Joachim Haugenes

Hvor lenge har du drevet med drifting?

– Jeg startet med drifting sent i 2017 med en BMW E30. Jeg fikk driftingkurs i julegave, og kort tid etterpå dro jeg avgårde for å kjøpe min første driftebil.

Hvordan har veien vært frem til der du er i dag? 

– Det startet med kjøring bare for gøy, men har de siste årene utviklet seg til å bli mer seriøst og mer profesjonelt enn det som egentlig var planen for 6 år siden når jeg kjøpte min første bil.

Hva betyr Gatebil for deg?

– Gatebil betyr utrolig mye for meg. På Gatebil fikk jeg oppleve drifting for første gang, og jeg har blitt tatt godt tatt imot fra dag en både av førere og funksjonerer. Gatebil er årets høydepunkt, god steming, mye kjøring og gode venner samlet på en og samme plass.

Største prestasjoner på banen?

3.plass NDC runde 2 2021
3.plass super3 2021
3.plass GDB vålerbanen 2022
3.plass Breisladden Gatebil Mantorp 2022
(ja jeg samler tydligvis på 3 plasser, men TEAM RYMAX kvalifiserte som nr 1 på gatebil i 2022, det var også utrolig kult!)

Erfaring fra andre typer bilsport?

– Når det kommer til bilsport har jeg kun prøvd drifting, og stor trives med det. Det finnes mange andre sporter som også virker utrolig kule, men det finnes kun 24 timer i døgnet.

Hvorfor drifting?

– Biler med høy effekt og høyt turtall har alltid vært utrolig kult. Etter jeg først fikk prøvd drifting så var det kun dette jeg ønsket.
Jeg er også i familie med Fredric Aasbø, og derfor ble det nok ekstra lett å gå for drifting fremfor andre bilsport grener.

Kan du beskrive teamet ditt?

– Teamet mitt kan beskrives med et enkelt ord, FANTASTISKE.
For å nå langt i drifting er du avhengi av et stort støtteapparat rundt deg. Uten teamet mitt og alle rundt som både støtter og hjelper hadde jeg lagt hjelmen på hylla for lenge siden.
Teamet mitt feirer med meg, de hjelper meg opp når jeg er nede, de fikser alt jeg ødelegger og hjelper til med planlegging, pakking og service før alle løp.
Takk til Jeanette Lilleødegård, Per Ivar Hansen, Ole Thomas Wiik, John Alexander Haugenes og Øystein Haugenes som er med å gjøre dette mulig!

Andre sportsprestasjoner?

– Der er det lite.
For et par år tilbake så drev min far med båtrace, og etter mange års masing fikk han meg med på å være co-pilot i et båtrace der vi kun skulle kjøre et løp som en gjesteopptreden.
Vi kjørte nøyaktig en runde før båten hoppet opp i luften og landet opp ned i vannet, så vi kom naturlig nok på sisteplass. Men jeg fikk pokal, og det er min eneste pokal fra noen andre idrettsgrener i voksen alder!

Interesser utover drifting?

– Som de fleste andre så trives jeg sammen med vennene mine, jeg spiller også litt dataspill og trives godt på jobb. Utenom disse tingene så er det for det meste drifting og garasjen det går i.

Hva slags bil har du?

– Toyota GT86-X

Og litt tekniske data: Modell, Motor, HK, Fuel, Gearbox, Vekt, Dekktype

Toyota GT86-X
2JZ GTE VVTI 3.4 liter
1000 hk og 1500 nm
Boost Ravefuel E100
Rymax Lubricants olje og væske på hele bilen
G-Force 101A Dogbox
Winters quickchange differensial
RS-R Suspension
WP PRO brakes
Wisefab foran og bak
265/35-18 og 285/35-18 Westlake

Når kjøpte du bilen?

– Bilen kjøpte jeg av Fredric Aasbø i August 2020.
Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.
– Første test av GT86’n var Toyota trackday 2020, kort tid etter jeg kjøpte den. Samme dagen kjørte jeg bilen av hengeren for første gang, og hadde aldri prøvd den før. Siden den gang har vi prøvd å utvikle bilen til å bli enda bedre enn den allerede var, og tilpasse den til min kjørestil.
Hvorfor denne bilen?
– Jeg ble tidlig forelsket i de første GT86 driftebilene som kom, og det var alltid en fjern drøm og eie en slik. Når muligheten kom så gjorde jeg alt for å oppfylle drømmen min.
Hva har du gjort med den?
– Bilen var jo allerede grom når jeg kjøpte den, men litt jobb har det alikevell blitt.
Vi har nytt design på bilen, og foliert alt på nytt.
Bilen er lakkert i motorrom, bagasjerom og innvendig.
Bilen har gått fra orginal drivstoff tank til radium tank.
Jeg har også oppgradert bakstilling i vinter til quick change diff.
Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?
– Sammenlignet med min forrige bil så er GT86’n helt annerledes. Den har mer grep og en mer aggresiv styring. Dette var nok det mest utfordrende helt i starten.
Videre planer med bilen?
– Akkurat nå er bilen helt som jeg vil ha den. Så planen i vinter er å reparere alt av skader fra årets sesong, pluss en stor service på det som trengs.
Har du noe spesielt navn på bilen din?
– HEX TOYOTA GT86-X
Hvem har vært den største støtten for deg?
– Familie, samboer, venner og teamet mitt!
Tidligere biler i Gatebil?
– BMW E30 med S50B30 turbo motor og 900 hk.

Takk til: 

Suntec AsØstre Agder SparebankRymax LubricantsPromarcHurtigruta CarglassToyota Arendal AsHisøy Auto AsGliddi
WNVLD
Boost Racefuel
Drivlinje & Racing SpesialistenSafecontrolMotass Entreprenør ASLife InvestSam Eyde VGS bilskade lakk og karosseriMonter TvedestrandFiberoptisk.noTvedestrand Elektro A/SKjetil Bringsverd VVS AsTvedestrand Maxitaxi Jørgen PaulsenReidars Trafikkskole ASBrødrene Knutsen Maskin As
SHELL Tvedestrand