DRIVER

Age
32

Raised
Dovreskogen, Norway

Lives
Dombås, Norway

Status
Domestic partnership, three children

Education/proffesion
Entrepreneur

Personal vechicle
Audi A6 3L TDI Quattro

Follow Robert Sletten

Robert Sletten er oppvokst med bil og motor, men begynte ikke med racing før han var 18. Da kjøpte han sin første banebil for å kjøre på Gatebil, en Ford Escort MK2 bakkeløpsbil med sugemotor. Siden den gang har han deltatt med flere forskjellige biler og i 2017 kjøpte han sin første bil for Extreme. Slettens foreløpig beste prestasjon på banen er tiden 1:32.5 på NM-løp på Rudskogen (på kalde dekk, red. anm.).

Sletten mener selv han har et konkurranseinstinkt av en annen verden og at han er en utpreget fokusert sjåfør. Han leser det som skjer på banen og evner godt å planlegge og gripe muligheter. Teamet hans består av venner og kjente som har tid til overs. Han håper å få med seg et fast team etter hvert.

Gatebil betyr noe helt spesielt for Sletten. Han var på treff allerede som 15-åring og bestemte seg tidlig for at han ville bli en del av Gatebilfamilien. Han er fast bestemt på å komme seg opp på pallen en dag, men regner med at han trenger litt tid på seg for å få bilen til å fungere optimalt.

Sletten driver sitt eget firma og bruker ellers mye tid sammen med familien. I sine yngre dager var han flink til å kaste ball, og vant flere gull på det.

CAR

Team:
Sletten Racing

Race number
142

Car model
BMW E36 GTR Turbo

Engine
2.9 L. 6 cyl. turbo

HK
780 hp. / 870 nm.

Fuel
E85

Gearbox
6-speed M3

Weight
1150 kg.

Type of tyres
Yokohama supersoft

Robert Sletten kjører en BMW E36 GTR Turbo. Etter mange runder i tenkeboksen fikk han endelig kjøpt bilen i 2017 og kjørte den for første gang på bane på Rudskogen i september samme år. Han har stor tro på at bilen kan levere gode resultater når den blir klar.

Bilen er i utgangspunktet en 2,5 liters M50B25 rekkesekser fra BMW, fullsmidd, men med annen veiv, som gjør den til rundt 2,9 liter. Bilen har store dyser, Precision turbo, PPF innsug og motorfester, Life Racing datasprut og PDU, samt skjerm fra Plex Tuning. Frem mot sesongstart 2019 vil Sletten få fronten på bilen noe ned ved å bygge ned fangeren, bilen skal få nye bremser og bedre opplegg på servo. I tillegg har Sletten et ønske om etter hvert å sette inn ny girkasse fra Samsonas eller Sellholm, samt et grommere sett med coilovers.

Sletten har tidligere deltatt på Gatebil med en Escort MK2 bakkeløpsbil, Nissan Silvia S14, Audi 90 (konvertert til bakhjulstrekk), Audi 80 (bygget fra bunnen og konvertert til bakhjulstrekk), Toyota Supra.

Sponsorer: Volden Racing, SJ Profilering og Design, Sletten Anlegg og Transport AS, Dombås Treningssenter og flere privatpersoner som har bidratt.

Takk til: Pål Jensen, Inge Vidar Brustuen, William Jesperson, Kenneth Formo, Kenneth Volden, samboer, mamma og pappa og alle trivelige og hjelpsomme folk som er på treffene.