DRIVER

Age
56

Raised
Sandefjord, Norway

Lives
Sandefjord, Norway

Status
Married

Education/proffesion
CEO, various companies

Personal vechicle
Chevrolet Camaro C10 Jeep

Follow Torger Johansen

Torger Johansen har drevet med racing i syv år. Han har tidligere erfaring fra offroad racing på 80-tallet, og var blant de første i Norge som startet med Formula Offroad. I 2013 debuterte han i Gatebil Extreme og i 2018 kjørte han inn til en fjerdeplass i Race 3 på Mantorp, hvilket er hans beste plassering så langt.

Johansen beskriver seg selv som en utpreget sprinter på banen. Med det mener han at han som regel får en god start, men at både bil og fører sliter med å holde følge. Dette håper han det skal bli en forandring på etter hvert. Et team som er svært sultne på å få resultater er bare et av flere ess han har i ermet.

Johansen mener han ikke hadde holdt på med racing i dag, hvis det ikke hadde vært for Gatebil. Han har til gode å finne et tilsvarende inkluderende miljø på andre arenaer og setter pris på å kunne leke med bilen sin på bane uten at det blir alt for seriøst. Målet til Johansen er å kjøre fortere enn i fjor.

Ved siden av racing driver Johansen en del med Pro Touring og har et par koselige, gamle biler som han kjører litt Track Day med om sommeren og på is med om vinteren. Ellers liker han seg godt ute på fjorden eller hjemme i garasjen.

CAR

Team:
Torger's Racing

Race number
14

Car model
Chevrolet Camaro

Engine
LS7 Chevrolet, 8 cyl. compressor

HK
1018 hp. / 1243 nm.

Fuel
98 octane gasoline

Gearbox
SAENZ 5-speed sequential

Weight
1300 kg.

Type of tyres
Yokohama

Torger Johansen kjører en Camaro med drøye 1.000 hester. Bilen ble kjøpt som et rullende chassis i 2011, så alt utenom ramma har Johansen bygget selv. Bygget tar utgangspunkt i en Camaro Cup-bil, for den synes Johansen er finest!

Omlag 98 prosent av bilen har han bygget selv, mener Johansen. Dette omfatter blant annet motor og girboks, samt en hel rekke custom løsninger. Før sesongstart 2019 håper han å få litt mer effekt. Motoren skal også overhales og etter hvert skal det jobbes med forstillingsvinkler.

annonse

annonse