Vidar Frogner

Vidar Frogner startet sin racingkarriere med å kjøre på Trackdays. Etter hvert ble det masse kjøring på Nürburgring, i regi av Raceuniverse.com. Han så snart at han kjørte like fort som mange av racinggutta, og i 2010 dro han derfor til Tyskland og kjøpte sin første løpsbil, en Porsche 993 GT2 EVO. Med denne bilen vant Frogner Extreme-serien tre år på rad, før bilen dessverre brant opp i en tragisk garasjebrann i 2014. I 2015 kjøpte Frogner en 997 CUP, og viste seg igjen som en sterk sjåfør, med en andreplass sammenlagt. I 2017 stilte han for første gang til start i sin nye GT2 EVO2. Bilen er bygget i Frogners eget verksted, med god hjelp fra Finn Hansen, Jens Hanestad og Situne. I løpet av 2017 og 2018 har bilen blitt optimalisert til fingerspissene, med twin turbo, masse custom deler og eget aerokit. I 2019 stiller Frogner til start i det som sannsynligvis er Europas mest ekstreme Porsche 993.

God racing gir Frogner et skikkelig adrenalinkick, han beskriver likevel racing som en fin måte å slappe av på. Han omtaler seg selv som en svært fokusert sjåfør, som er rolig og avbalansert når han kommer i bilen. Han kjører med god sikkerhetsmargin for å unngå skader. Teamet hans består av en samling dyktige folk som synes racing er morsomt.

Gatebil for Frogner betyr, først og fremst, hyggelige mennesker, godt kameratskap og et godt sosialt fellesskap.

Interesser ut over racing er først og fremst trening og familie. Frogner er dessuten en racer på sykkel også, og har NM-sølv og -bronse i landeveissykling.

  • Hvordan har veien vært frem til der du er i dag?

Mye kjøring på TRACKDAY før jeg startet med racing på i 2010. Instruktør for Raceunivers på NURBURGRING i mange år.

  • Hva betyr Gatebil for deg?

Gatebil har betyd mye for mange med motorinteresse. Gjennom etablering av EXTREM SERIEN har de åpnet dørene for EUROPAS råeste bilserie. De har klart å få samlet en gjeng mennesker med bilhobby som fellesnevner som har det moro både på og utenfor banen.

  • Største prestasjoner på banen?

All over banerekord på RUDSKOGEN med 1,195 satt under NM runde på RUDSKOGEN september 2021. ( første bil under 1,20)
NORGES mester i GT+ 2021
3 sammenlagtseier i Gatebil racing serie
3 sammenlagt seier i Gatebil time Attack
Sammenlagt seier i Porsche cup

  • Erfaring fra andre typer bilsport?

GO CART

  • Hvorfor driver du med motorsport?

Fordi jeg synes det er moro, og gir meg kick.

  • Hva kjennetegner deg som sjåfør?

Rolig, og analytisk.

  • Kan du beskrive teamet ditt?

Mye kunnskap, lite og effektivt.

  • Andre sportsprestasjoner?

NM sølv og bronse på landevei sykkel

  • Interesser utover motorsport?

Trening og familie

Vidar Frogner kjører en Porsche 993 GT2 EVO2. Dette er drømmebilen til Vidar, i utgangspunktet en bil tilsvarende den som brant opp i 2014.

Vidar og teamet har bygget om bilen fra en 993 Turbo. Motoren har twin turbo, smidd innmat og en rekke egenproduserte deler, blant annet innsug, intercooler og eksos, bilen har luftstyrt paddle shift, Öhlins TTX understell og Smart Dash instrumentering fra Situne. Frogner og teamet har også hatt mye fokus på utvikling av eget aerokit for maksimal downforce. En rekke deler er spesialdesignet for dette formålet, blant annet oljekjøler, splitter og sideskjørt, motorluke, bakvinge, ny front, forskjermer og panser. Målet med prosjektet er å vise at det er mulig å kjøre fort med en gammel Porsche.

Frogner har tidligere deltatt i Gatebil med Porsche GT2 EVO og Porsche 997 CUP.

  • Hva slags bil har du?

Porsche GT2RS og Audi RS6

  • Når kjøpte/ bygget du bilen?

2015 –

  • Fortell historien til denne bilen siden du fikk den.

Plukket helt ned i molekyler og videreforedlet etter alle kunstens regler. Er i dag verdens raskeste luftkjølte Porsche.

  • Hvorfor denne bilen?

Fordi jeg synes 993 GT2 er en av de råeste bilene jeg kan tenke meg

  • Hva har vært det mest utfordrende med denne bilen?

Å få en gammel luftkjølt Porsche til å hamle opp med chassis biler. ( noe den gjør i dag)

  • Videre planer med bilen?

Ingen spesielle utover å FINTUNE den

  • Har du noe spesielt navn på bilen din?

GT2evo2

  • Hvem har vært den største støtten for deg?

