DRIVER

Age
55

Raised
Krokstadelva, Norway

Lives
Steinberg, Norway

Status
Married

Education/proffesion
Car mechanic

Personal vechicle
Audi A8

Follow Kai Roger Bakken

Kai Roger Bakken har drevet med bilsport så lenge han kan huske og kjørte sitt første løp allerede i 1984. Han kjørte bilcross og rallycross i seks år før han stilte til start i sitt første racingløp i 1990. Kai Roger har markert seg sterkt i Gatebil-sammenheng og har blant annet vunnet seks Time Attack-mesterskap på rad.

Kai Roger beskriver seg selv som en relativt rolig sjåfør med et utpreget konkuranseinstinkt. Teamet hans består for det meste av håndverkere og folk med ulik bilrelatert bakgrunn, som utfyller hverandre godt og som ikke gir opp selv om det går i motbakke.

Gatebil for Kai Roger er et sted hvor man kan kjøre racing på et greit nivå uten at det blir alt for seriøst. Han har likevel et seriøst mål om å vinne Gatebil Extreme i 2019.

Kai Roger er sportsfantast og følger med på alt av sport. Han påstår at han selv har drevet med stort sett alt av idretter gjennom oppveksten, men at bilinteressen overtok som 16-åring.

CAR

Team:
Team KRB Racing Motorsport

Race number
51

Car model
Lotus Esprit

Engine
Audi 4,2 l. V8 twin turbo

HK
Adjustable from 680 hp. / 800 nm.

Gearbox
Hewland LWS 6-speed sequential

Weight
1255 kg.

Kai Roger Bakken kjører en 1985-modell Lotus Esprit. Bilen kjøpte han i 2011 fordi han var lei av å se den bakfra i feltet. Han trekker dessuten frem en forkjærlighet for det karakteristiske 80-tallsstuket på bilen.

Bilen til Kai Roger er et rullende prosjekt som det alltid er noe å utbedre på. Kai Roger blir aldri helt ferdig med den. Omtrent alt er endret eller modifisert, bortsett fra hovedrørramma. Kai Roger selv beskriver bilen som en ganske bra hjemmelaget racerbil.

Kai Roger har tidligere deltatt i Gatebil Extreme med en Audi S1, en hjemmelaget Audi Ur-Quattro som forøvrig er bilen sønnen Truls Bakken nå konkurrerer med.

Sponsorer: KRB Trading, Bildeler.no, IDE systemer, Sunoco, Ankersen Motorsport, Royal Purple Scandinavia, Ebbestad Performance, DK Bilskadesenter, Jahrmann Motorteknikk, Olje- og energisenteret.

Takk til: Truls Bakken, Martin B. Olsen, Jørgen Nedberg, Magnus Nedberg, Christoffer Borge Olsen, Martin Karlsen, Audun Solvold, Anders Weum, Lars Petter Nilsen, Borgar Koppangen, Torgeir Tokvam.