Nesten 5000 avga sin stemme da vi ønsket å finne ut hvem som hadde årets feteste nybygde bil i sesongen 2014. Kenneth Alm var en soneklar favoritt helt fra begynnelsen, og stakk av med 39% av stemmene. Vil du vite mer om bilen, så er det bare å lese videre.
Tekst & Foto: Camilla S.Tofterå / camilla@gatebil.com
Kenneth Alm, mannen fra Toten som alltid byr på de villeste opptredener på Gatebil-festivalene. Kommer Alm på våre festivaler, ja da er det fare for at du får den grommeste opplevelsen som publikummer! Kenneth har fått tildelt noen egenskaper bak rattet som de færreste tør å begi seg utpå. Her prater vi om stunts som backwards entry og piruetter i ekstreme hastigheter.
I årevis har vi sett han ratte en Audi A4 med 4×4. I fjor stilte han opp med noe helt nytt. Den litt slitne Audien hadde blitt erstattet med en relativt ny VW Scirocco. Ville det bli like fett å se på?
Denne Sciroccoen er Volkswagens tredje generasjon. Den første Sciroccoen så dagens lys i 1974. Andre generasjon kom i 1981 og ble produsert frem til 1992. Det skulle gå hele 16 år før VW valgte å lansere dagens Scirocco som kom i 2008. Dette var VW svar på en billig sportscoupè med forhjulstrekk, basert på Golf sitt chassie.
Grevingstatusen varte ikke lenge da Kenneth fikk tafset på denne bilen. Alt det opprinnelige ble røsket ut, her skulle det gjøres store forandringer. Hva er oppskriften?
– Vel først og fremst må jeg takke for alle som har stemt meg og bilen frem til årets nybygg 2014! Utrolig hyggelig at så mange har trua og som digger bilen. Valget av bil er vel så enkelt som at jeg ville satse på noe som vi ikke har sett tidligere. Siden jeg var fornøyd med oppsettet på gamle bilen, så var det egentlig bare å få det over i den nye bilen og gjøre det beste ut av det.
IKKE HELT A4: Mange har bygget tøffe og stilrene Sciroccoer med svære hjul, senk og kanskje noe fancy plast rundt om. Denne derimot er i en helt annen liga. Her sikter vi til en bil i ulveklær som piskes sidelengs på alle fire med en 830 hesters Audi 5-sylindret 2,6 liters motor med dieselblokk og Precision PT67/68 turbo. Slik Scirocco tror vi må lete langt etter!
Innvendig er det ikke mye som minner om Scirocco. Her er det ribbet for alt standardutstyr og satt inn det som er nødvendig for å få en lisensiert banebil. FIA-godkjente stoler og belter er noen av kriteriene.
Lite visste forrige eier at akkurat denne bilen skulle bli en av Norges og kanskje verdens mest omtalte Scirocco. Til show/utstillig er bilen skodd med 10×20″ concave felger. Ellers er fronten byttet ut med en original R-fanger og en sporty takvinge. Legg også merke til kjølehullet ved bakre skjerm.
Det viste seg at både sjåfør og bil ble gode venner fra første stund. Først litt prøving og feiling på Gatebil-festivalen i juli på Rudskogen, og så ble det fulltreffer på årets siste festival i september.
Smaken er som baken er det noen som sier. Er en Scirocco spesielt GROM? Vel, det er det mange meninger om! De som ikke har tatt en ekstra titt på Kenneths redskap, bør se en gang til. Denne saken er det meste gjort om på. Hele for- og bakstilling er byttet ut. Drivverket er tilpasset bilen (som absolutt ikke passet i utgangspunktet), og så var det motoren da. Det var antagelig ingen på tegnebordet som hadde store planer om å sette en 800 hesters motor i.
Titter vi inn i “bagasjerommet” er det gjort en grei omveltning. En brannvegg er montert opp bak racingstolene og her finner vi blant annet bur fra Åge Flugre, kjøleslanger, bensinpumper, radiatorer, fuelcell og lufteslanger. Det er viktig å få rikelig med kjøling for at bilen skal fungere optimalt på hete sommerdager.
Har du øye for detaljer? Det har Kenneth!
Nå er bilen havnet i garasjen igjen, etter å stått utstilt på Elite bil noen måneder. Nå gjenstår det å fikse opp i alle hurtigløsningene som ble gjort i sommer for å få bilen på banen. Kanskje blir det ny farge? Bilen skal i lakkboksen og da skal det lakkes i hovedsak innvendig.
Kenneth Alm er både på Instagram og Facebook. Følg han du også!
Trodde du bilen var bygget for hans egen velvære? Nope, Kenneth har bygget bilen for show, show, show! Er du nysgjerrig på denne bilen, da bør du ta turen til en av våre festivaler. Terminlisten finner du her.
Om du skulle være i tvil: Ja, slik ser den ut på banen. Motoren som er hentet fra gamlebilen, funker vel så bra i Roccoen. Røyken henger tettpakket på som en skygge av bilen. Lyden låter som før, og effekten er den samme, det er i grunn bare drakten utvendig som er av den moderne sorten. 1007 NM gjør noe med sjåføren.. og publikum og ikke minst feelingen av å være på Gatebil. Vi digger det!
Teknisk info:
Motor: Audi 5-syl. 2,5liter diesel blokk med smidd innmat. S2 20-ventilert top preppet av KRB Trading. Grenerør og plenum- kammer/ innsug fra AR Racing/ Frode Jørgensen. Precision Turbo PT67/68. 1600cc dyser og Autronic SM4 datasprut. Effekt: 830 hk og 1007Nm på 2.0 bar trykk og E85 Bioetanol. Drivverk: Komplett Quattro drivlinje fra Audi A4 S4 2,7, girkasse med sveiset senterdiff og S2 drivaksler og ledd. Chassis: Modifisert Audi A4 Quattro hjuloppheng med justerbare Koni coilovers foran og KW bak. Sellholm opphengs- armer. Bremser: XYZ kallippere med 355mm bremser rundt hele. Karosseri: Mye kapping og tilpassing. Bur bygget av Åge Flugre, QSP seter og seler. Radiator flyttet bak. Hjul: For utstilling, 20×10-toms Concave. Diverse for bane.
Sjekk ut alle bilene som var med i kåring av “Årets nybygg 2014”.
Les mer om Kenneth Alms byggeprosjekt.
Se video: Kenneth Alm i kvalifisering til VM i Breisladd på Rudskogen juli 2014.
[fve]
You are currently viewing a placeholder content from Default. To access the actual content, click the button below. Please note that doing so will share data with third-party providers.
[/fve]
PS! Kenneth Alm planlegger å kjøre på GATEBIL ON ICE med gamle bilen. Gå ikke glipp av vinterens høydepunkt.
Velkommen til Gatebil On Ice hos Hebbes Racing i Sigdal lørdag 24 januar 2015!