Olav Haugen Hasdal bobler over av positiv energi og pågangsmot. Ingen utfordring er for stor! Når han nå bygger om en Mercedes A-klasse til driftingbil, med Gatebils hovedsamarbeidspartner Shell som hovedsponsor, lover han sirkus på Gatebil!
Tekst: June Elise M. Sørensen
Bilprosjektet til Olav Haugen Hasdal ble offisielt åpnet i februar, med både lensmann og ordfører til stede hjemme på Gjerstad. Ikke rart, når man har Norges råeste driftingprosjekt å vise frem.
– Ja, det vil jeg påstå at det er, bekrefter Olav.
– Det er veldig utradisjonelt. Det blir den første A-klassen som blir bygd om til driftingbil i Skandinavia. Mye tyder på at det også blir den første i Europa, kanskje i verden, så selv om jeg lover sirkus, så skal det selvsagt gjøres tvers gjennom profesjonelt, både bilen og min videre satsing i driftingsporten.
Da Gatebil besøkte Olav i februar hadde han flyttet torpedoveggen 12 cm. bakover for å få V8’eren så langt bak som mulig for å få rett balanse i bilen. Han fortalte videre om motoren som skulle mates med to turboer og ha smidd innmat, med stempler og råder som tåler langt mer effekt enn originalt. Olav så for seg opp mot 1.000 hester.
– Vi har lært litt av Flåklypa, sa Olav dengang.
– Her kan man tråkke gassen gjennom gulvet, om det skulle bli nødvendig.
Filmen fra garasjebesøket kan du se her:
Video laget av Davnic Solberg
Olav begynte på bar bakke for fire år siden, uten verken henger eller trekkbil. I løpet av kort tid har han likevel klart å opparbeide seg en merittliste det står stor respekt av.
I 2017 mottok han Shell og Gatebil stipend for sitt prosjekt BMW E30, en bil han gjorde seg bemerket med på Gatebil i 2018 og 2019. Shell og Gatebil var den gang på turné i hele Norge, og da de stoppet i Tvedestrand, et steinkast unna Gjerstad, var selvsagt Olav på plass med sin velbegrunnede søknad og en BMW. På tross av at han var ny i gamet viste han såpass friskt mot, at det til slutt var han som trakk det lengste strået.
Olav mottok et beløp på 15.000 kroner som ble utdelt av Shell og Hurtigruta Carglass, og som har bidratt til å løfte ham opp og frem i driftingsporten.
– Deretter har det gått slag i slag og utviklingen har vært enorm, sier Olav.
– Shell og Hurtigruta Carglass kunne ha søkt om nytt stipendiat, men har begge valgt å følge meg videre, noe jeg er veldig takknemlig for. Shell har nå gått inn med en svært god sponsoravtale i det nye prosjektet:
– Jeg liker å utfordre egne grenser og nekter å tro at noe er umulig, fastslår Olav.
At Olav er en mann som søker action og utfordringer har satt en støkk i venner og familie opptil flere ganger. Han har utmerket seg som toppidrettsutøver innen både skihopp og trial før han begynte å snuse på motorsport, og pådro seg flere brudd i nakken og var millimetere fra å måtte amputere benet ved en anledning før han bestemte seg for å satse på drifting.
– Jeg bestemte meg for å bli en seriøs deltaker på Gatebil og på sikt ønsker jeg å kunne drive med drifting på heltid. Første delmål er å sette preg på den prestisjefylte GDS-serien.
Allerede de to første sesongene i Gatebil-sirkuset gjorde Olav seg bemerket, både i Powerslide, hvor han fikk en tredjeplass i 2018, og i Super 3, hvor han og teamet kom blant topp 12.
Olav har altså markert seg, ingen tvil om det, og nå tar han steget videre og vil gjøre noe kanskje ingen har gjort før ham.
– Så vidt meg bekjent er det ingen i verden som har gjort noe tilsvardene, bekrefter Olav.
Bilen, en Mercedes A180 2013-modell, hentet Olav fra England fire dager før Oslo Motor Show i fjor (2019), da han på Gatebil sin stand skulle vise frem karosseriet og planene for 2020-sesongen.
– Det ble fire intense døgn, for å si det sånn, hvor vi skrudde både dag og natt for å få ferdig en slags mock up av hva vi så for oss, forteller Olav, som ikke kan få fullrost kompisgjengen som har stått på hele veien for å nå drømmen.
– Det har vært så og si en hel bygd i sving for at dette skal bli en realitet.
Her er ordfører i Gjerstad, Inger Løite, som klipper snora foran garasjen til Olav og erklærer prosjektet for åpnet:
Med det nye prosjektet kom også inngangsbilletten til Gatebil Drift Series, og i februar satte Olav en brutal deadline: Bilen skulle være klar til GDS på Våler i mai.
Situasjonen med coronautbruddet og nasjonal dugnad mot smittespredning har ført til at Gatebil på Våler er avlyst. Hva som skjer med sesongen videre er usikkert.
– Jeg har all mulig respekt for situasjonen som er nå, men skulle så klart ønske at Gatebil hadde gått som planlagt, så det var litt skuffende. Samtidig fikk vi kjøpt oss litt ekstra tid, sier Olav.
– Vi holder tunga rett i munnen og håper ting stabiliserer seg snart igjen. I verkstedet er det ingen “kjære mor”. Her står vi på, på akkurat samme måte som før.
