I en garasje på Mysen står Anders Klerud og skrur på det som skal bli en av Norges kuleste driftebiler. Planen er å teste den på Gatebil i sommer.
Tekst: June Elise Marlén
– Jeg tror faktisk ingen i Norge kjører tilsvarende bil, sier Anders.
Nissan 370Z er en todørs toseters sportsbil som Nissan slapp i 2009. Originalt er den utstyrt med en 3,7-liters Nissan V6-motor. Bilen er absolutt ikke et vanlig syn på norske veier. I USA derimot, er den mer vanlig.
– Hva får en rutinert, norsk drifter til å velge et så utradisjonelt chassis?
– Det er gøy å bygge noe som ingen andre har. I USA har drifingsjåføren Chris Forsberg testet ut et tilsvarende chassis med stort hell, så jeg har tro på konseptet.
Anders Klerud var en stødig sjåfør for Team Driftmonkey i perioden 2013 til 2015. I 2014 vant han Powerdrift Final Fight. Her er Anders i sin Toyota Supra:
Foto: SBO Photography
Så ble det stille fra Anders. De siste årene har han vært opptatt med diverse prosjekter på hjemmebane og i tillegg brukt mye av sin egen tid på å produsere deler for andre og hjulpet dem å få sine bygg på banen. Nå er tiden endelig snart inne for å få noe eget på banen igjen.
– Jeg begynte å bli litt lei av Supraen og hadde lyst til å bygge noe nytt, konstaterer Anders.
– Hvordan fikk du tak i din Nissan 370Z?
– Jeg hentet den inn fra USA. Den hadde da en bakskade, men siden det skadede området skulle kappes bort uansett, så var ikke dette et relevant problem.
– Hva har du gjort med bilen så langt?
– Nå er bilen ribbet helt ned. Jeg har sveiset inn større girkassetunnel, og akkurat nå står det en Nissan V8’er i bilen, med Samsonas girkasse og Winters 10″ diff.
– Det har blitt maskinert og laget innsug, toppdeksler, braketter til dynamo, servopumpe og så videre, samt adapter til girkasse.
Anders har også fått laget former av det meste av karosseridelene og fått seg FIA-bur hos Linnerud.
– Nå gjenstår bare resten, ler Anders og bretter opp ermene.
– Den største utfordringen var å forme og lage body kitet, røper Anders.
– Stål føler jeg at jeg har full kontroll på, men glassfiber har jeg aldri drevet på med før.
– Når får vi se bilen på banen?
– Jeg håper å få testet den i løpet av sesongen 2020.
– Hva er målet?
– Først og fremst å få kjørt bort all rattrusten, men jeg håper jeg skal klare å bygge en bil som også er svært konkurransedyktig, og som har potesiale til å konkurrere i GDS, avslutter Anders.
– Men det blir ikke før i 2021.
SPEC. ANDERS’ 370Z:
Bil: Nissan 370Z
Årsmodell: 2009
Motor: Nissan VK56 V8 med singelturbo
Drivverk: Samsonas sekvensiell girkasse, GKN mellomaksel, Winters diff. og Wisefab forstilling og bakstilling, Wilwood bremser
Innvendig: Carbon dash, Sparco ratt, stoler og belter
Body: Bredda skjermer ++
Sponsorer: Dynatec smv
Takk til: Gode venner og kollegaer i Dynatec smv som stiller opp når det trengs, den faste guttegjengen som alltid er med og hjelper til, samt en over middels tålmodig samboer
– – – – – – –
Publisert 5. februar 2020.
NEXT GATEBIL: