer på tilpassing og produksjon av deler. I dag har bilen NASCAR motor, Hewland sekvensiell girkasse, treveis justerbart understell, bremser i carbon, eksos i titan, karosseriet er laget i tørr carbon, tillett seter laget av KEVLAR Carbon, bilen har paddle shift, Autronic datasprut og svært mange hjemmelagede deler. Videre har Ruud planer om mer aero, ABS og en del finjusteringer for å optimalisere bilen.

Ruud har tidligere deltatt i Gatebil med en Sierra Cosworth, Nissan S15, BMW E30 DTM, BMW E36, M5 Taxi/NASCAR, Nissan GTR 34/NASCAR

Sponsorer: Tjeneste Formidling, Elektriker Gruppen AS, Corigo, Oslo Låsservice

Takk til: Kristine Ruud, Daniel Løvlien, Andreas Solli, Henning Hottran, Bjørn Ohme, Jørn Hansen