Det begynner å bli noen år siden Sierra Cosworth fikk sin renessanse. Det er fortsatt langt mellom de mest strøkne eksemplarene, og de få som finnes tas som regel kun ut på de beste sommerdagene.
Tekst: June Elise M. Sørensen
– Jeg har alltid vært Ford-mann, forteller Daniel R. Dahl, som har en Ford Sierra Cosworth som han bruker mesteparten av tiden sin på, og som er en av disse utstillingsbilene som absoultt ikke tas ut i all slags vær.
– På begynnelsen av 2000-tallet husker jeg jo at det var Cosworth som gjaldt, men jeg hadde verken råd til å kjøpe eller eie en før i 2014, fortsetter Daniel.
I 2014 fikk han altså råd til å kjøpe drømmebilen, en -89-modell Sierra Cosworth.
– Bilen var i relativt bra stand da jeg kjøpte den. Den ble vel importert fra Italia av en samler i 2009, så den var tatt godt vare på, husker Daniel.
– Det var lite rust og slikt på den, men den bar preg av litt lite bruk og en del feil som følge av bare å ha stått, som for eksempel oljelekkasjer og diverse feil på det elektriske. Men alt i alt var det en veldig bra bil, med bare 73.000 kilometer på klokka fra den var ny, og med kun én tidligere registrert eier.
Bilen er en av de 500 siste tohjulsdrevne Cosworh sedan som ble laget, og er en såkalt Executive Edition. Det som var spesielt med disse bilene var at de ble levert med originalt skinninteriør, AC og lakkfargen Flint Grey.
– Min er den eneste som er levert i Diamond White, på forspøsel fra første eier, informerer Daniel.
Daniel måtte slevsagt ta bilen med på langtur, kort tid etter at han kjøpte den. Hvem kan vel motstå det etter å ha ventet 14 år på drømmebilen? Resultatet ble motorhavari i Tyskland.
– Råde og stempel ble kastet ut gjennom motorblokka og lagde et stort hull i sylinder fire, forklarer Daniel.
– Jeg bestemte meg da for at bilen skulle bygges opp igjen med ny original motor, men så begynte snøballen å rulle, som den ofte gjør med bilprosjekter. Og den ble bare større og større. Det resulterte i både grommere motor og girkasse, samt full restaurering av motorrommet og hele undersiden av bilen.
Ny motor ble bygget av en RS500 motorblokk og girkassen ble bygget om til en Tremec TKO 600 med dogshift. Ny differensial ble bygget opp med Eaton sperrediff og alt av fôringer i understellet ble byttet til polyuretan. Bremsene ble overhalt, kjølepakken oppgradert med aluminium radiator, RS500 70 millimeter intercooler installert og MaxxECU datasprut montert. I tillegg ble taket trukket om.
Her er bilder fra byggebloggen:
– Bilen er bygget for utstilling, presiserer Daniel.
– En og annen track day kan det kanskje bli, eller eventuelt street legal dragracing, men ellers mest koseturer i sol og fint vær.
Daniel håper etter hvert også å kunne ta med seg bilen på Gatebil-treff.
– Nå som jeg har flyttet sørover til Fredrikstad, så har jeg veldig lyst til å delta både på utstilling og som publikum, bekrefter den opprinnelige Tromsøværingen.
Nå gjenstår mapping og bremsing av bilen, få farget opp skinninteriøret, få på senk og noen andre felger.
– Helst Compomotive TH1880, presiserer Daniel.
– Jeg blir liksom aldri lei av å holde på med dette. Jeg har holdt på med bil siden jeg var 16 år gammel, og for meg har garasjetid blitt en form for terapi, et pusterom i hverdagen hvor jeg kan koble av og føle meg fri.
Følg gjerne Daniel R. Dahl på sosiale medier:
SPEC. DANIELS COSWORTH:
Bil: Ford Sierra Cosworth sedan
Årsmodell: 1989
Motor: Fabrikksny RS500 motorsport blokk med smidde råder (136,5 mm.) og custom smidde stempler (WRC spec.). Dynamisk balansert på svinghjul. Billet steel bukker med ARP studs.Mahle motorsport lager på råder og rammebukker. Maskinerte oljedyser i blokka under hvert stempel. Høytrykks oljepumpe. Genuin WRC multilags toppakning. Portert og polert topp med flergraders ventilsetekutt. Doble ventilfjører. Catcams 827 kammer på både eksos og innsug. Justerbare kamdrev. Match porta innsug med genuint Hart plenum. Nortech Performance twin scroll grenrør med Borg Warner EFR 7061 turbo. 3 tommer eksos. 70 mm. RS500 intercooler. 50 mm. radiator plus turbocooler (alt fra Airtech Performance). Custom RS500 trykkslanger. Custom RS500 luftfilterboks.
Motorstyring: Maxx ECU Sport. Bosch 1500 cc. motorsport dyser. Honda K20 coil on plug. Flex fuel sensor (så bilen kan kjøres på både E85 og 98 oktan). Turbo speed sensor.
Effekt: Forventet 450-480 whp og 680-700 Nm.
Drivverk: Girkasse bygget om til Tremec TKO goo dogbox med trippel Tilton zinter clutch på et letta 184 mm. race svinghjul. Mekanisk clutch.
Chassis: Standard chassis oppgradert med polyuretan fôringer og Bilstein B6 støtdempere.
Bremser: Oppgradert til slissa/borra skiver med Ferrodo DS2500 klosser og stålomspunnene bremseslanger. Standard størrelse.
Innvendig: Standard sedan skinninteriør.
Body: Standard slik den forlot fabrikken.
Hjul: RS7 Diamond cut 7,5×17
Takk til: Christer Martinsen hos Martinsen motorsport, Lars Rosted hos Maxam Tuning, Jon hos Jonus Racing, samt noen gode kompiser: Even Leonardsen, Morten Halvorsen, Ulrik Sivertsen, Willy Bunes, Geir Inge Paulsen og min bror Marcus Dahl
– – – – – –
Publisert 28. mars 2020
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!
NEXT GATEBIL: