Over 80.000 ventes å besøkte Bilsport Performance og Custom Motorshow i Jönköping i Sverige nå i påsken, og Gatebil er selvsagt på plass for å promotere Gatebil på Mantorp Park. Her varmer vi opp en bilde-reportasje fra 2016. Gatebil fotograf Christoffer ‘Coffe’ Johanson er på plass for å lage artikkel og bildegalleri fra årets Bilsport Custom Motorshow.
LINK: Åpningstider, program og billettprise 2018
Artikkel/ bildegalleri fra 2016:
Radni Molhampour viste frem sin Brian James Trailers sponsede Lamborghini Gallardo GT3 FL2 på standen til Gatebil. Bilen skal utfordre resten av feltet i årets sesong av Gatebil Extreme, og det er Formula Drift-stjerne Kenneth Moen som skal være sjåfør. Kenneth går for seier, men er bilen rask nok med “bare” 600 hester? Vi gleder oss enormt til årets sesong i Gatebil Extreme starter med første løp på Vålerbanen 20-22 mai og deretter Mantorp Park 17-19 juni.
På Gatebil i sommer! Christian Karlsson sin BMW driftingil var klar i 2013, men Christian var ikke fornøyd med bilen, og siden har den stått i garasjen for mer ombygging. Det meste har blitt gjort om, bl.a. et egenkonstruert solid bakhjulsoppheng med alle justeringsmuligheter. Bilen har også fått ny motor, en GM V8 LS7 med såkalt steg 3 spec. Det betyr omtrent 700 hester uten hverken turbo eller kompressor. Girkassa er Mid Valley 4-trins NASCAR, samme som Fredric Aasbø har i sin Toyota GT86 driftingbil. Christian har planlagt å kjøre de Svenske SM-rundene i drifting, og frikjøring på Gatebil Rudskogen og på Mantorp Park. Christian er med i Team Clipperwhippers, som du finner på Instagram #clipperwhippers. Tyred.se er Christian sin største sponsor.
Selv om bilbygger-kjendis Johan Eriksson mente han knapt var halvferdig med å få sin 1968 Dodge Charger slik han hadde planlagt, var det her en av bilene som helt klart fikk mest oppmerksomhet på Bilsport Custom & Performance Motorshow på Elmia i Jönköping påsken 2016.
Mazhar Iqbal i Team Buldre Racing har lenge planlagt å kjøre Gatebil Extreme med sin BMW E34 M5, og etter vinterens oppgraderinger er han endelig klar. Mazhar er mest kjent for vill sladding med Audi Quattro, men nå er det raske runder som teller. Motoren er en rettstilt 3,8-liter som er flyttet hele 50 cm lengre bak, og for enda mer vekt bakover i bilen sitter Mazhar omtrent i baksetet og kjører.
Råtøff og se på! Mazhar har droppet hjulbuene hele 10 cm foran og 15 bak og bygget ut skjermene realt for god plass til 10 og 12,5-tommers brede felger. Ellers er bilen proppet med masse gromdeler og bør kunne gå veldig fort. – Bakstillinga er antagelig det eneste som kanskje ikke er god nok, sier Mazhar, og påpeker at 2016 blir et testår uten noe mål om bra resultater. Resten av gjengen i Team Buldre tror derimot på seier.
På standen til Sparco Sweden og EBC Brakes sto Ford Fiesta’n to ganger verdensmester i rally Marcus Grönholm skulle kjørt i bakkeløpet Pikes Peak i 2010, men Grönholm stilte aldri til start. Bilen er bygget av Olsbergs MSE og har 850 hester, omtrent 250 mer enn i bilene Olsbergs bygger til bl.a. VM i Rallycross og X-Games. Pikes Peak-versjonen har i tillegg mye større spoiler bak, pluss annen front for mer marktrykk foran. Bilen har også mange spesialoppgraderinger tilpasset Pikes Peak sin 2 mil lange bakke med hele 1440 høydemeter i stigning.
Mye bra å se på i Nostalgi-hallen også. Ikke minst denne Opel Ascona A rallybilen, en kopi av bilen Walter Röhrl ble Europamster i rally med i 1974. Motoren yter 212 hester og er en 8 ventilert 2-liter crosflow med 48mm Webere. Rolf Norlin (til venstre) er eier og sjåfør, mens Kai Rantanen (til høyre) er kartleser og har vært med å bygge bilen.
Hvert år dukker det opp minst en Volvo Amazone som blir en snakkis på Elmia. Og i år var det herregårdsvogna til Simo Kiviniemi fra Örebro som fikk mest oppmerksomhet. Bilen har fult rørchassis og bygget etter reglene for å kjøre 7.50 på stripa. Motoren er en Chevrolet 383 small block med smidd innmat, stor kompress og lystgass. Girkassa er en powerglide automat, men manuell girkasse står på planen. Bakakselen er en solid Ford 9-toms med 4-link. I tillegg til dragracing har Simo også planlagt å teste bilen på Gatebil Mantorp i juni. Sjekk ut Simo sin Instagram for masse byggebilder. #gubbsimppa
Öhlins Auto Norden viser hvert år frem det siste og hotteste av dempere til både gate og løpsbiler. Her står Patrik Karlsson og Lars Andersson ved siden av to ‘street og track day’ kit, en serie som koster fra kr. 16.000,- for 4 komplette dempere. De to til venstre er til Toyota GT86 og Subaru BRZ, og et komplett sett til disse koster omlag kr. 20.000,- med moms. Komplette kit med 2-veis dempere koster fra kr. 45,000,- pluss mva, og de aller grommeste Öhlins 4-veis demperne koster omtrent kr. 80,000,- for alle 4. Öhlins Auto Norden holder til i Karlstad, og selger dempere og fikser full service til kunder også i Norge. Sjekk ut: www.ohlinsauto.se
Det er imponerende mange råfete biler med utrolig høy finish i den store Amcar-hallen, men den her stasjonsvogna syntes jeg var en av de kuleste. Ganske så original utvendig, men med et beist av en big-block motor med 2 kompressorer under (og mye over) panseret. Hva slags bil det er vet jeg ikke, men gjetter på en Buick fra rundt 1970.
Bimmers of Sweden og Schmiedmann delte stand på Elmia, og alle involverte poserte villig for Gatebil sammen med denne råfete BMW M4’en. Bak fra venstre Jimmy, Eli, Mattias, Markus, Jim og Arne. Foran står Viktor og Michael. Bimmers og Sweden arrangerer Nordens og et av verdens størsta treff for BMW, hvor det meste av overskuddet går til det Svenske fondet for barnekreft. Bimmers of Sweden besøker hvert år også Norske GS Bildeler sitt store BMW-treff i Bud. Schmiedmann er Bimmers of Sweden sin faste samarbeidspartner, og er Sveriges største BMW spesialist på alt fra originale deler og tilbehør til alt mulig av styling og tuning til de fleste nyere BMW-modeller.
RWB Europe hadde tatt med en matt sort 1991 Porsche RWB 964 RUF til Bilsportshowet på Elmia 2016. Japanske Akira Nakai er grunnlegger av RWB-konseptet, med bl.a. vanvittig bredding av skjermer og store spoilere, bygget på Porsche 964 (911 fra 1989 til 1994).
Nye Ford Focus RS har fått masse oppmerksomhet og skryt i motorpresse over hele verden. RS’en lanseres både i Europa og USA, og de første bilene er allerede levert. Focus RS har endelig fått firehjulstrekk, og ved å trykke på en ‘drift’ knapp drar bilen nesten bare på bakhjula, og du kan sladde vilt på tørr asfalt så lett som bare det. Nye Ford Focus RS er bilen både Ken Block og Andreas Bakkerud skal kjøre i VM i Rallycross i 2016.
Autoglym er sponsor til Gatebil sin utstilling på festivalene både i Norge på Vålerbanen og Rudskogen, og på Mantorp Park i Sverige. På Autoglym sin stand på Elmia jobbet Stefan (til venstre), Moa, Amanda, Johanna og Michael.
Biltema er også en av Gatebil sine partnere, men bare på de Norske Gatebil-festivalene. Her på Bilsport Performance og Custom Motorshow delte Emma, Rebecca og Matea ut 1000-vis av Biltema goodiebags med katalog og overaskelser.
Sebastian Kristensson fra Halmstad kræsjet sin 1973 Volvo 140 på Gatebil Mantorp i 2014. Nå var bilen rettet og fikset, men satt opp mest for å kjøre dragracing. Motoren er en 4-sylindret 2,3-liter 16 ventilert turbo, som yter omtrent 700 hester. Målet på stripa er lav 10-sekunder, og selvsagt kommer han tilbake på Gatebil for å både stille ut og å kjøre på banen.
Ford Anglia hører egentlig hjemme i Nostalgi hallen, men denne fikk masse oppmerksomhet der den sto midt i A-hallen blant mengder av styling, tuning og bilstereo-biler. Bilen eies av far og sønn Tuunanen fra Finland og er bygget for dragracing. Motoren er en 1,3-liters Mazda RX8 wankel på omtrent 400 hester. Bestenotering på stripa er 11,4 sekunder og 200 km/t.
Olle Olsson gjør comeback i 2016 med en nybygget råfet BMW E92 M3. Olle deltok på Gatebil i 2013 og 2014 med en Monster Energy-sponset BMW M3 E46 driftingbil, men i 2015 tok han et hvileår og lanserte bl.a. sitt eget drifting-konsept, Gymkhana Drift. Vi gleder oss til å se Olle kjøre på Gatebil i 2016.
Å proppe bilen full av stereo er ikke lengre like hot i Norge som tidligere, men dette er fortsatt en stor greie i Sverige. Og på Elmia var det selvsagt masse av utrolig strøkent bygde bilstereobiler med veldig høy finish. Jeg vet dessverre ikke så mye om den her, bortsett fra at den var veldig lilla.
Bøllete motorrom 1: At ting ser bra ut i motorommet er viktig, og Daniel Lavman fra Malmö sin BMW E30 driftingbil var kanskje noe av det frekkeste bland drifting og banebiler på Elmia.
Bøllete motorrom 2: Det ser også tåli bra ut under panseret på Johan Olofsson fra Boden sin 1971-modell Chevrolet Camaro.
På standen til Höljes, arrangøren av den Svenske VM-runden i rallycross, kunne alle som ville delta i konkurranse på banen hvor Petter Solberg, Ken Block, Sebastian Loeb og Andreas Bakkerud kjemper om viktige poeng for å bli årets verdensmester. I oransje jakke kjører Leo mot kompisen Noah mens Sandra ser på.
Harald Bæverfjord Ranheim har bygget barndomsdrømmen, en 4-dørs Opel Ascona B. Etter fire år i garasjen ble den omsider klar. Det skulle vise seg å lønne seg, for det ble pokal på trønderen i kategorien “Jury’s choice 2016 i hall B”
-Jeg fikk en invitasjon fra Street Cars Event, og da måtte jeg kline til. Jeg måtte få den klar, selv om jeg hadde satt meg mål om å vise den frem først på Gatebil-festivalen på Våler i mai.
Bilen er nylakkert, interiøret er trekt om, nybygd 2.2l med 2.0 topp med mekaniske ventilløftere og sterkere ventilfjærer. Felgene er nyoppussede BBS RM 012, 8,5×15″ foran og 9×15″ bak. Radinox felgringer, cnc maskinert sentermutter for å nevne noe.
Bilen kan du lese mer om i en kommende artikkel i løpet av april på gatebil.no.
Marek Wartalowicz er en kjent profil i Drift Allstars. Han hadde med seg sin anerkjente BMW E21 “The shark”. Nytt for året var ny look. Vi kjenner den best som rød, men i år er det camo brunt som gjelder. Marek fikk også vist seg frem i Påsksladden, grom kjøring selv om det ikke holdt til en pallplassering.
Team Black Smoke Racing med sjåføren Teemu Peltola fra Finland er blitt et fast innslag på Elmia og selvsagt Gatebil. Peltola og co har i vinter bygget om Mercedesen og gitt den facelift fra W203 til W204 modellen. For å få råd til å kjøre på så mange Gatebil-festivaler som mulig i år, har han laget seg en råflott shop med mange kule produkter som mobildeksel og hoodies som skal være med på å finansiere kjøringen.
Våre søte pit-girls Michelle og Elinor jobbet flittig på vår stand gjennom hele helga. De delte ut flyers for vår festival på Mantorp, og selvsagt ble det en del selfies og bilder sammen med Gatebil-fans. Har du tatt bilder med jentene, tagg gjerne bildene dine med #gatebil på Instagram!
Gatebil gratulerer David Skogsby med 1.plass i Påsksladden! Han kvalifiserte seg som nummer èn og det var ingen som kunne toppe dette. Vi håper å se Skogsby på Gatebil-festivalene i år også.
Kenneth Ohlsson stilte ut bil for aller første gang, og det var hans største kjærlighet, en Volvo Amazon som han pimper opp litt og litt i særegen stil. En god del av “detaljene” er skjært ut i tre, som frontfanger, lister rundt om og grillen.
– Det er faktisk en del tilpasning som må til for å få det flott. Mange tror også at treverket veier mye, men det gjør det faktisk ikke. Dette er et rullende prosjekt, og det er ikke bare for show! Bilen brukes daglig, og jeg tenker så klart på sikkerheten. Dekkene er kanskje den dyreste investeringen jeg har gjort, utover det finner jeg stadig på nye ting spontant som må gjøres med vogna. Det er virkelig moro å få være på Elmia, så mye oppmerksomhet, så mye moro!
Daniel Ahlstedt i teamet ClipperWhippers stod i hall X hvor det var stor fokus på stance og drifting. Daniel besøkte Gatebil-festivalen på Rudskogen i fjor uten banebil, resultatet 8 måneder etter ble denne Volvo 760 T5 med 600 hk + som skal kjøres aktivt i år.
– Yes, jeg ble såpass inspirert til å bygge egen banebil etter å ha vært på Rudskogen i fjor, så i år skal jeg kjøre selv på alt jeg kommer over.
Vi kommer tilbake med en oppdatert artikkel på denne bilen. Følg med!
Nye rekorder! Aldri før har så mange vært innom Elmia tidligere, 88 792 personer tok turen, noe som er 12482 flere enn i fjor.
Christian Erlandsson er en kjent profil i driftingmiljøet. I år er Volvo byttet ut med helt nybygd Subaru BRZ som nylig ble målt til 831 hk og 910 Nm på navet. Bilen kunne beskues både på Gatebil-standen og på driftingshowet utendørs.
– Jeg er så utrolig takknemlig for å ha så flotte sponsorer som har gitt meg det aller meste av deler til bilen. Uten gode sponsorer, hadde jeg aldri kunne stilt med ny bil denne sesongen.
You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
Sjekk ut video fra Bilsport Custom & Performance Motorshow i 2015. Under finner du mange flere bilder fra 2016.