Med denne modellen, setter Ford virkelig standarden en gang for alle. Den tredje generasjonen av Focus RS kommer i 2016, og skal for første gang selges på alle kontinent.
Det aller mest vesentlige nyheten, er at den kommer i AWD, altså firehjulstrekk. I motsetning til forgjengerne som kun ble levert som grevlinger (fwd), har Ford endelig skjønt hva entusiastene vil ha. I tillegg til dette, får den en 2,3-liters firesylindret-motor med over 320 hestekrefter. Det er den samme motoren som kommer i nye Ford Mustang senere i år, bare med en oppgradering. En sekstrinns manuell girkasse tar kreftene videre.
Ryktene skal ha det til at den vil kunne kjøre 0-100 på under 5 sekunder og opptil 70 prosent av kraften kan sendes til bakhjulene!
Utseende kan vi også like, den er enda mer muskuløs med en sintere framtoning. Ny front med større grill, og større luftekanaler i sidene som tilfører kjøling til bremsene. Bak har RS fått en ny større diffusor som optimaliserer luft fra under bilen og redusere luftmotstanden, og inneholder doble høyytelses- eksospotter.
Denne Focusen blir bil nummer 30 i rekken med RS-emblemet. RS står for Rallye Sport og det er ikke hvilken som helst modeller som får lov å farte rundt med denne logoen. Vi kan for eksempel nevne RS200 fra 1984, Sierra RS Cosworth 4×4, Escort RS Cosworth og Escort RS2000 4×4 som alle er blitt legendariske biler i historiebøkene.
Ken Block var selvskreven gjest på avdukingen i Tyskland.
Det har vært en rekke mennesker innblandet i utviklingen av denne bilen, der i blant Gymkhana kongen og hans Ford Performance ingeniører. De var antagelig en av de største pådriverne til firehjulstrekk til denne nye bilen.
– Med 70% kraft på bakhjulene, så vil denne bilen gi MYE moro, forteller Block.
Den originale Focus RS fra 2002 hadde en 2.0-liters turbomotor med 215 HK mens andre generasjon hadde 305 hk. Nå er det rett og slett enda grommere! Produsenten lover et langt lavere forbruk enn forrige modells 2,5-liters femsylindrede motor kunne skilte med.
Se avdukingen her: