Hovedbilde: Kyle Cross, Maximum Driftcast
Ola Jæger står foran siste runde av Formula Drift Pro2, som kjøres i Texas i USA førstkommende helg. Ola ligger på en niendeplass sammenlagt, men har ikke gitt opp håpet om å klatre opp blant medaljekandidatene.
LINK: Se livestream fra Texas her.
– Så langt har 2019-sesongen vært tøff, innrømmer Ola.
– Det er nærmere 40 førere i Pro2, som kjemper om 16 plasser i finalen i hvert løp. Vi konkurrerer mot store team med mye mer ressurser enn oss, noe som gjør det vanskeligere for hver sesong å være et team på tre mann:
Her er mekaniker Magnus Aarflot, som er en viktig mann i teamet til Ola:
Jeg hadde et mål før sesongen i år, om å vinne serien, men ting går ikke alltid som planlagt. Jeg ligger 80 poeng bak han som leder serien (Trenton Beechum red.anm.), før siste runde kjøres nå til helgen, så ingen ting er umulig, men en utfordring, sier Ola.
Med en foreløpig niendeplass må man likevel definitvt kunne si at Ola har markert seg i FD-sirkuset. I 2018 vant han forøvrig sesongdebuten i Atlanta, så det er ingen tvil om at han har potensiale til å kunne gjøre det svært godt. Sammenlagt kom han på en fjerdeplass etter sesongavslutningen i Texas i fjor.
– Å vinne mitt første løp i Formula Drift i Atlanta i USA, er det absolutt største jeg har opplevd som sjåfør, bekrefter Ola.
Olas reaksjon når han får vite at han vinner i Atlanta i 2018:
Og et fra premieseremonien, med Ola øverst på pallen:
– Jeg jobber allerede med veien videre og planene for 2020, røper Ola.
– Vi jobber steinhard for å få kjørt i Formula Drift også neste år, og selvfølgelig så mange Gatebil-treff som mulig.
I år har Ola fått mye mer kjøretid her i Norge, noe han anser som lærerike timer bak rattet. Han vant også Super 3 for fjerde(!!) gang på rad, sammen med Fredric Aasbø og Tor Anders Ringnes i Team Toyota:
– Flere team var med i år og nivået var skyhøyt, bekrefter Ola.
– Forventningene og presset som lå på oss var osgå større, så å vinne denne gangen smakte enda bedre enn tidligere.
Noen vil kanskje mene at Ola, litt ufortjent, har havnet i skyggen av andre, mer omtalte Gatebil-profiler. Han er ikke den som roper høyest og liker ikke egentlig å stikke seg frem. Bilselgeren fra Fredrikstad jobber imidlertid knallhardt for å nå målene sine.
– Ola har en veldig rolig personlighet og vil heller bli lagt merke til gjennom sine prestasjoner fremfor å stikke seg frem på andre måter, sier Laila, Olas kjæreste og samboer.
– Han jobber hele tiden mot målet om å kunne satse fullt og helt på drifting, og er alltid fokusert på å få mest mulig ut av hver eneste trening og konkurranse.
Ola og Laila:
Laila er Olas mest trofaste støttespiller, men på grunn av harde prioriteringer for at Ola i det hele tatt skal kunne kjøre i USA, er det ikke alltid økonomien strekker til for at de begge kan dra.
– Han er en del borte på reise i forbindelse med kjøringen i USA, men er veldig tilstede når han først er hjemme. Jeg vil nok karakterisere meg selv som litt “påtvunget bilinteressert”, men støtter 100 prosent opp om det han jobber for, understreker Laila.
Ola har alltid drevet med motorsport, og drømmen om å lykkes har alltid vært stor. Laila beskriver ham som en som aldri gir opp drømmene sine!
– Setter jeg meg et mål, så SKAL jeg nå det, bekrefter Ola.
– Jeg har kanskje noen dager hvor alt er tungt og jeg ikke skjønner hvordan dette skal gå, men jeg finner alltid en vei videre:
Ola har hatt interesse for bil og motor så lenge han kan huske.
– Jeg var heldig og hadde en nabo som tok meg med på ulike motorsportarrangementer da jeg var liten. Han har nok mye av æren for at interessen vokste videre, sier Ola. Den dag i dag følger naboen fortsatt med fra sidelinja og ser all kjøring på livestreamene.
Ni år gammel begynte Ola å kjøre gokart, og konkurrerte, nasjonalt og internasjonalt, frem til han var 15 år gammel. Da han vant nordisk mesterskap i gokart i 2005, fant han ut at det var på tide å ta skrittet videre.
– Fredric Aasbø kjørte også gokart på den tiden, men gikk over til drifting. Jeg fikk se ham kjøre en gammel BMW E30 på Rudskogen, og det vekket min interesse, forteller Ola.
– Jeg hadde sett at de holdt på med dette i fjellene i Japan, og det så ikke akkurat kjedelig ut.
