På Gatebil-festivalen på Vålerbanen 20-22 mai ble det kjørt første runde i Gatebil Extreme Time Attack og Race. Og aldri før har det vært mer spennende før starten på en ny sesong.
VÅTT PÅ TIME ATTACK
Fredagen var det grått vær og mye våt bane, men til Time Attack ble det opphold. Banen var fortsatt våt, så de fleste kjørte ut med regndekk.
På Time Attack er banen åpen i 45 minutter og bilene kan kjøre inn i lineup og ut på banen igjen så ofte de vil, for som sikkert nå de fleste vet så handler Gatebil Extreme Time Attack om å sette den beste rundetiden. Det er maks lov å kjøre 18 runder.
Nummer 5 på Time Attack ble fjorårets sammenlagtvinner Kai Roger Bakken i Lotus Esprit. På fjerde kom Tommy Schønberg, en av førerne det hadde vært mye prat rundt før sesongen. Tommy har bygget helt om sin Audi A3 RSR i vinter og satser mer på Gatebil Extreme enn noen gang før. Nummer 3 ble årets mest proffe storsatsing, driftingstjerne Kenneth Moen. Kenneth kjører Team Brian James Trailer sin fantastiske Lamborghini Gallardo GT3. Nest raskeste tid fikk Eivind Bekkeli i Aquila GTR, og vinner av årets første Gatebil Extreme Time Attack ble Marcelo Adrian Garcia i GIK Turbo BMW M3 DTM.
Mest uheldig var fjorårets suverene vinner av Time Attack på Vålerbanen, Jan-Hroar Bjørklund. Bjørklund havnet utenfor banen, og fikk så store skader på sin 2008 Audi A4 DTM at han ikke kunne delta videre.
RUUD TRUET BAKKEN
Lørdag var det race som er fellesstart og først i mål. Startoppstillingen er etter tidene i Time Attack, så aller først var Adrian Marcelo Garcia. Tommy Schønberg, nummer 4 på Time Attack, manglet i feltet når starten skulle gå. På trening tidligere på dagen hadde registerrima på den nye motoren hoppet over, og de som kan litt om motorer vet hvordan det som oftest går da. Motoras. Dette var utrolig synd både for Schønberg og for spenningen i løpet, for mange ventet spendt på hvor rask den “nye” bilen til Tommy ville være mot de andre.
I Gatebil Extreme er det rullende start, og starten var i år flyttet fra langsletta til langstrekket langs depoet.
Marcelo Adrian Garcia tok starten, men ble forbikjørt av både Bekkeli og Kenneth Moen på første runde. Adrian hadde vært ute i sandfella på trening og ødelagt både frontspoiler og diffuser bak, så bilen hadde fått dårligere grep i svingene. Også Kai Roger Bakken kjørte seg raskt opp og frem i feltet og gikk opp i ledelsen. Bak prøvde Kenneth Moen alt han kunne for å henge på, men det var tydelig at Lotusen til Bakken hadde mer effekt og dro i fra Gallardo’n til Moen som “bare” har 600 hester.
Bak Kenneth Moen jaktet Bekkeli, og i full fart kom også Jan Øyvind Ruud i Stelth B7. Rud passerte etter hvert både Bekkeli og Moen, og tok opp jakten på Bakken. Med 3 av 10 runder igjen så det da ut til at stillinen ville bli Bakken, Ruud, Moen og Bekkeli, men da to runder gjenstod hadde Ruud klart å komme helt opp i hekken på Bakken, og nest siste gang nedover langsletta prøvde Ruud en i overkant optimistisk sen nedbremsing som endte rett frem på avkjøring-sonen. Ruud kom seg raskt inn på banen igjen, like foran Moen og Bekkeli, noe som også ble stillingen i mål.
Etter målgang valgte juryen derimot å gi Ruud 10 sekunder tidsstraff for utkjøringen på banen som i følge juryen var i overkant nære Moen og Bekkeli.
Resultatet på årets første Gatebil Extreme Race ble da Kai Roger Bakken, foran Kenneth Moen, Eivind Bekkeli og Jan Øyvind Ruud.
Nummer 5 ble Inge Hansesæter i BMW E46 M3, på sjette kom beste svenske, Robin Jonasson i sin fantastiske Porsche 918, nummer 7 Raimond Nordnes i Ultima GTR, og på åttendeplass kom Håvard Gustad i sin blå Lexus V8 Star med Volvo utseende.
LINK: Neste runde i Gatebil Extreme.
Neste Gatebil festival og løp i Extreme: