GATEBIL PROFIL: Peter Pentell

Peter Pentell fra Åkersberga, Sverige. Samboer med Emily og driver sitt eget firma, bygger om både gatebiler og racerbiler.

– Jeg har vært helt gal etter biler og racing siden jeg var en liten guttunge. Min far konkurrerte i både racing og rally, så jeg er oppvokst langs mange av banene i Sverige. Som 18 åring begynte jeg å bygge biler til andre og meg selv, men det var ikke før i 2001, jeg skaffet meg bilen jeg kjører i dag. En Lancia Delta som er utviklet til “LaSupra”.
De to første årene var den bare en helt vanlig Gatebil som ble brukt daglig, men etterhvert skjedde det en del forandringer. Den ble til en slags gatebil/rally versjon med noe trim som jeg kjørte streetrace med. Slet ut noen dekk på donuts. Da jeg besøkte Gatebil for første gang på Mantorp Park i 2011, så fant jeg ut hva jeg ville gjøre med bilen. Den skulle bygges om igjen, og da skulle det bli en banebil!

_CST0344 copy

Første ble diverse chassie-deler byttet ut. Karosseriet ble forsterket, nye vinduer i plast og et wide body karosseri i glassfiber kom på plass. Bilen ble kjørt noen runder på Gatebil, men det viste seg at fikk masse problemer med både motor og girkasse. Da kastet jeg inn håndkle og solgte alt av Lancia deler som hjuloppheng, motor og drivlinje. Veien mot “LaSupra” ble påbegynt i slutten av 2011 sesongen.

Det endelige resultatet ble en rørrammebil med siluette karosseri. Som navnet tilsier, en del Toyota Supra deler ble brukt. Vi prater da i hovedsak om hjuloppheng, motor og drivlinje. Dette jobbet jeg med fra hlsten 2011 til bilen ble klar natt til Gatebil på Mantorp i juni 2013. Det ble den første ordentlige testen, hvor vi brukte helgen flittig til å mappe bilen og kjenne på om alt fungerte som jeg håpte på.

Som mange vet, fungerer ikke alltid en bil 100% fra første stund. Hele 2013 sesongen gikk til å teste og forbedre. Vinteren 2014 fikk bilen en større visuell forandring. I et samarbeid med Speedhunters ble bilen blå med designet “Joy of machine”.
De første løpene på Gatebil i Extreme klassen ble kjørt i 2014. Det var fortsatt en del ting å fikse på bilen, men dette året av helt konge. Vi hadde flere kule fighter både på Mantorp og Rudskogen. Nå satser jeg for fullt og ser frem mot 2015 sesongen.

FAKTA LASUPRA:
Karosseri: Egen komponert siluette karossri av en 2-dørs Lancia Delta. Det aller meste i glassfiber. Rørramme, basert på gruppe 5 som utgangspunkt.
Chassie: Toyota Supra mkiv geometri og spindler, pushrods med öhlins TT44.
Bremser: Brembo GT serie
Motor: 2jz-gte, original longblock. Injector dynamics 1400cc spridare, PHR brygga, grenrør, PT 6267. Ukjent effekt.
Girkasse: V-160 6 gir med HKS La-clutch twin plate utløser.
Bakaksel: Automat aksel med TRD diffbrems.
Felger: Rays TE37 black edition
Dekk: Yokohama Advan 25/650 fremme, 27/680 bak

Sponsorer:
Speedhunters, Yokohama, Autoexperten, Rays, Takata, SMR, Kleers, HKS, Liquimoly, Alltilego, Byggrätt AB, Biljouren, Fagers bilservice, Eastandsthlm, Fastcar,

_CAM8689Sesongen 2013 var bilen rød, den sesongen gikk til med testing av bilen.

_CAM0840 _CAM0879 copy _CAM0898 copy _CAM0936 copy _CST9367 copy _CST9768 copy _CST9781 copy _CST9793 copy _CST9806 copy

LINK: Tilbake til profiler Gatebil Extreme.