Ronny Teigen
Ronny Teigen har erfaring fra flere ulike typer motorsport, deriblant offroad, street legal, dragrace og autoslalåm. I 2000 begynte han med racing, og debuterte på Gatebil samme år. I 2009 stilte han for første gang til start i Gatebil Extreme. Teigens deltakelse i Extreme har så langt vært mest trening. Foran 2019-sesongen er imidlertid bilen mer ferdig og han satser på å kjøre bortimot full sesong.
Teigen beskriver seg selv som en rolig og avbalansert sjåfør, men som elsker fart og spenning. Når han er på banen kobler han ut alt annet og har kun fokus på kjøringen. Teamet til Teigen består av broren Kjetil, mekaniker og alt mulig-mann Rune Petterson, kona Silje, som tar seg av ungene, lager mat og passer på at alle i teamet har det bra, samt sønnen Mathias og nevøen Eskil, som er med som junior-crew.
Gatebil er årets høydepunkt for Teigen, som har deltatt aktivt hvert eneste år siden 2000. Målet for 2019 er å forbedre egne tider og klatre oppover på resultatlistene.
Når han ikke bygger bil eller kjører racing setter Teigen stor pris på familielivet, og trives godt i båt på sjøen om sommeren.
- Hvordan har veien vært frem til der du er i dag?
– Har vært på Gatebil siden 2000 , så de er altid høydepunkt og reise på gatebil , prøver og få med oss så mangen som mulig i løpet av sesongen , de begynte med fri kjøring , så ble eg med i extreme i 2009 . - Hva betyr Gatebil for deg?
– Gatebil er helt unikt med de gode samholde og atmosværen , ingen racing er i nærheten til de Gatebil er 🤩👍🏻 - Største prestasjoner på banen?
– Beste plassering er en 4 plass i extreme løp, og noe 5 og 6 plasser
- Erfaring fra andre typer bilsport?
– har kjørt, litt GT 3 i Racing nm, gokart, street Leagel, Drag Racing, autoslalom, Is kjøring, Offroad .
- Hvorfor driver du med motorsport?
– synes de er utrolig gøy , givende ,spenning og Adrenalin Rush . samt de sosiale er hyggelig , spessielt på Gatebil
- Hva kjennetegner deg som sjåfør?
– er vell stort sett en rolig og avbalansert sjåfør, som kjører for og ha de gøy og utvikle meg selv .
- Kan du beskrive teamet ditt?
– Teamet mitt : Pit’n Bros Racing Team :Består av meg og bror min Kjetil Teigen som sjåfører i Gatebil Extreme , samt barna mine Mathea og Mathias Teigen som kjører Gokart. Mathias skal til neste år og prøve seg i formula Basic.
Vi har med oss Mekaniker : Rune Petterson og Vidar Røstbø , og kona mi Silje Teigen.
Vi har og med oss JR Crew som er : Mathias Teigen, Mathea Teigen, Eskil Teigen Risløv og Magnus Ånneland Teigen, de er med og hjelper til .
- Andre sportsprestasjoner?
– vunnet noen løp i Street Leagel bad boy klassen, Offroad og Autoslalom, drev og litt med Roing i ungdommen, rodde Dobbelsculler, men aldri vært noe stor idretsmann 😅
- Interesser utover motorsport?
– liker og tilbringe tid med familen min, vi liker og reise mye , liker oss godt i usa 😎🇺🇸
På sommeren er vi mye på sjøen i båt og kjører vannscooter , om vinteren er vi gjerne på hytta på fjellet med ski og snøscooter kjøring,
Helgene går ofte med til gokart trening med ungene. Vi er en motorsport familie så går ofte i tinge med motor 😅
- Hva slags bil har du?
– no kjører eg en Porsche 996 Gt 3 Cup , men har fortsatt camaroen eg har hatt hele tiden og planen er og kjøre med den igjen og kanskje allerede neste sesong , vi får se litt hva tide strekker til .
- Og litt tekniske data: Modell, Motor, HK, Fuel, Gearbox, Vekt, Dekktype
– Porsche 996 Gt3 cup er en 2002 mod , motor en 3,6 Gt3 mezger motor , 380 hk , går på vanlig 98 blyfri pumpe bensin, gearkasse 6 trinn H giret. Veier ca 1200 kg, BBs Senter bolt felger med yokohama slicks. Oppgradert med Proflex Coilovers. Front splitter og dive plates fra Tooth composites.