Familie, Team Frogner og alle sponsorene

  • Tidligere biler i Gatebil?

993 GT2 ( Org. fabrikks bil som vant mye i Gatebil før den brant opp i 2014)

 

MER:

Porsche 993 GT2 EVO EXTREM

1100 + HK / 1100 kg (1:1)

  • Motor: 3,6liter luftkjølt
    • 580 -1100 hk
      • 5 stepp, kan justeres mens man kjører.
      • Kjører normalt med rundt 750hk.
      • Powerknapp på rattet = 1100 hk.
    • PAUTER vipper
    • CARRILLO råder
    • Smidd veil fra Porsche
    • Smidde stempler fra MAHLE
    • Egenprodusert spesial innsug
    • Egenproduserte spesial kammer
    • Topper PORTET av Jens Hanestad.
    • Egenprodusert spesial INTERCOOLER
    • EFI EURO 8 motorstyring levert av Ole Bull.
    • 2 x EFR-7163 turboer levert av SVENSK TURBOSERVICE
    • Egenprodusert spesial eksos bygget med deler fra FERRITA
    • Euro 8 motorstyring, Power boks fra EFI –Ole Bull Racing
  • Girkasse
    • 997 CUP, med forsterket drevsats levert av K-M-P Motorsport Products
    • Luftstyrt PADLE – SHIFT levert av EFI – OLE BULL racing
  • Understell
    • Porsche motorsport / 993 GT2
    • ØHLINS TTX spesialtillaget for bilen på ØHLINS i Sverige
    • Chassis er senket 1,5 cm foran og bak.
    • Motor senket 2 cm.
    • Fremstilling er bredda 6 cm. (Egen produserte bære armer i fly aluminium)
  • Dekk & felger
    • Foran: 12 x 18 BBS med 280/ 650 YOKOHAMA SLIKS
    • Bak: 14 x 18 med BBS 330 / 71 YOKOHAMA SLIKS
  • Instrumentering
    • SMARTDASH levert av SITUNE.
    • Powerpanel egendesignet levert av OBR.
  • Chassis
    • 1996 modell 993 turbo bygget om til 993 GT2.
    • Chassis forsterket, sveiset hel bur etc.
    • Bil 3 SCANNET og kjørt i vindtunnel simulator av AMB Aero fra Japan.
    • Bil er så tegnet i 3D hvorpå aerokittet er utviklet for maks DOWNFORCE.
      • Har imidlertid moderert en del for å få den rette design på bilen.
    • Med basis i dette er laget:
      • Spesial utviklet oljekjøler. (Tegnet av SITUNE)
      • Spesial utviklet bensintank. (Tegnet av SITUNE)
      • Spesial utviklet splitter, og sideskjørt.
      • Spesial utviklet motorluke med forsterkninger.
      • Spesial utviklet bak vinge (3 høyder)
      • Komplett ny front (8 cm bredere enn en standard 993 GT2)
      • Spesial utviklede fram skjermer / skjermbredde (e)foran og bak.
      • Spesial utviklet panser med luftutslipp. (Fra midtmontert oljekjøler)
      • Spesial utviklede vann skårete braketter for innfestning av front, bak vinge.
    • Bak vinge er laget av DJ RACECARS. (Del 3)
    • Resten er laget av ELITE PROJECT. (Del. 1, 2, 4, 5, 6)
    • Alle former / rettigheter tilhører Vidar Frogner
    • Alle deler er laget i VACUM støpt CARBON.
    • Bilen har over dobbelt så mye DOWNFORCE som en ny 991 GT2RS
    • Bilen er den mest ekstreme 993 i Europa (verden)
  • Diverse:
    • Instrumentering og motorsport ledningsnett spesialdesignet i bilen av SITUNE.
    • LITEBLOX LB19xx-batteri levert av SITUNE
    • Bosch M4 race ABS.
    • OBR TC.
  • Mål med prosjektet:
    • Vise at det er mulig kjøre fort med en «gammel» Porsche.
  • Oppnådd resultat:
    • RUDSKOGEN – Offisiell banerekord uansett klasse med tiden 1,195
      • Satt i NM finale september 2021
      • Første bil under magiske 1,20
      • Kun F1 bil som er raskere.
    • VÅLER – Banerekord chassisbil med tiden 52

Sponsorer: Situne AS, Svensk Turboservice, Öhlins, Ferrita, Lindberg & Lund, Mobile1, Autolakk, Autotuning, Autoglym, AMB Aero, DJ Racecars, Steinspruten/Ryd’s Bilglass, Gundersen Sportscar, BN.shop.no

Takk til: Finn Hansen, Jens Hanestad, Morten Sivertsen og Ole Andreas Torvmark i SIitune AS, Anders Ringstad, AMB Aero, DJ Racecars og alle andre som har gjort dette mulig. Og sist, men ikke minst, takk til kona, som fortsatt lar meg leke med biler.