Ole Morten Davanger

Hva betyr Gatebil for deg?
Gatebil betyr utrolig mye. Gatebil har bidratt til å dra igang min bilsport-, driftinginteresse og “karriere” . Det var Gatebilfilmene 2002-2005 som fikk opp interessen for motorsport og banekjøring, de filmene har jeg sett sikkert 100 ganger. Jeg var på gatebil en del ganger fra jeg fikk lappen, kjørte på både gamle rudskogen og vålerbanen før jeg til slutt bygget den lilla R34 Skylinen jeg kjørte med fra 2014-2019. Deltatt på det meste av gatebil siden 2014 og har ikke tenkt å gi meg med det 😄

Hva har vært din største prestasjon i løp?
Norgesmester i Drifting i 2018, 2.plass NM ifjor. Har en del seiere og pallplasser i løp i både NM og Gatebil, bl.a 3.plass i Super 3 ifjor.

Hvem har vært den største støtten for deg?
Det er flere. Min samboer først og fremst, mine samarbeidspartnere som har direkte medvirkning til at jeg er der jeg er idag og at jeg kan satse slik jeg gjør, og mine trofaste mekanikere og gode venner, Andreas og Lasse. Andreas (aka mulldog) er teamsjef og har vært med på alt mulig sprell siden 2017, fra løp i Riga og motorbytte på løp i sverige, til iskalde kvelder i garasjen.

Hva er planen din for 2022 sesongen?
Det blir NM i drifting, det blir masse gatebil og Gatebil løp, også får vi se om det dukker opp noe muligheter utenlands eller andre artige ting. Nettopp hatt et artig filmprosjekt på sørlandet sammen med Haugenes.

Hvorfor valgte du denne bilen?
Bilen ble valgt etter vi inngikk samarbeid med Toyota Norge- Kjørte tidligere en lilla Nissan Skyline R34.

Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?
Å bli vant til å kjøre den- bilen er veldig aggressiv og “snappy”, og det har tatt tid å justere ting riktig og bli vant til den.

Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.
Den har gjennomgått full makeover. Total nedribbing, kappet vekk alt som kan kappes vekk av overflødige ting og materiale. Fia veltebur, større girtunnell og ombygget bak for radiator og fuelcell baki bagasjerom. Alt er bygget om eller byttet ut. Eneste som er igjen av orginal bil er selve chassiset, speil, dørhåndtak og lykter. Tilpasning til nye deler og mye jobb for å få ting slik vi vil ha det mtp lav vekt, servicevennlighet og ikke minst showfaktor.Alt har vært laget med de tre tingene i bakhodet. Alle delene på bilen skal se bra ut, selvom de ikke synes.

Har du noe spesielt navn på bilen din?
Ingen navn på bilen men er åpen for gode forslag. Den bør jo få et navn?

Hva på bilen har du jobbet med før den kommende sesongen?
Overhaling av toppen på motoren, ny travers bak og bakstilling etter en del kollisjoner ifjor, ellers en solid og grundig service og sjekk på hele bilen. En god runde på karosseri utv.