NY RÅTASS: FORD FOCUS RS!

Med denne modellen, setter Ford virkelig standarden en gang for alle. Den tredje generasjonen av Focus RS kommer i 2016, og skal for første gang selges på alle kontinent.

Det aller mest vesentlige nyheten, er at den kommer i AWD, altså firehjulstrekk. I motsetning til forgjengerne som kun ble levert som grevlinger (fwd), har Ford endelig skjønt hva entusiastene vil ha. I tillegg til dette, får den en 2,3-liters firesylindret-motor med over 320 hestekrefter. Det er den samme motoren som kommer i nye Ford Mustang senere i år, bare med en oppgradering.  En sekstrinns manuell girkasse tar kreftene videre.

Ryktene skal ha det til at den vil kunne kjøre 0-100 på under 5 sekunder og opptil 70 prosent av kraften kan sendes til bakhjulene!

fordfocusrs-03-1

Utseende kan vi også like, den er enda mer muskuløs med en sintere framtoning. Ny front med større grill, og større luftekanaler i sidene som tilfører kjøling til bremsene. Bak har RS fått en ny større diffusor som optimaliserer luft fra under bilen og redusere luftmotstanden, og inneholder doble høyytelses- eksospotter.

nieuwe-ford-focus-rs-heeft-322-pk

Denne Focusen blir bil nummer 30 i rekken med RS-emblemet. RS står for Rallye Sport og det er ikke hvilken som helst modeller som får lov å farte rundt med denne logoen. Vi kan for eksempel nevne  RS200 fra 1984,  Sierra RS Cosworth 4×4,  Escort RS Cosworth og Escort RS2000 4×4 som alle er blitt legendariske biler i historiebøkene.

ken block gatebil rs
Ken Block var selvskreven gjest på avdukingen i Tyskland.
Det har vært en rekke mennesker innblandet i utviklingen av denne bilen, der i blant Gymkhana kongen og hans Ford Performance ingeniører. De var antagelig en av de største pådriverne til firehjulstrekk til denne nye bilen.
– Med 70% kraft på bakhjulene, så vil denne bilen gi MYE moro, forteller Block.

Ford-Focus-RS-9

Den originale Focus RS fra 2002 hadde en 2.0-liters turbomotor med 215 HK mens andre generasjon hadde 305 hk. Nå er det rett og slett enda grommere! Produsenten lover et langt lavere forbruk enn forrige modells 2,5-liters femsylindrede motor kunne skilte med.

Se avdukingen her:

You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.

More Information