– Camaro z28R er en 1973 modell, som er mye modifisert, eneste som er igjen av orginal bilen er vell storsett looken, small block motor med procharger F1 R kompressor, Dart Race block, callies stroker veiv for kompressor, pauter råder, Je stempel, AFR Topper, autronic sprut, seøøholm MPG sequential girkasse, carbon mellom aksel, Ford 9’’ prisme hylse, alu senter del, Gripper Diff, Race Products flytende stikk aksler med camber og spissing på stiv hylse, AP Racing DTM bremser, NTM Felger, carbon vinge, carbon splittere og interiør.
- Når kjøpte/ bygget du bilen?
– kjøpte camaro i 2000
– kjøpte porsche i 2021 .
- Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.
– Porsche kom til Norge i 2010 fra England der den starter livet i Porsche cup, så eida av en familie som brukte den som trackday bil før den kom til Norge. Har ikkje vært kjørt så mye i Norge, ble solgt til Bergen gått noe klubb løp her i landet.
– Camaro er opprinnelig en Norsk bil med skilter som er blirt utviklet over mangen år, den er fortsatt ikkje ferdig, blir nok aldrig de, altid noe som kan forbedres og endres på 😅
- Hvorfor denne bilen?
– Porsche kom eg over den litt tilfeldig, gav er bud på den og fikk den så billig eg måtte bare kjøpe den. Så har eg og altid hart sansen for porsche. Så de passa bra. Så er den jo og veldig drift sikker.
- Hva har du gjort med den?
– Porsche var egentlig i god stand, men hadde et forferdelig livery design 😅 så de første eg gjorde var og fjerne dekor og får designet nytt hos Wennevold design. Og montert dette. Har og hatt ute motor og gir og gått over dette og byttet ut div rundt på bilen. Hatt coilovere på overhaling / Service i England. Fikset opp felger da disse var slitt. Service på bremser, montert ekstra stol og seler, har og satt på front splitter og dive plates foran for litt ekstra downforce.
– Camaro har vært plukket ned til minste molekyler og bygget opp igjen, flere ganger 😅
- Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?
– var litt nytt og sette seg inn i med porsche Boxer motorer, men er en lett skrudd og lett servet bil . Så ikkje noe spessielt utfordrende .– Camaro har de vært myyye utfordringer med, da eg begynte bygge denne bilen var de ingenting og få kjøpt ferdig til denne, alt måtte lages og tilpasses, så denne bilen er full spekket med egen designede patenter og løsninger 😅
- Videre planer med bilen?
– planen med porsche er og ha den noen lunde som den er og ikkje gjøre store endringer pga de er en Orginal Cup bil. Den er og veldig drift sikker som den er no, tenkte litt og utvikle den videre med mer effekt, men har holdt igjen pga den er så driftsikker som den er, og de har vært veldig behagelig og bare ‘’bytte hjul og fylle fuel’’ . Vil eg skru kan kjøre camaroen, der er de som ofte altid noe og ta tak i, har hatt mer kjøre tid med porsche på 1,5 år en eg har hatt med camaroen på 10 år 😅🥴 - Hvem har vært den største støtten for deg?
– de må være den snille kona mi Silje Teigen som lar meg holde på med dette , og er med på stortsett alle løpa og synes de er kjekt ho og , da er med mye enklere og holde på med dette 👍🏻😃 Ho er helt Unik ❤️
Takk til :
-Alle team medlemmene i Pit’bros Racing Team :
Rune Petterson, Vidar Røstbø, Silje Teigen, Kjetil Teigen, Mathias Teigen, Mathea Teigen, Eskil Teigen Risløv, Magnus Ånneland Teigen .
-Reigstad Brødrene i RR composit Og J3D
– løo Lakk og Løye
– Kungsäter Race Awnings
Sponsorene våre :
Husnes Pit-Stop service as
Husnes pit-Stop eiendom as
Teig Holding
Sandnes motorsport
Porsche center Bergen
Bilxtra
Profilera
Eni
Reins Maskinering
Knapphus energi
BGU bilrekvisita