I 2008 sto han for første gang klar på Gatebil, med sin helt egen Toyota Supra fra Japanauto.
– Gatebil er det ultimate stedet å utvikle seg som motorsportutøver. Jeg føler at alle er velkomne, og ingen dømmer deg for hvem du er eller hva slags bil du har, sier Ola.
– Gatebil har en stor del av æren for at jeg er der jeg er i dag.
Ola har selv vært liten og sett opp til de store gutta. Nå er han selv et forbilde og prioriterer høyt å ta vare på sine fans:
I 2017 debuterte Ola i Formula Drift, og det var plutselig mye mer administrasjon og logistikk som måtte håndteres. For i det hele tatt å få delta, måtte han først ha lisens, så måtte alt rundt deltakelsen planlegge, ned til minste detalj. Hvem skulle frakte bilen? Hvor skulle den stå mellom løpene?
– Alt er mye større, og alt må planlegges mye mer nøye, så det var ikke bare lett, innrømmer Ola.
– Det første året slet vi mye med bilen, siden den var ny for oss. Vi oppgraderte bilen etter hvert løp, etter hvert som vi fant ut mer og mer. Vi hadde en del stang ut den sesongen, men avsluttet med en andreplass i Texas.
Og i 2018 åpnet altså Ola med en førsteplass i Atlanta.
– Jeg har ofret alt det som har vært nødvendig for å komme dit jeg er i dag. Jeg har måttet ta meg mye fri fra jobb, og alt jeg tjener går jo til dette, opplyser han.
– Likevel føles det ikke som jeg forsaker noe. Det er jo dette jeg brenner for, og da blir følelsen en helt annen.
Bilen Ola konkurrerer med i Formula Drift, står altså i USA store deler av året. I tillegg har han en bil her hjemme, som han blant annet konkurrerer med på Gatebil, og kjører med på isen om vinteren.
Bilen Ola kjører i USA er en 1997-modell Toyota Supra. For de som ikke visste det fra før, er dette Chucky, bilen som hjalp Fredric Aasbø å byge seg et navn i Formula Drift for en del år tilbake. I mange år ble ikke bilen brukt, helt til Ola skulle prøve seg i Pro2.
Bilen er forholdsvis enkelt bygd, men smart, i følge Ola. Siden han overtok den har bilen fått en rekke mekaniske oppgraderinger, i tillegg er alt elektrisk omgjort og laget på nytt av Olas mekaniker, Magnus Aarflot.
Spec. Ola Jægers FD Toyota Supra:
Modell: 1997 Toyota Supra JDM spec.
Motor: 2JZ VVti med 750 hk./920 Nm.
Turbo: Borg Warner EFR series fra www.turbo.no
Girkasse: Dogbox
Understell: Wisefab
Grenrør og deler rundt på motoren er fra Driftmotion, Østfold motortuning og RAD-Industries.
Bodykit: RAD-Industries Weapon Widebodykit
Original innvendig
Bilen Ola har her hjemme er også en 1997-modell Toyota Supra, med JDM-spec. Motoren er bygget av Østfold motortuning og Magnus Aarflot, Borg Warner EFR series turbo fra turbo.no, grenrør og motordeler fra Driftmotion og Østfold Motortuning, undersetll fra Wisefab.
– Det var Tom Ole Svendsen og Japanauto som ga meg muligheten til å være med å bygge denne bilen, og i gjengjeld for det, skulle jeg få bruke den, opplyser Ola.
– Dette utviklet seg til at jeg ble en fører i Team Japanauto.
Karosseriet er bygget av Ola og Morten Sandmæl før sesongen 2011, men oppgreadert helt før sesongen 2016. Eksteriøret er en blanding av Ridox, DO-lux og HPC Composites:
Ola vant Powerdrift-serien i 2012 og kjørte Drift allstars i 2013, med to topp 4-plasseringer.
Økonomiske utfordringer gjorde sitt til at Ola tok et hvileår i 2014, og i 2015 var han heldig å få kjøre Fredric Aasbøs 86X på Gatebil-events. I løpet av disse to årene fikk han samlet sammen nok penger til å satse igjen i 2016.
– I 2016 kjørte jeg Scandinavian Powerdrift Series, og vant denne. Da fikk jeg Formula Drift-lisensen, sier Ola.
– Hadde det ikke vært for Tom Ole Svendsen og Japanauto, gode samarbeidspartnere og teamet mitt, så hadde dette aldri vært mulig å gjennomføre.
Teamet til Ola består først og fremst av av Thomas Arntsen, Magnus Aarflot og Arild Furuli. I tillegg vil Ola takke alle som har hjulpet til, og som fortsatt hjelper til, å være drømmen videre.
– Mitt ultimate mål er å vinne Formula Drift Pro-mesterskapet, og kanskje en gang å konkurrere noen runder i Asia. Det hadde vært råkult, avslutter Ola.
Gatebil ønsker Ola Jæger og teamet lykke til i sesongavslutningen i Texas!
NEXT GATEBIL: