Hva skjer, Arild?

I over 10 år har Arild Dyrkorn løpt rundt på Gatebil med mikrofonen i hånda og holdt oss orientert om alt som skjer på banen og ellers på festivalområdet. Han og speaker-kollega Jan Gunnar Halstvedt har nesten fungert som et foreldrepar for oss besøkende på Gatebil. De passer på at vi bruker solkrem og drikker nok når det er varmt, de minner om hvor vi bør være (og ikke være) til enhver tid og får oss opp hver morgen, selv om det ble alt for seint kvelden før.

Her er speakerduo Arild Dyrkorn (t.v.) og Jan Gunnar Halstvedt:

Men hvem er egentlig Arild når han legger mikrofonen fra seg? Hvem er han utenfor speakerbua, utenfor Gatebil? Hvor kom den enorme lidenskapen for bil fra?

Var journalist

Arild Dyrkorn har bakgrunn som journalist. Blant annet jobbet han i flere år for det svenske bladet Bilsport. Han hadde eget Bilsport-kontor i Oslo og hadde i prinsippet ansvaret for alle artikler om norske biler.

I 1994 var Arild på Gatebil for første gang.

– Da var jeg bare besøkende, og det var vel rundt 50 biler der, humrer Arild, som også har erfaring som fotograf.

Her er et bilde av unge Arild tidlig i sin fotografkarriere:

Foto: Jon Hroar Ulstad

Etter hvert begynte han å jobbe som journalist og fotograf på Gatebil-treffene, og litt utpå 2000-tallet ble han spurt om å være speaker. Arild hadde tidligere erfaring som speaker fra en del andre arrangement, men var imdidlertid ikke helt klar for å ta mikrofonen på Gatebil.

– Først takket jeg pent nei, men da jeg ble spurt igjen noen år senere, ble vi enige om å prøve, og det viste seg å funke bra.

Balanserer på knivseggen

Arild er et unikum når det gjelder bilrelatert kunnskap og Gatebil-historikk.

– Vi lærer jo mer og mer, og blir stadig mer rutinerte, men heldigvis er det alltid nye folk og nye biler å bli kjent med, sier han.

Her intervjuer han Mad Mike Whiddett på Gatebil Rudskogen i 2012:

LINK: Se bilder fra flere Gatebil-festivaler i vårt bildegalleri.

– Det vi liker aller best er å være på knivseggen med humoren. Vi har ramla over eggen noen ganger også, men har justert det inn. Vi er nok generelt litt snillere og mildere nå enn før. Tidene forandrer seg jo, og det er mye humor som funka for en del år siden, men som folk ikke synes er like morsomt nå.

Arild har også tatt på seg oppdrag som speaker på andre bilrelaterte events, og han mener det er humoren som er det unike med å være speaker på Gatebil.

– Vi pleier å si at “If you take yourself seriøst, you have come to the wrong place!”.

Arild gir forøvrig ros til lydcrewet på Gatebil, som består av to mann som setter sin ære i å legge tilrette for at lyden skal bli så bra som mulig.

– De kommer stadig opp med nye tekniske løsninger, og dekningen vi har på mikrofonenene nå er helt vanvittig, skryter Arild.

Kan koke over

Men det er slitsomt å holde koken fra morgen til kveld gjennom tre-fire Gatebil-dager, og mye info skal fanges opp, holdes rede på og formidles underveis.

– Man må alltid være på hugget når det skjer uforutsette ting, og det skjer ofte. Det skjer så utrolig mye på en helg at det er umulig å få med seg absolutt alt, sier Arild.

– Jeg blir vedlig stressa hvis det blir surr med fakta. For eksempel skikkelige startlister til løpene er viktig. Uten det, koker jeg lett over.

– Vi får møte fantastiske folk fra hele verden og har fått uendelig mange heftige opplevelser gjennom Gatebil, konstaterer Arild.

– Jeg og Jan Gunnar har fått høre at vi er med på å definere Gatebil, og det forplikter! Uansett kommer suget i magen når neste festival nærmer seg. Vi er jo først og fremst entusiaster.

Dynamikken mellom Arild og Jan Gunnar er noe helt for seg selv. Flere har omtalt dem som et gammelt ektepar, men de omgås svært sjelden utenfor Gatebil.

– 2019 er faktisk det første året vi har møttes flere ganger mellom festivalene, røper Arild.

– Men dynamikken mellom oss var der fra dag én. Det funka med en eneste gang.

Og når man går så godt sammen er det vanskelig å plutselig stå i stormen alene. Når for eksempel kollegaen trenger en pause, kan det bli tøft å holde driven oppe.

– Forskjellen på å være speaker alene og være sammen, er som natt og dag. Å være alene kan være ganske krevende, men man får det jo til. Man skal være helt tom søndag ettermiddag. Hvis du ikke er utslitt, har det ikke vært skikkelig Gatebil.

Pimpa Citigo’en

I over 10 år har han altså stått parat med mikrofonen og fått de første kommentarene fra stolte vinnere, han har ropt et hundretalls utøvere (og utstillere) opp på pallen og genuint gledet seg med dem alle. Men hva skjer når man plutselig roper opp sitt eget navn?

– Det er veldig kleint å holde premieutdeling og få premie selv, medgir Dyrkorn.

– Men jeg håper det er fortjent, at det er på grunn av bilen og ikke for å gjøre meg tilfreds.

Dyrkorn har stilt ut bilene sine før, men i år begynte han for alvor å hanke inn premier, og det med en type bil de færreste kanskje ser stort utstillingspotensiale i.  I 2018 kjøpte han seg nemlig en Skoda Citigo. Det skulle være en bruksbil, men det ene førte det andre med seg, og plutselig sto den på utstillinga, den også. Og der ble den sett, anerkjent og premiert!

– Det er egentlig rart at den har fått så mye oppmerksomhet. Det virker som andre synes den er kulere enn jeg synes selv, sier Dyrkorn.

– Men det er slevsagt veldig hyggelig. Jeg har ikke gjort så mye med den, men jeg tror at det lille jeg har gjort er veldig riktig utført, at jeg har vist at jeg har en eller annen form for estetisk sans

Dyrkorn synes det er gøy å kunne vise nettopp det, at man kan få til mye ved å gjøre lite, bare man gjør det riktig.

– Det er nok mye på grunn av hjula, konkluderer han.

– Det fantes ikke ferdige hjult til bilen som passet, etter min smak. Derfor bestilte jeg custom felger fra Tempe Dekkservice, laget på mål, spesielt til denne bilen. Og Pettersen Autoimport er med som sponsor.

I tillegg er bilen senket syv centimeter, og Arild har gjort noen små triks for å få bilen enda cleanere.

Vinterbilen som ble i fineste laget, men som likevel kan brukes til absolutt alt, året rundt, i følge Arild:

Kan ofre mye for at det skal se bra ut

Interessen for bil tok av for alvor da 10 år gamle Arild fikk sin første fjernstyrte bil.

– Da konkurrerte jeg mot Solberg-brødrene, faktisk. Jeg kjørte mot Petter da han var 12 år gammel, imponerer Arild.

Men siden har ikke Arild hatt interessen av å konkurrere i motorsport overhodet.

Interessen for bil og motor har vært der hele veien, men det er utstilling som har blitt Dyrkorns store lidenskap.

– Det gir meg en frihetsfølelse å fokusere på design og image på kjøretøyene mine. Ting skal være cleant, og lavt, konstaterer han.

Han har hatt flere biler og motorsykler opp gjennom årene, og alltid hatt mer fokus på utseende enn på kjøreegenskaper.

– Jeg har aldri vært så opptatt av kjøretekniske egenskaper eller at det skal gå så fort. Jeg kan ofre mye sånt for at det skal se bra ut.

Totalrenovert Amazon

Og det ser bra ut når Arild får det som han vil.

– Problemet har vært at jeg har satt i gang litt for mange prosjekter, og at ikke alle har blitt ferdigstilt, innrømmer Arild.

At den omgjengelige og tilsynelatende alltid optimistiske speakeren sliter med depresjon, er et kapittel av livet han ikke har delt med så mange, og i hvert fall ikke fra speakerbua.

– Jeg har depresjon i perioder og er dårlig på å takle stress, medgir Arild.

– Det kan gå lange perioder uten at jeg takler å holde på med bil. Jeg er veldig kreativ, men dårlig på å fullføre.

Morten Marbel Lønning satte utfordringene i et humoristisk perspektiv og laget denne illustrasjonen til Arilds 40-årsdag. Den handler om prosjektene som aldri blir fullført:

Nå er planen å først få ferdig prosjekt Amazon, som har stått på vent i over to år. Bilen kjøpte han i 2013. En kul og funksjonell bruksbil, skulle det være. Men, som med det meste annet når det kommer til bil for Arild, prosjektet tok helt av. Under skallet er den totalrenovert og ombygd, den har fått nyere motor og gir, 18 tommers hjul og luftfjøring, stor stereo og mye, mye mer.

Her pusser Arild rust på Amazonen i verkstedet til Anders Klerud, som også har bidratt mye på bilen:

– Jeg gleder meg veldig til bilen står ferdig og alle samarbeidspartnerne mine kan få sin velfortjente takk, sier Arild.

Hjerte for Bobler

Med unntak av Amazonen, har det alltid vært VW som har stått Arilds hjerte nærmest.

Her er en VW Boble 1964 California Look som Arild kjøpte ferdig ombygd i 1991. Han cleana og senka den likevel litt ekstra, før han tok turen  til Bug Run på Mantorp samme året. Vinteren etter ble den plukka helt ned og ombygd:

Foto: Skurt Thomsen

– Grunninteressen har alltid vært gamle Bobler og hot roder, røper Arild.

– Men jeg hadde verken kunnskap eller råd til å bygge en hot rod, så derfor satset jeg på Boble.

I 1994 begynte Arild på et nytt Boble-prosjekt. Dette har blitt stående i over 20 år, men er nå nummer to på prioriteringslista, etter Amazonen:

Bilen er egentlig bygd om som en amerikansk custom, slik man bygde dem på -40- og -50-tallet, men er altså gjort på en Boble. Den er taksenket 5 centimeter og kortet med 25. All platejobb er gjort av Thomas Tørjesen.

– Den skal være super primitiv, og alt skal stemme etter min smak, fastslår Arild.

Koser seg på utstillingsområdet

Han beskriver sitt forhold til bil som dypt filosofisk og følelsesmessig. Og kanskje er det nettopp derfor utstillingsområdet på Gatebil tiltrekker Arild mer enn noe annet. Her kunne han gått i timesvis og studert detaljer, vurdert gode løsninger opp mot mindre gode, tatt med seg noen tips og helt sikkert gitt mange. Men han har jo en jobb som skal gjøres, for at alle vi andre skal ha en god Gatebil-helg.

– Jeg koser meg på utstillingsområdet, men får dessvere alt for lite tid der selv, medgir Arild.

– Det var litt av grunnen til at jeg også kjøpte en Monkey Bike, for å komme meg raskere rundt på Gatebil. For eksempel på Rudskogen, er utstillingsområdet litt langt unna alt annet. Utstillingen er noe vi hele tiden jobber med å forbedre.

Her er Arild, i kjent stil, med en kaffekopp på sin Monkey Bike:

Utstilling for alle

– Det som er unikt med utstillingen på Gatebil, og som juryen er spesielt gode på, er at de er åpne for alt! Du kan komme med en råtten, gammel Corolla eller en strøken Ferrari og alle konkurrerer på like vilkår. Utstillingen er for absolutt alt som ruller på fire hjul, sier Arild.

– Det har også vist seg, ved flere anledninger, at helt enkle ting, som for eksempel en Lada, kan få like mye kred. som det mest ekstreme. Det er gøy!

Jobb i Top Gear

Nå ser Arild frem til å bidra med å lage en norsk vri på verdens mest kjente bilprogram. Han har nemlig fått oppdrag som researcher for den norske utgaven av Top Gear, som kommer på TV Norge en gang i 2020.

-Endelig får jeg være med for fullt i en TV-produksjon, noe jeg har hatt lyst til i mange år! Top Gear skal være akkurat passe tullete, slik som Gatebil, så det passer meg utmerket, sier Arild.

– Jeg ble kjent med regissør Kaare Skard da han jobbet med Gatebil på TV2 Zebra. Han kontaktet meg i sommer og lurte på om jeg kunne tenke meg å være med i Top Gear-redaksjonen, som researcher. Gatebil TV ga mersmak, og jeg har jo fulgt med på Top Gear i alle år, så det var bare å henge seg på. Jeg skal komme med tips og innspill under planleggingen av innslagene og jobber med å få tak i biler, men først og fremst er det min oppgave å finne frem og sortere fakta om bilene før opptak, for å forenkle jobben for programlederne.

Vi ønsker Arild lykke til i den nye jobben, men presiserer at han selvsagt fotsetter som Gatebil-speaker også neste år, og forhåpentligvis i mange, mange år fremover.

NEXT GATEBIL: