RSR a’la Frogner

– Jeg ønsket meg en strøken klassisk 911 med RSR utseende, sprek motor, og kjøreegenskaper som en racingbil, sier Vidar Frogner fra Larkollen utenfor Moss.

TIDLIGERE BANEBIL
Bilen til Vidar ble importert fra Tyskland i 2003. Den var ombygget fra en 1973-modell 911E til racingutgaven 2,8 RSR, med en 3,6 liters motor fra 964. Alt var TÜV-godkjent og bilen ble registrert i Norge. I flere år ble den kjørt i racingklassen ‘Roadsport’, en serie for gateregistrerte sportsbiler, hvor den vant mange løp, bl.a. med Roger Hermansen som ble Norgesmester.

Vidar Frogner kjøpte bilen i 2014. Delvis nedplukket og nylakkert. Men finishen var ikke som han ønsket, så restaureringen som nesten var ferdig ble startet helt på nytt.

OMFATTENDE RESTAURERING
– Det var en stor jobb, særlig med karosseriet, forteller Vidar. – Bilen ble strippet og pusset ned til stålet, all sparkel fjernet og alle bulker rettet. Vi bytte både A og B stolpe på førersiden, kanaler, gulv, frontplate, panser, dører, bakluke, mm. Og til slutt 4 lag lakk med mellomsliping, i originalfarven Viper grønn.

– Interiøret ble trekt om av salmaker, med grønne sømmer og detaljer i bilens farge. Setene kjøpte jeg hos Gatebils partner Gundersen Motorsport.

– Alt av slitasjedeler ble også byttet, eller overhalt til ny stand. For jeg ville at bilen skulle bli som ny, forteller Vidar Frogner.

Da Vidar kjøpte bilen hadde den en 3,6-liter fra Porsche 993. En motor Vidar syntes var litt for moderne. Vidar fikk i stede tak på motoren som sto i bilen da den kom til Norge. Motoren ble sendt til Stigs Garage i Sverige for full overhalling og mer trimming. 

– Bilen går bra, sier Vidar! – Den har nok av effekt og veier ikke mer enn 1000 kilo. Jeg er tror den kunne kjørt top 10-tider i Gatebil Extreme med racingdekk.

RACING CHASSIS
– Kjøreegenskapene er jo som en racingbil og mye mer moderne enn sånn det var i 1973, forteller han videre.

– Bilen har forstilling fra Elephant Racing, med fjørbein i stede for torsjonsfjæring, som er originalt på gamle 911’er. Og bak er det faktisk originalt hjuloppheng fra RSR. Kanskje det mest verdifulle og unike på hele bilen. Bremsene kommer fra 964 Turbo, og girkassa er hentet fra 964 RS, med forsterket drevsats, kraftigere diff med sperre, og sterkere drivaksler.

De 3-delte 17-toms Compomotive Fuchs replika felgene er bygget for å passe perfekt de brede RSR skjermene.

– Jeg syntes de hjulene ble veldig bra, sier Vidar. – De fyller skjermene helt ut uten å subbe, uansett om jeg kjører hardt på bane.

– Jeg har jobbet mye med stuket og er veldig fornøyd med både hvordan bilen ser ut, hvor bra den går, og hvordan den er å kjøre – akkurat slik jeg drømte om, avslutter Vidar Frogner til Gatebil.no

OM VIDAR FROGNER
Vidar Frogner er en av profilene i Gatebil Extreme. Han har vunnet massevis av løp, og ble sammenlagt mester 3 år på rad fra 2011 til 2013. Han ledet også Extreme i 2014, da hans Porsche 993 GT2 EVO brant opp hjemme i garasjen. Deretter ble det to år i en 997 cup turbo, før han bygget bilen han kjører nå, en 993 GT2 EVO Extreme. Hjemme i garasjen står også en 2018 Porsche GT2 RS gatebil. Siden midten av 2000-tallet har Vidar og kompisen Christer Lundem drevet firmaer Raceunivers, som tilbyr ‘all inclusive’ kjøreopplevelser på SPA og Nurburgring.

Vidar Frogner på Facebook

TEKNISK INFO:

Bil: Porsche 911 E 1973 modell. Karosseri ombygget til racingutgaven 2,8 RSR. Lakkert i originalfargen Porsche Viper grønn.
Interiør: Egen designet med sømmer i bilen farge. (dørsider, dasjbord, bur trukket med skinn og sydd med grønne sømmer).
Motor: Opprinnelig en 3,6 fra 964. Overhaldt og trimmet av Stigs Garage. RSR kammer, trippel 50mm Weber forgassere, 12 plugger, RSR grenerør og eksos.
Drivverk: G50 girkasse fra 964 RS. Forsterket drevsats og diff og diffsperre. Forsterkede drivaksler. HPP Pro short shift.
Chassis: Elephant Racing forstilling med coilovers. RSR bakstilling. Porsche 964 Turbo ‘Big Red’ bremser.
Hjul: 17-toms Compomotive Fuchs replika. 10 og 13 x 17″ med Toyo 888 soft 255/40 og 275/35.

En stor takk til: Jens Hanestad, Autolakk i Moss og kona som fortsatt lar meg leke med bilder.

– – – – – – –