22 år gamle Maritza Erlandsson er en av utstillerne du kan treffe på Gatebil sin stand på Bilsport Performance & Custom Motor Show på Elmia i Jönköpingi påsken. Her skal hun stå med sin strøkne (og premierte) Nissan S14.
– Målet mitt gjennom hele byggeprosessen har vært at det skal være en gatebil som stikker seg ut i mengden, sier Maritza.
Og det har den allerede gjort.
– Jeg var på noen events i fjor, blant annet på Gatebil Mantorp, hvor jeg vant “1st place Girls Ride” og “ARN Racing Award Gatebil Showgarden”, opplyser Maritza.
– Jeg rakk også å være med på et lokalt biltreff i Linköping hvor jeg vant “Jury’s Choice”.
– Drømmen min om å bygge en S14 startet da jeg så James Deane på Mantorp Park i 2012. Han konkurrerte i “Drift Allstars”, og jeg ble helt solgt, minnes Maritza.
– Da jeg kjøpte min egen fem år senere, var det som en drøm som gikk i oppfyllelse.
Bilen til Maritza var opprinnelig en vinrød Zenki, altså første generasjon S14, men da hun kjøpte den var den konvertert til Kouki, andre generasjon S14, eller S14A.
– Den var lakkert hvit, med originalt eksteriør og interiør, nesten original i motorrommet også, om man ser bort fra sportluftfilter, intercooler og større radiator. I dag kan man nesten ikke tro at det er samme bil, sier Maritza.
Her kan du se den store forvandlingen:
Rett etter at Maritza hadde kjøpt bilen gikk toppakningen i stykker. Maritza tok da tak i motorrommet og bygde om alt, først som sist. Hun sveiset opp og sparklet, for å få en custom look, og lakkerte opp i blå/silver flake.
Her er Maritza i gang med sveisearbeid:
– Jeg bygde også eget “flying lead” ledningsnett med hurtigkobling i torpedoen til MaxxECU. Toppen ble renovert med Tomei 256 kammer og 1200cc. dyser. Bensinpumpe og diverse til forbrenningssystemet er byttet ut for å klare etanol, fortsetter Maritza.
Her lager Maritza ledningsnett:
Slik så motorrommet ut før:
Slik ser det ut i dag:
– Utsiden bygde jeg om med Vertex bodykit, overfenders er fra Alex Kvist og gullfelger og ny lakk ble gjort hos ECG lack.
– Det er ikke noe som er morsommere enn å gjøre ting selv, fastslår Maritza.
– Jeg blir nok aldri helt ferdig med bilen. Jeg finner alltid nye måter å forbedre den på i stedet. Målet er å få testet bilen på bane og kjøre rundt på events så mye som mulig.
Akkurat nå jobber Maritza med å sveise halvbur og gjøre en makeover med innredningen. Deretter skal hun gå løs på eksteriøret.
– Resultatet kan men se på Elmia i påsken, smiler Maritza lurt.
Maritza skal nemlig stå på Gatebil sin stand i år, og gleder seg veldig.
– Det er kjempegøy! Da jeg ble spurt føltes det så godt at noen ande også liker det jeg har gjort, og at jeg får være med og representere en del av Gatebil på deres stand, er virkelig stort. Jeg husker da jeg selv var yngre og drømte om en dag å få muligheten til det.
Du kan følge Mariza på sosiale medier:
Dual M TV på Facebook
Dual M TV på YouTube
@s14babe på Instagram
S14babe på Garaget
SPEC. MARITZAS S14:
Type/modell: Nissan 200SX S14
Årsmodell: 1997
Motor: Nissan SR20DET (2 l./4 cyl./16 v./turbo) med 5558 Precision turbo, 1.200 ccm. toppmonterte dyser, Tomei 256 kammer, Tial 38 mm. Wastegate, custom grenrør. MaxxECU med custom ledningsnett.
Effekt: Uvisst, skal bremses før sommeren
Drivverk: Original girkasse med 6-puck sinterlamell og original diff.
Chassis/bremser: HSD coilovers og justerbare stag foran og bak.
Innvendig: Sveiset halvsur, Sparco Rev stoler, ny innredning.
Body: Vertex bodykit, overfendersfra Kinzoku Fabrication, 25 mm. breddene skjermer foran, karbon bakvinge og carbon duckwing.
Hjul: 18×9,5″ foran med 215/35 dekk, 18×10,5 bak med 235/40 dekk. Welds S71 felger.
Ellers: Walbro 450 bensinpumpe, større radiator og intercooler.
Sponsorer/ takk til: ECG Lack & Bilvård, BJP Race, L-M-R, Hypnotic Garage, MaxxECU & min sambo för motivationen.
– – – – – – –
Publisert 23. januar 2020. Artikkelforfatter: June.
NEXT GATEBIL: