Kai Roger Bakken
Kai Roger Bakken har drevet med bilsport så lenge han kan huske og kjørte sitt første løp allerede i 1984. Han kjørte bilcross og rallycross i seks år før han stilte til start i sitt første racingløp i 1990. Kai Roger har markert seg sterkt i Gatebil-sammenheng og har blant annet vunnet seks Time Attack-mesterskap på rad.
Kai Roger beskriver seg selv som en relativt rolig sjåfør med et utpreget konkuranseinstinkt. Teamet hans består for det meste av håndverkere og folk med ulik bilrelatert bakgrunn, som utfyller hverandre godt og som ikke gir opp selv om det går i motbakke.
Gatebil for Kai Roger er et sted hvor man kan kjøre racing på et greit nivå uten at det blir alt for seriøst.
Kai Roger er sportsfantast og følger med på alt av sport. Han påstår at han selv har drevet med stort sett alt av idretter gjennom oppveksten, men at bilinteressen overtok som 16-åring.
- Hvordan har veien vært frem til der du er i dag?
– lang og kronglete , vi har aldri hatt tilgang til store penger eller sponsorer så vi har måttet gå den lange veien med å utvikle og bygge våre biler selv. Tar betydelig lengre tid men er utrolig tilfredstillende når det lykkes . Denne veien medfører ofte at en holder det gående lengre og da det ikke koster mer en det smaker oftest 😊 - Hva betyr Gatebil for deg?
– Et sted med racing på et passe høyt nivå og passe løssluppen stemning - Største prestasjoner på banen?
– Vanskelig å skille men et av høydepuntene var når vi totalskrota Lotusen på frikjøring på morgenen på Mantorp for noen år siden . lagde ny bil på noen timer å rakk en runde som holdt til seier i Time attacken . - Erfaring fra andre typer bilsport?
– starta med vbilcross og rallycross gikk snere over til Racing - Hvorfor driver du med motorsport?
– Gir et passe kontrolert sted for å få opp adrenalinet og å fa ut behovet for farts kick - Hva kjennetegner deg som sjåfør?
– Ganske rolig oftest og med en relativt stor vinerskalle 😊 - Kan du beskrive teamet ditt?
– Et allsidig team som har blitt mindre og mindre med åra så vi er åpne for nye medlemmer som ønsker å lære - Andre sportsprestasjoner?
– Ingen store meritter men var ganske allsidig og har drevet med det meste av sport - Interesser utover motorsport?
– Fotball. Camping og båt
Kai Roger Bakken kjører en 1985-modell Lotus Esprit. Bilen kjøpte han i 2011 fordi han var lei av å se den bakfra i feltet. Han trekker dessuten frem en forkjærlighet for det karakteristiske 80-tallsstuket på bilen.
Bilen til Kai Roger er et rullende prosjekt som det alltid er noe å utbedre på. Kai Roger blir aldri helt ferdig med den. Omtrent alt er endret eller modifisert, bortsett fra hovedrørramma. Kai Roger selv beskriver bilen som en ganske bra hjemmelaget racerbil.
Kai Roger har tidligere deltatt i Gatebil Extreme med en Audi S1, en hjemmelaget Audi Ur-Quattro som forøvrig er bilen sønnen Truls Bakken nå konkurrerer med.
- Hva slags bil har du?
– Lotus esprit og bygger på en Mclaren 650s gt3 - Og litt tekniske data: Modell, Motor, HK, Fuel, Gearbox, Vekt, Dekktype
– Bygd i 1984 motor Audi v8 twin turbo Krb trading edition med alt fra 750 hk og oppover. 6 trinns Hewland gearbox yokohama dekk 300-680-18 og 330-710-18 på 13×18 rays lmp 1 felger sunoco race ethanol e90 og Royal Purple xpr Olje - Når kjøpte/ bygget du bilen?
– Kjøpte en haug med deler i 2012 og begynte å kjøre den i 2013 - Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.
– Et rullende prosjekt hvor snart alt er endret fra vi kjøpte den og som aldri blir ferdig 😊 - Hvorfor denne bilen?
– Hadde sikla på den i mange år når den endelig kom for salg - Hva har du gjort med den?
– Alt untatt å bytte buret /hovedrørramma - Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?
– Å få den å funke på regn. Det funker fortsatt ikke 😊 - Videre planer med bilen?
– Litt små oppgraderinger, er Mclaren som vil bli pri 1 utover - Hvem har vært den største støtten for deg?
– Er vel teamet og sponsorer som har vert med under bygge prosessene - Tidligere biler i Gatebil?
– Rød Audi ur KRB edition og Audi s1 KRB som vi nå har solgt til USA
Sponsorer: KRB Trading, Bildeler.no, IDE systemer, Sunoco, Ankersen Motorsport, Royal Purple Scandinavia, Ebbestad Performance, DK Bilskadesenter, Jahrmann Motorteknikk, Olje- og energisenteret.
Takk til: Truls Bakken, Martin B. Olsen, Jørgen Nedberg, Magnus Nedberg, Christoffer Borge Olsen, Martin Karlsen, Audun Solvold, Anders Weum, Lars Petter Nilsen, Borgar Koppangen, Torgeir Tokvam.