Bilen er så og si ferdig karosserimessig, men det jobbes nå på spreng i garasjen med motorbygging, samt detaljer i og rundt bilen som skal ferdigstilles.
– Vi gikk i gang med et prosjekt som vanligvis skulle tatt et år å ferdigstille. Vi er en helt vanlig kompisgjeng som bestemte oss for å gjøre det på et halvt år. Med de rette sponsorene og folka i ryggen skal vi fortsatt være klare til sesongstart, når enn det blir.
I tillegg til å skru i garasjen har Olav også fått opp øynene for sim racing.
– Jeg ble introdusert for Asetto Corsa Norge på Facebook gjennom noen bekjente, forteller han.
– Så fant jeg Driftweekend.com, som også lager norske baner og som samarbeider med Asetto Corsa Norge. Det er et samfunn som har samlet mange kjente driftere. Nå har mange kjøpt seg sim-utstyr fordi det er en god måte å holde formen ved like på, også utenom sesong.
Olav mener også det er en super anledning for ungdom å komme inn i og bli kjent med motorsporten.
– Ja, det er en rimelig måte å få en forsmak på drifting, for eksempel, sier han.
– Her har man mulighet til å konkurrere mot norske sjåfører på egne servere før man tar steget ut på den virkelige banen.
Olav er en oppegående og målbevisst fyr som har satt seg klare mål for sin satsing videre. Ikke bare skal han bygge en konkurransedyktig bil ferdig til 2020-sesongen, han har også et mål om å bli et solid varemerke for sine sponsorer og samarbeidspartnere og ønsker å bygge opp et robust ungdomsmiljø og skape gode forbilder lokalt.
– En svært viktig ting for meg er at jeg er MOT-ambassadør, røper Olav.
– Det å kunne være en inspirasjon for vår neste generasjon er givende. Det er ikke alle som foretrekker fotball, lesing eller vinteridrett. Det jeg er opptatt av er at ungdom har en hobby og at de får drive med interessen sin. Jeg ønsker å bidra til å skape robust ungdom med solide holdninger.
Selvsagt har han i tillegg fokus på personlig utvikling og et mål om å utvikle seg til en bedre sjåfør, både fysisk og mentalt.
– I løpet av et toårsperspektiv håper jeg å kunne ta hjem den gjeveste pokalen i GDS, og på litt lenger sikt kanskje også den gjeveste i Europa, sier Olav.
– Det er en tøff og krevende situasjon, men den som intet våger finner heller intet ut. Når muligheten først dukker opp, må man bare hoppe på skipet. Når skipet forlater kaia er det opp til vår skaper å manøvrere skuta. Her mønstrer i alle fall ikke jeg av før målene er nådd.
Du kan følge Hasdal Racing på sosiale medier:
FB. Hasdal Racing
IG: @hasdalracing
SPEC. OLAVS MERCEDES A-KLASSE:
- Bygges om til AMG Drift Spec
Motor:
- BMW M60B40 (aluminiumsblokk)
- CP Carrillo smidde stempler
- Smidde H-profil råder
- Doble innsugskammer
- Twin turbo – Holset Super HX35
- MaxxECU Race
Drivverk:
- Sellholm MPG 5-speed
- 2-disk clutch
- Custom drivaksler fra KSM + motorsportknuter
Understell:
- AST Coilovers 3-veis
- Bakstilling E60
- Forstilling Wisefab E46, custom bærearm
- El-servo
- WP Pro Big Brake kit
Utvendig:
- Wide body kit A-Class
- AMG fanger foran og bak
- 18″ felger 59 North Wheels D-005
- Vinge
Innvendig:
- Atech Stoler
- 6-punkt seler
- Sentralslukker
- Hengende OBP pedalboks
- Elektrisk vannpumpe
- Radiator bak
- Custom drivstofftan, med skvalpeskott
Design:
- Wennevold har tegnet layout. Sponsorer tilpasses etter hvert
- Utførelse design: Kanonbra Reklame
Takk til:
- Shell, Valle Media, Haugholt Invest AS, Kanonbra reklame, Hurtigruta Carglass, Gjerstad Production, Gryting Regnskap m.m.
- Norges råeste ordfører, Inger Løite og Norges råeste lensmann Odd Holum, som begge stilte opp under snorklipping.
- Ole Jørgen Markseth som disponerer verkstedet bilen bygges i og som også bruker deler av sin fritid på bygget, tekniker Erling Aasbø som også bruker tiden sin her, ingeniør Robin Slåttekjær for back-up.
- Lars Jonny Eliassen har også vært en trofast supporter, kjørt land og strand og alltid stilt opp.
- Raimond Nordnes for all support så langt. Han vil også ta seg av mapping av motor.
- Det har vært så å si en hel bygd i sving for at dette skal bli en realitet, så takk til alle sammen, alle sponsorer og personer som har vært med på reisen så langt.
- SUPPORTERNE.
Olav trenger fortsatt spons på bilen. Om du er interessert kan du kontakte Olav på e-post eller telefon: 970 73 590.
– – – – – –
Publisert 14. april 2020
– – – – – –
TIPS GATEBIL!
Har du tips eller ideer til hva vi bør skrive om her på Gatebil.no? Send mail til June eller Bjørn med en gang!
NEXT GATEBIL: