DRIVER

Age
40

Raised
Husnes, Norway

Lives
Husnes, Norway

Status
Married, two children

Education/proffesion
Car mechanic, runs Husnes pit-stop service AS

Personal vechicle
BMW X6, VW Transporter

Follow Ronny Teigen

Ronny Teigen har erfaring fra flere ulike typer motorsport, deriblant offroad, street legal, dragrace og autoslalåm. I 2000 begynte han med racing, og debuterte på Gatebil samme år. I 2009 stilte han for første gang til start i Gatebil Extreme. Teigens deltakelse i Extreme har så langt vært mest trening. Foran 2019-sesongen er imidlertid bilen mer ferdig og han satser på å kjøre bortimot full sesong.

Teigen beskriver seg selv som en rolig og avbalansert sjåfør, men som elsker fart og spenning. Når han er på banen kobler han ut alt annet og har kun fokus på kjøringen. Teamet til Teigen består av broren Kjetil, mekaniker og alt mulig-mann Rune Petterson, kona Silje, som tar seg av ungene, lager mat og passer på at alle i teamet har det bra, samt sønnen Mathias og nevøen Eskil, som er med som junior-crew.

Gatebil er årets høydepunkt for Teigen, som har deltatt aktivt hvert eneste år siden 2000. Målet for 2019 er å forbedre egne tider og klatre oppover på resultatlistene.

Når han ikke bygger bil eller kjører racing setter Teigen stor pris på familielivet, og trives godt i båt på sjøen om sommeren.

CAR

Team:
Pit'n Bros Racing Team

Race number
162

Car model
Chevrolet Camaro Z28R

Engine
Chevrolet V8 small block, Procharger F1R compressor

HK
1060 Hp / 1190 Nm

Fuel
Ignite E98

Gearbox
Sellholm MPG, 5-speed sequential

Weight
1390 Kg.

Type of tyres
Yokohama slicks

Ronny Teigen kjører en Chevrolet Camaro Z28R. Han ville ha noe som var ulikt det alle andre bygger på og gikk til innkjøp av denne bilen i 2003. Sakte, men sikkert, har han utviklet bilen til slik den er i dag.

I utgangspunktet er bilen en standard 1973 Camaro Z28R. Etter at Teigen kjøpte den har bilen blitt plukket helt ned opptil flere ganger, og det meste er bygget om. Det er sveiset inn fullt bur, forsterkninger i gulv og understell fra Martz chassis med doble A-armer. Bakstillingen består av Ford 9″ prisme aksling med Mooser sikkakslinger, Strange Engineering senterdel opphengt i egenkonstruert 3-link oppheng med wattlink krybbe og Bilstein custom bygde coliovere. Karosseriet er lettet med dører og skjermer i glassfiber, samt panser, støtfangere, bakluke og interiør i carbon.

Ronny Teigen har tidligere deltatt på Gatebil (frikjøring) med en Corvette C5 Z06.

Sponsorer: Husnes pit-stop service AS, Eni Oil, Polly Motorsport, Dyno Performance, Metro Reklame AS

Takk til: Kona, Silje Teigen, for tålmodighet og lov til å holde på med bil og racing i stor skala, Kjetil Teigen for maskinering og god hjelp, mekaniker Rune Petterson og Ørjan Thorsen for god hjelp, Pål Arvid Blytt (Polly Motorsport), Raimond Nordnes Røssland (Dyno Performance), Eirik Kvåle (yndlingslakkereren), Roger Reigstad for glassfiber og Carbon-arbeid, ENI/Superdekk ved Rune Hjelvik, Wennevold Custom ved Andreas Hoås Wennevold, Metro Reklame ved Gjianni og Stinni.