På alle Gatebil festivaler kjøres løp i Gatebil Extreme – Gatebils egen Time Attack og racingserie.
Brian James sponser Extreme:
LES MER OM DELTAKERE 2020 | |
SE RESULTATER |
OM GATEBIL EXTREME:
Gatebil Extreme er Gatebils egen Time Attack og Racing-serie hvor alt fra hjemmebygde budsjettbiler til helproffe tidligere helproffe fabrikksbiler deltar.
Gatebil Extreme følger FIA sine krav til sikkerhet, men ut over dette er det nærmest fritt hva som er lov å gjøre med bilen. Gatebil Extreme ble startet i 2005, og hvert år deltar omlag 50 biler, de fleste fra Norge og Sverige.
2 KONKURRANSER
Det kjøres to konkurranseformer. ‘Time Attack’ (beste rundetid) og ‘Race’ (først i mål). På hver Gatebil festival kjøres det to løp Racing-løp og ett løp i Time Attack, for uten om på den siste Gatebil-festivalen hvor det kjøres ett løp i hver konkurranseform. Totalt 5 løp i Time Attack og 9 løp i Race-cupen.
I Time Attack er banen åpen i 45 minutter hvor det er den raskeste rundetiden hver bil setter som blir tellende på resultatlisten. Man kan velge å kjøre bare 1 runde, eller 18 som er maks tillatt. Alle kan kjøre inn og ut av pitlane/ depot for å bytte dekk og justere på bilen så mange ganger de vil i løpet av de 45 minuttene konkurransen pågår.
I Race er det fellesstart og først til mål. Hvor mange runder varierer på de forskjellige banene. På Vålerbanen er det 10 runder, mens på Mantorp Park og Rudskogen er det 8 runder. Kjøredisiplin i Gatebil Extreme Race skal være noe strengere enn i ordinær racing.
DELTA KUN I TIME ATTACK
Deltakere kan velge å kun kjøre i Time Attack, pluss all frikjøring/ tidstrening for Extreme. Alle som skal kjøre Race må derimot delta i Time Attack, som gir startoppstillingen i Race 1 som kjøres lørdag. Startoppstilling for Race 2 (som kjøres på søndag) er etter den beste rundetiden hver enkelt kjører i race 1 på lørdag, og ikke etter plasseringen i mål.
HVORDAN DELTA?
For å få delta i Gatebil Extreme må man bli invitert/ godkjent av Gatebil. Dette er fordi Gatebil ønsker å ha full kontroll på hva slags biler som kjører i serien. Har du lyst til å delta, eller har du spørsmål, da tar du kontakt med Henrik eller Hans Jørgen hos Gatebil. Henrik: frisak@gatebil.no – Hans Jørgen: hja@gatebil.no
2 gjesteførere som deltok i Gatebil Extreme å Rudskogen juli 2017. I front ser vi litt av Molly Pettit sin Danish Supertourisme bil, foran Yves Meyer fra Sveits i en Nissan GT-R Nismo GT3. Begge planlegger å kjøre Gatebil Extreme på Rudskogen i juli 2018 også.
På bildet over er det like før starten skal gå på Rudskogen. Bilene er ferdig med to oppvarmingsrunder etter ‘pace car’ som har kjørt inn i pitlane (Gatebil M5 taxi bakerst i bildet), og det er klart for rullende start når startlampene over banen slukkes. I beste startspor var Trond Garberg i team Mad Croc sin oransje Lamborghini Gallardo GT3, foran Robin Jonasson i sin hjemmelagde Porsche 918, bygget på en Porsche Cayman. Robin kjørte 5 av løpene og hans far Bosse de 4 andre, og sammen ble de Gatebil Extreme Race Champion i 2017.
Nok en duell mellom hjemmebygget og helproff racingbil. Den sorte er rallycrosslegenden Jan-Hroar Bjørklund i sin vassekte unik original Audi A4 DTM, vært mange millioner kroner. Den hvite er opprinnelig en Audi Ur Quattro, bygget om for Gatebil Extreme og kjørt av svenske Börje Hansson.
Kai Roger Bakken (Team KRB Racing) fra Steinberg utenfor Drammen vant Gatebil Extreme samenlagt i 2015 og 2016. Både Time Attack og Race-cupen. Kai Roger Bakken kjører en Lotus Esprit med V8 twin-turbo Audi-motor. I 2017 vant han Time Attack sammenlagt, men ble nummer 3 i race-cupen.
Selv om løpene i Gatebil Extreme har noe strengere kjøredisiplin enn i andre racingklasser, er det for mange blodig er blodig alvor når starten går. Men på frikjøringen/ trening Extreme er det lov å senke skuldrene å slå seg litt mer løs. Her kjører Gatebil-legende Stian Hafsengen Ford RS200’n til Morten Lerdahl.
Brian James sponser Extreme:
NEXT GATEBIL: