Ole Morten Davanger

Hvor lenge har du drevet med motorsport?
Siden 2015.

Hvordan har veien vært frem til der du er i dag?
Lang, tøff, hard med både oppturer og nedturer.

Hva betyr Gatebil for deg?
Alt. Motorsport interessen startet med gatebilfilmene fra 2003-2007 og drømmen om å være en av gutta med en rå bil. Et fantastisk miljø med fantastiske mennesker. Dette er familie nr 2.

Største prestasjoner på banen?
Vunnet Norgescup 2015,
Norgesmester i 2018,
flere pallplasser og seiere i både Nm og på Gatebil, med Super 3 seier i 2024 som definitivt høydepunkt.

Erfaring fra andre typer bilsport? 
Ingenting

Hvorfor driver du med motorsport? 
Det gir en enorm glede, mestringsfølelse, adrenalin og ikke minst miljøet i drifting.

Hva kjennetegner deg som sjåfør?
Er ikke opp til meg å avgjøre tror jeg… men stabil, aggressiv, god flyt og glad i en fest 🙂

Kan du beskrive teamet ditt? 
Ikke blant de største, men står på- engasjert og villig til å bidra. En sosial og morsom gjeng som er utrolig gøy å ha med seg på tur.

Andre sportsprestasjoner?
Lite.

Interesser utover motorsport? 
Trener på sats for å holde kroppen mest mulig skadefri etter mange år med mye jobbing etc.

Hva slags bil har du?
Toyota GT 86

Og litt tekniske data: Modell, Motor, HK, Fuel, Gearbox, Vekt, Dekktype.
2JZ supra motor, ca 1050hk/1300NM. Boost Racefuel E100, Samsonas 5trinns sekvensiell girkasse, wintersdiff, custom drivlinje, 1410kg inkl fører.

Når kjøpte/ bygget du bilen? 
Startet å bygge i 2019 mens vi kjørte siste sesong med Skyline vi hadde. kjørte første sesong med GT86 i 2020.

Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.
Har vært en testbil i Tyskland for Toyota, ble ribbet totalt ned, bygget om så godt som alt.

Hvorfor denne bilen?
Alltid synes det har vært en tøff bil, potensiale i den er veldig bra også måtte det bli en toyota etter vi fikk avtale med Toyota Norge i 2019.

Hva har du gjort med den?
Totalt bygget om. Større motor og oppgradert drivlinje, wisefab understell, feal suspension coilovers, store bremser, radiator og radium fuelcell baki, Fullt HGK bodykit ++++

Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?
Å finne balansen mellom kjørbarhet og aggresivitet. Tok to år med justeringer før den var lettkjørt og aggressiv på samme tid.

Videre planer med bilen?
Sørge for at motoren holder i noen år, ellers er bilen bygget med alt av deler fra øverste hylle så det er lite behov for oppgraderinger.

Har du noe spesielt navn på bilen din? 
Ingenting- kom gjerne med tips?

Tidligere biler i Gatebil? 
Nissan 200sx S13, Nissan Skyline R34

Takk til:
Alle samarbeidspartnere, teamet, venner og andre som stiller opp for at ting skal gå rundt, arbeidsgiver som er fleksibel og ikke minst kjæresten min som støtter og stiller opp når hun kan.