Vi elsket Lange Flate Ballær 1 og 2, så da vi fikk mulighet til å involvere oss i 3’ern, nølte vi ikke. Dette måtte vi finne ut mer om. Og da vi så tankene for involvering av bil og bilkjøring bestemte vi oss. Det har vært en vellykket beslutning, og en spennende reise. Torsdag 24. mars var det stor festpremiere i Fredrikstad, Harald Zwart sin hjemby. I tillegg til halve kjendis-Norge var Gatebil invitert. Vi var representert med flere fra vårt Gatebil Crew, og hadde selvfølgelig med Gatebil Taxien.
Dagen etter var det førpremiere i Oslo med to visninger, fulgt av førpremierer i alle de store byene . Den nasjonale kinopremieren var 1. april. I skrivende stund går filmen sin seiersgang over hele landet.
OM FILMEN
Det er gått 14 år og Petter har ikke holdt sitt løfte om å gifte seg med Laila. Nå blir han kastet ut. Petter vil gjerne gifte seg. Problemet er at han ikke kan. Løsningen befinner seg i Litauen. Gammelt vennskap, forholdet til Laila og Edgarasjens eksistens blir satt på prøve når Petter drar med seg resten av kællane på Edgarasjen til Litauen for å løse sitt eget problem. Der skaper Petters fortielse mye større og farligere problemer for dem alle.
Lange Flate Ballær 3 er den etterlengtede og lenge etterspurte oppfølgeren til de folkekjære komediene Lange Flate Ballær 1 og 2. Begge disse satte publikumsrekorder og har fortsatt høye seertall på TV og streamingtjenester, så fanbasen til Lange Flate Ballær-universet er stor.
INTEVJU MED HARALD ZWART
Gatebil: Filmen er endelig ute. Hvordan føles det?
HARALD ZWART: Herlig. Gleder meg. Vi har reist rundt på førpremierer i hele landet og folk elsker filmen.
G: Det er et stort bilmiljø i Norge, tror du at alle de som er i bilmiljøet vil være interesserte i å se filmen?
HZ: Ja. Men du trenger ikke være spesielt interessert i bil for å like den. Det er absolutt mye tøff bilkjøring, og vi bestemte oss tidlig for å gjøre alt såkalt «in camera». Det betyr at alt er ekte. Uten digitale effekter.
G: Har du selv bilinteresse?
HZ: Jeg elsker biler. Spesielt gamle klassikere. Jeg har en sønn som designer biler på Pasadena Art Center i LA, så vi har mye å prate om.
G: Hva var første bilen din?
HZ: En Citroën DS. En fantastisk bil. Jeg elsket den, og en dag skal jeg investere i en nyrestaurert Citroën SM.
G: Vi har hørt om veldig spesielle scenen med drifting, 360 og tunnelen. Er det sant? Var det vanskelig å filme?
HZ: Jada, det er sant. Og det var veldig vanskelig. Vi hadde bestemt oss for å gjøre det helt ekte, uten klipp og fiksfakseri. Og takket være de utrolig modige og presise stuntsjåførene (eller Gatebil-sjåfører, red.adm) Joachim Waagaard, som kjørte Blazeren og Fredrik Sørli, samt koordinasjonen dem i mellom, fikk vi helt utrolige bilder.
G: Hva var mest utfordring å filme denne gangen?
HZ: Tunnel-scenen var som nevnt teknisk utfordrende. Men det som sitter igjen er ikke hva som var utfordringer, men hvor morsomt det var å lage film med denne gjengen igjen. Og jeg mener vi har lykkes. 3’ern er den morsomst og varmeste av alle tre filmene.
G: Hva var mest utfordring til å filme denne gangen?
HZ: Nr 3 er den morsomste og varmeste av alle tre filmene.
–
Lange Flate Ballær info:
Hjemmeside: https://langeflateballer.no/
FB: Langeflateballer
Instagram: Langeflateballer
Se filmen på alle kinoer i Norge!
#gatebilanbefaler
– Kristiana