Stig Bredesen

Stig Bredesen begynte å kjøre på Gatebil i 2004, den gang med en Volvo 940 Turbo. Etter hvert ble det flere Volvoer, før Bredesen begynte å kjøre rally i 2008. I 2011 bygget han en E30 som han debuterte med i Gatebil Extreme i 2015. Nå er det full satsing i Extreme, og hans beste prestasjon så langt er en syvende plass på Mantorp i 2018.

Bredesen mener racing er en analytisk bilsport hvor man lærer utrolig mye om seg selv og bilen, sammenlignet med andre typer bilsport. I tillegg er marginene små, noe som gjør racing til en uforutsigbar sport, hvor endelig plassering ikke er sikker før alle har passert målstreken. Selv mener Bredesen han er en forsiktig sjåfør som ikke tar unødige sjanser, samtidig vil han utnytte maksimalt potensial, både i seg selv og bilen, og bruker mye tid på å studere video av egen innsats etter løpene. Teamet hans har eksistert siden 2005 og er en sammensveiset gjeng med felles interesser og mål.

Gatebil for Bredesen er en unik mulighet til å utvikle seg som sjåfør, å bli god på å løse problemer på en smidig måte, sosialt fellesskap og tilhørighet til den store Gatebilfamilien og, ikke minst, utrolig mye moro! Målet for 2019 er å forbedre seg som sjåfør og se hvor langt opp i feltet det er mulig å komme med en bil som ikke utelukkende er bygget for racing. Bredesen er fornøyd så lenge ingen i samme team kommer foran ham.

Fotball så lenge ut til å være fremtiden for unge Bredesen, men det var helt til han fikk førerkort. Nå er det racing som gjelder, i tillegg til kvalitetstid sammen med familien.

Stig Bredesen kjører en BMW E30 som ble kjøpt inn fra Sverige i 2011. Bredesen mener E30 i utgangspunktet er en velbalansert bil med mye riktig geometri, som gjør den til en svært allsidig bil. Bilen utvikles fortløpende. Målet er å ha en tilnærmet standard bil, men som likevel kan hevde seg godt i Gatebil Extreme.

Karosseriet er mye likt som da Bredesen kjøpte bilen i 2011, ellers er alt bygget om. Målet har vært å bygge en effektiv, stabil og pålitelig bil, men det har vist seg at mye effekt krever omfattende forsterkninger og en mengde custom løsninger for å holde i lengden. Det er dessuten en endeløs mengde arbeid som kreves for å holde bilen driftsklar gjennom sesongen, noe Bredesen mener de har fått til med litt varierende hell. Bilen har smidd motor, Precision 6466 BB turbo, DbW (drive by wire), flatshift, Life Racing F88RX ECU, OS Giken diff, GKN Motorsportdrivaksler og drivknuter, GKN custom mellomaksel og Tilton clutch. Understellet består av ombydgde bærebruer bak, AGK Motorsport forstilling og KW Competition understell.

Bredesen har tidligere deltatt i Gatebil med Volvo 940 Turbo og Volvo 240 Turbo.

Sponsorer: Volden Racing, Hønsen sjåførskole, Hagstrøm Motorsport, JE Engineering, G-Design.

Takk til: Først og fremst samboeren, for uvurderlig tålmodighet og støtte, hele teamet og alle venner som stiller opp med masse hjelp, uansett når det trengs, samt Kenneth Volden for overlegen support og engasjement.